قتل عمدی و اعتقاد به مهدورالدم بودن

قتل-عمدی-و-اعتقاد-به-مهدورالدم-بودن

قتل عمدی و اعتقاد به مهدورالدم بودن


کلاسه پرونده : 1311/4708
شماره دادنامه : 626/11
تاریخ رسیدگی : 29/11/73
تجدیدنظرخواه : آقای ... (محکوم علیه پرونده )
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 175/135/2/73 صادره ازشعبه پنجم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : بنابر کیفرخواست شماره 81465/8/72صادره از دادسرای عمومی ... آقای حامد.00 در رابطه باقتل عمدی آقای فرض الله با آلت قتاله تحت تعقیب قرار گرفته و از دادگاه کیفری یک ... تقاضای مجازات او شده است. پزشکی قانونی ... پس از معاینه حسد علت مرگ را پارگی احشای داخلی و خونریزی در اثر اصابت چاقو به قصد کشت اعلام کرده و متهم هم در محضر0 بازپرسی صریحا" به ایراد ضربات با چاقو با سبق تصمیم و تهیه کردن وسیله مذکور ... اعتراف کرده و انگیزه و هدف خود را ازارتکاب جرم بازیافتن آبروی ازدست رفته در اثر عملکرد مضروب اعلام نموده که پس از مدتی بلاتکلیفی و فکر کردن چاتره امر را جز انجام آن کار ندیده است.
او در مرحله قبل اعلام کرده (چون چند سال پیش به مادرم دست درازی کرده و قصد تجاوز داشته (نمی دانم تجاوز کرده بود یا نه ) و به همه آشنایان و فامیلان اعلام کرده که باعث آبروریزی من و خانوده ام گردیده است ، قصد کشتن او بود که وی را مورد ضربات کاد آشپزخانه قرار دادم 0) متهم در محضر دادگاه کیفری یک (شعبه پنجم ) نیز به ایراد ضربات با چاقو با سبقث تصمیم بر آن اقرار کرده ، لکن هدف خود را مجروح کردن اعلام نموده و انگیزه مذکور در فوق را تکرار کرده که با این کار از بلاتکلیفی و ناامیدی نجات پیدا کند و مدعی شده که در وقت ایراد ضربات هم حالت عادی نداشته است. وکیل او هم طی لایحه ای که تقدیم دادگاه کرده ضمن اذعان به سبق تصمیم موکل بر ایراد ضربات با چاقو قصد او را مجروح کردن مقتول خوانده و “ مدعهی شده که “ از تعادل روحی م در آن وقت برخوردار نبوده “ است و” احتمال داده که حالت جنون به او دست داده باشد. سرانجام قاضی محترم با احراز جنایت متهم (قتل عمد) از طریق اقرار او در محکمه و استنادا" به مواد قانونی او را به قصاص نفس محکوم نموده که اولیای کبیر با اذن ولی امر مسلمین پس از تودیع سهم صغار از دیه می توانند جانی را قصاص کنند. محکوم علیه به رای صادره اعتراض کرده و پرونده جهت رسیدگی به تجدیدنظر خواهی اوبه دیوان عالی کشور اراسل و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای دادیار ... دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی برابرام دادنامه شماره 175/135/2/73 فرجامخواسته مشاوره نمده چنین رای می دهد.
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده دلیل موجهی که موجب نقض حکم گردد ارائه نشده ،با ردتقاضای تجدیدنظرخواه دادنامه فوق الذکر که طبق موازین شرعی و قانونی صادر گردیده ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

76

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 626

تاریخ تصویب : 1373/11/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

شرایط-احصان---زنا---قتل-عمد

شرایط احصان - زنا - قتل عمد

قانون-زکات

قانون زکات

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.