حالات روانی متهم به علت استعمال مواد مخدریافشار فقر وگرفتاری درحدی نیست که موجب سلب اختیار و رافع تکلیف باشد

حالات-روانی-متهم-به-علت-استعمال-مواد-مخدریافشار-فقر-وگرفتاری-درحدی-نیست-که-موجب-سلب-اختیار-و-رافع-تکلیف-باشد

حالات روانی متهم به علت استعمال مواد مخدریافشار فقر وگرفتاری درحدی نیست که موجب سلب اختیار و رافع تکلیف باشد


کلاسه پرونده : 126/3905
شماره دادنامه : 1584/26
تاریخ رسیدگی : 8/9/71
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای سعید.00 فرزند.00 متهم است به قتل عمدی مرحوم حسن ... و سرقت بدین شرح که متهم کارمندشرکت.00بوده که در اثر سوءرفتار و سوابق از آن شرکت اخرا} شده " است." سپس شبانه به محل اقامت مقتول که سرایدار شرکت بوده رفته و زنگ زده و مقتول در را باز نموده 0 طبق اظهارات متهم مقتول به او اعتراض کرده که چرا بی موقع مزاحم شده که او را با چاقو زده و موتوری که متعلق به شرکت بوده برداشته وخارج شده است و سپس بنزین برموتور ریخته و آن را مشتعل نموده است و کلیدهای زاپاس را برداشته و در رودخانه ریخته است.
متهم انگیزه خود را در قتل فقر و گرفتاری ذکر کرده است. بر اساس شکایت اولیای دم و گزارش مامورین انتظامی و صورتجلسه معاینه جسد و اقاریر متهم دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 28606/3/71 تقاضای تعیین کیفر نموده " است." دادگاه کیفری یک شعبه 12 تشکیل جلسه داده و با استماع شکایت اولیای دم و استماع اظهارات متهم و وکیل او بزه انتسابی را محرز دانسته و رای به قصاص نفس متهم داده و از جهت سرقت ، چون مال مسروقه از اموال دولتی بوده متهم را به 40 ضربه شلاق محکوم نموده " است." که رای دادگاه از جانب محکوم علیه و وکیلش مورد اعتراض واقع شده و با بقاء دادگاه بر رای خود پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه 26 ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به مندرجات پرونده وصورتجلسه معاینه جسد و اقرار و اعتراف متهم و سایرشواهد، رای دادگاه منطبق با موازین می باشد و با ملاحظه اعتراض محکوم علیه و وکیلش دلیلی در آن به نظر نرسیده که موجب نقض رای صادره باشد و حالات روانی متهم به علت استعمال مواد مخدر یا فشار فقر و گرفتاری و امثال اینها در حدی نیست که موجب سلب اختیار و رافع تکلیف باشد و لذا طبق بند ب از ماده 10 قانون تجدیدنظر، رای دادگاه ابرام و پرونده برای اقدام مقتضی عودت داده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

76

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1584

تاریخ تصویب : 1371/09/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.