قتلی که بعلت بی احتیاطی صورت بگیرد در حکم شبه عمدمحسوب و موجب پرداخت دیه است

قتلی-که-بعلت-بی-احتیاطی-صورت-بگیرد-در-حکم-شبه-عمدمحسوب-و-موجب-پرداخت-دیه-است-

قتلی که بعلت بی احتیاطی صورت بگیرد در حکم شبه عمدمحسوب و موجب پرداخت دیه است


کلاسه پرونده : 13/23901
شماره دادنامه : 492/2
تاریخ رسیدگی : 22/8/71
فرجامخواه : والدین مقتول
فرجامخواسته : دادنامه شماره 18190/6/71 صادره از شعبه 148 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : بنا به حکایت محتویات پرونده و کیفرخواست شماره 272501/12/70 دادسرای عمومی تهران آقای (الف )21ساله به اتهام قتل عمدی آقای (ب )13 ساله فرزند.00تحت تعقیب قرارگرفته و توجها" به شکایت و توضیحات والدین متقول و اقدامات و تحقیقات معموله توسط دادسرای ... و اظهارات مطعلین ومتهم مقتول واقدامات و تحقیقات معموله توسط دادسرای ... و اظهارات مطلعین و متهم بزهکاری وی محرز اعلام " شده " و طبق مواد 1و 2و43 قانون حدود و قصاص درخواست رسیدگی وصدور حکم شده است.
حاصل جریان به گونه ای که از محتویات پرونده استفاده می شود این است که متهم یک عدد نارنجک جنگی داشته و در اختیار متقول قرار داده و او با دستکاری آن باعث انفجار آن شده که منتهی به قتل وی شده 0 است متهم در کلیه مارحل تحقیق مدعی شده که نمی دانسته این وسیله قابل انفجار است و نمی دانسته او چه عملی با آن انجام خواهد داد و قصد وقوع جنایت را نداشته است.
شعبه 148 دادگاه کیفری یک ... باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی " کرده " و طی دادنامه شماره 18190/1/ ... 71 بدوا" اظهارات متهم را قید کدره تا می رسد به اینجا که گفته است :( این وسیله دکوری منزلم را به وی دادم که بعدا" متوجه شدم او با کوبیدنش وسیله انفجارش را فراهم کرده که خودم نیز باشنیدنش تعجب کردم 0) " دادگاه " در نهایت " دردادنامه " مرقوم داشته : (با توجه به مجموع اوراق پرونده و اظهارات بی شائبه متهم و اظهارات پدر و مادر مقتول مبنی بر اینکه (احتمال قتل عمدرامی دهیم چون متهم می دانسته نارنجکها خطرناک و عامل انفجاری است ، وی جزم و یقین به قتل عمد بودنش نداریم چون خصومتی با بچه ما نداشت.) هر چند اصل جرم محرز است زیرا متهم گرچه قصد نتیجه (کشتن بچه ) را نداشت ، لکن قصد فعل را داشته که عبارت است از گذاشتن وسیله محتمل الانفجار در اختیار کودک 0 لذا قتل استادی عمدی نیست لیکن شبیه عمد محسوب " می شود" و مشمول مواد295 و297 قانون مجازات اسلامی است و " متهم " به پرداخت یک دیه کامل مرد مسلمان از نوع درهم در حق اولیای دم ظرف دو سال از تاریخ وقوع بزه محکوم می گردد.
پس از ابلاغ رای صادره والدین کودک متقول به عنوان ولی دم نسبت به آن اعتراض و تجدیدنظرخواهی نموده اند که دادگاه نپذیرفته و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار محترم دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد تجدیدنظردادنامه شماره 18190/6/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.
(حسب محتویات پرونده مقتول با اصرار خود وسیله انفجاری را از متهم گرفته و ممیز هم بوده است و ظاهرا" از وضعیت قابل انفجار بودن آن هر دو نفربی اطلاع بوده اند و از طرفی احراز علم سبب به وضعیت آن و اینکه مباشر اقدام به کوبیدن و دستکاری آن خواهدکرد نشده است و بدیهی است با اینکه هر دو با هم رابطه دوستی داشته اند اگر مسبب می دانست که آن فرد چنین اقدامی خواهد کرد یا احتمال آن را می داد وسیله رادر اختیارش قرار نمی داد و این قرینه بر عدم آگاهی متهم نسبت به فعل سبب قتل است و از طرف دیگر احراز عدم آگاهی مقتول نسبت به وضعیت وسیله قابل انفجار حاصل نشده است و بر اساس موازین فقهی (جواهر، ج 42، ص 31 ) در ضمان سبب نسبت به دیه احراز علم او شرط است و اولا" مسلم دانستن ضمان محل تامل است و به هر حال با خصوصیات مذکور تصالح وفق به احتیاط است ، مضافا" اینکه به موجب وحدت رویه شماره 28562/3/70 شاکی خصوصی در صورت برائت متهم حق اعتراض و تجدیدنظر خواهی دارد و در مورد رای برائت صادر نشده است.لذا قرار رد تجدیدنظرخواهی صادر و اعلام می گردد.)
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 492

تاریخ تصویب : 1371/08/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.