قتل توسط نابالغ ، خطای محض محسوب و عاقله مسئول پرداخت دیه است

قتل-توسط-نابالغ-،-خطای-محض-محسوب-و-عاقله-مسئول-پرداخت-دیه-است

قتل توسط نابالغ ، خطای محض محسوب و عاقله مسئول پرداخت دیه است


کلاسه پرونده : 11/12/3411
شماره دادنامه : 325/12
تاریخ رسیدگی : 28/5/70
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حس پرونده آقایان 1 عیسی فرزند.00 13ساله محصل سال ، چهارم ابتدایی 2 رضا فرزند.00 13ساله محصل سال چهارم ابتدایی به اتهام شرکت در قتل عمدی حسین 11 ساله تحت تعقیب قرار گرفته اند. ماوقع قضیه : چون متهمان و مقتول از لحاظ درس و نمره امتحان ضعیف بوده اند با توجه به اینکه کلید توسط معاون مدرسه به متم ردیف اول داده “ شده “ است که به سریدار تحویل دهد،متهمان با داشتنکلید دفتر مدرسه تصمیم می گیرند که با مراجعه به دفتر، نمرات امتحان خود را اصلاح “ کنند” که متقول از موضوع مطلع وآنان را تعقیب می نماید. متهمان که وارد دفتر می شوند فراموش می کنند که در دفتر را از داخل فقل کنند که در این موقع مقتول وارددفتر می شود و در نتیجه بین متهمان و مقتول مشاجره منتهی به زدو خورد “ درمی گیرد” و متهم ردیف اول با چکش به سر مقتول “ می زند” و متهم ردیف دوم با کارد ضربه ای “ به “ متقول وارد “ می کند” که منتهی به مرگ متقول می گردد. جریان امر به دادسرای عمومی ... اعلام “ می شود” و آقای بازپرس پس از تحقیقات و اقدامات قانونی با عنایت به صغر سن متهمان قرار عدم صلاحیت به اعتبار شایستگی دادگاههای کیفری یک ... صادر “ می کند” که پرونده به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک ... ارجاع “ می شود” و دادگاه مرجوع الیه پس از رسیدگی طی دادنامه شماره 70311 چنین رای می دهد:
( با عنایت به شکایت اولیای دم متوفی وگواهی فوت پزشک قانونی به شماره 69/94/263/12/69 و عکس های گرفته شده از مقتول در صحنه جرم و گزارش مامورین مربوطه و اقرار صریح متهمان در حضور پدران خود در جلسه دادگاه و سایر قرائن وامارات.موجوده بزه نامبردگان برای محکمه محرز است ، نظر به اینکه حسب ماده 17 قانون حدودو قصاص و تبصره ماده 26 قانون اسلامی در صورتی که نابالغ عمدا" کسی را بکشد خطا محسوب نمی شود و قصاص نمی گردد، بلکه باید عاقله آنها دیه قتل را به ورثه متقول بدهند و درپرونده حاضراولیای دم خواهان قصاص متهمان شدند و اظهار داشتند ما دیه نمی خواهیم و چون به موجب قانون فوق الذکر قصاص مقدور نیست و اولیای دم نیز حاضر به اخذ دیه نیستند، لذا در این خصوص دادگاه مواجه با تکلیفی نیست. النهایه چون متهمن پرونده صغیر می باشند و مرتکب قتل گردیده اند و تعلیم و تنبیه آنان ضروری می باشد،لذاحسب ماده 26 قانون مجازات اسلامی حکم تحویل نامبردگان به مدت پنج سال به کانون اصلاح و تربیت.00 صادر و اعلام می گردد.)
پس از صدور ابلاغ رای آقای سیدعلی (پدرمقتول “ نسبت به رای صادره اعتراض نموده و دادگاه به تاریخ 5/4/70 ضمن ردتجدیدنظر خواهی و اعتراض پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال “ کرده “ که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر صدور حکم قانونی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به صراحت ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشور که مقرر می دارد (شاکی یا مدعی خصوصی نسبت به حکم برائت متهم در صورت وجودجهات تجدیدنظرمذکور در قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها مصوب 14/7/67 حق تجدیدنظر دارد) و رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشوربه شماره 28562/3/70 هم موید این معنی می باشد، به هرتقدیرچون درمانحن فیه عیسی به مدت پنج سال به حکم دادگاه بایستی در کانون اصلاح و تربیت.00 تحت تربیت و مراقب اخلاقی قراربگیرد که نتیجه یک نوع محکومیت “ است “ مجبوربه توقف در محل مذکور می باشد، موردی جهت طرح پرونده در دیوان عالی کشور به نظر نمی رسد. مقرر می دارد پرونده به مرجع ذیربط اعاده گردد.)
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

74

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 325

تاریخ تصویب : 1370/05/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.