قتل عمد باسبق تصمیم

قتل-عمد-باسبق-تصمیم-

قتل عمد باسبق تصمیم


کلاسه پرونده : 8/23952
شماره دادنامه : 577/2
تاریخ رسیدگی : 25/9/71
فرجامخواسته : دادنامه شماره 2219/2/71 صادره از شعبه 124 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به موجب کیفرخواست 23/10/70 دادسرای عمومی تهران 1 آقای (ن )22 ساله فرزند.00 به اتهام قتل عمدی با سبق تصمیم 2 سلیمان ... 24 ساله فرزند.00 به اتهام معاونت در بزه مذکور ... 3 اکبر ... فرزند.00 19 ساله به اتهام رانندگی بدون پروانه تحت تعقیب قانونی قرار گرفته اند: اجمال قضیه اینکه مقتول به نام یوسف ... در تاریخ 21/6/69 از منزل خارج و دیگر مراجعت نمی نماید. در بررسیهای انجام شده اعلام می شود که نامبرده خاطرخواه دختری به نام (ش ) بوده وقصد ازدواج با همدیگر را داشته اند. ادامه تحقیقات موید آن است که نامه مقتول به (ش ) روزی به دست (ن ) عمومی خانم (ش ) بوده افتاده و تعصبا" عصبانی " شده " ویکی دو سیلی نیز به (ش ) زده است.(ن ) دستگیر و در جریان تحقیق مورخ 2/8/70 صراحتا" به موضوع اعتراف کرده که با سبق تصمیم با سلیمان چنین قصدی را پیدا کرده اند و با دادن کرایه خوبی به متهم ردیف 3 او را وادار کردند مقتول را به بیابان بکشاند تا اینکه در روز وقوع قتل ... اکبر ... او را از ماشین پیاده می کندو مقتول با متهمین مواجه می شود و پس از طی مسافتی به طرف کارخانه سنگبری (ن ) با چاقویی که از قبل آماده کرده بود به مقتول حمله ور می شود. سلیمان نیز به اعتراف خود مقتول را گرفته بود. با انجام تحقیقات مفصل و اخذ توضیحات لازمه از مطلعین قضیه و شناسایی محل دفن جسد پرونده تکمیل و درخواست رسیدگی می شود دادگاهها باجری تشریفات قانونی و استماع مدافعات متهمین و وکلای آنان مجرمیت (ن ) را از نظر قتل احراز و حکم به قصاص صادر و عمل سلیمان را با وصف ممسک منطبق ندیده و او را مستحق تعزیر تشخیص و حکم به پنج سال حبس تعزیری و اکبر ... را به پرداخت یکصد هزارریال جزای نقدی محکوم نموده است (ن ) از رای صادره درخواست تجدیدنظرنموده و چون دادگاه در نظرش باقی بوده پرونده به دیوان عالی کششور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" ... مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته در مورد دادنامه شماره 2219/2/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(به نام خدا0 دلیلی که موجب نقض دادنامه تجدید نظر خواسته در خصوص معترض باشد ملحوظ نیست و چون در رعایت تشریفات قانونی نیز ایراد و اشکالی به نظر نمی رسد لهذا رای صادره در مورد (ن ) عینا" ابرام می گردد. ارشادا" اضافه می نماید گرچه در مورد سهم ثانوی و میزان محکومیت وی اعتراضی به عمل نیامده است ، ولی نظر دادسرای مربوطه را به کیفیت اعمال ارتکابی نامبرده از حیث ممسک بودنش جلب می نماید.)
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

69

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 577

تاریخ تصویب : 1371/09/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-مجازات-اسلامی-بخش-دوم

قانون مجازات اسلامی بخش دوم

آیین-دادرسی-کیفری-بخش-2

آیین دادرسی کیفری بخش 2

قانون-آیین-دادرسی-کیفری-(مصوب-سال-1392)بخش-3

قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب سال 1392)بخش 3

قانون-آیین-دادرسی-کیفری-(مصوب-سال-1392)بخش-4

قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب سال 1392)بخش 4

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.