قتلی که بعلت بی احتیاطی صورت بگیرد در حکم شبه عمدمحسوب و موجب پرداخت دیه است

قتلی-که-بعلت-بی-احتیاطی-صورت-بگیرد-در-حکم-شبه-عمدمحسوب-و-موجب-پرداخت-دیه-است-

قتلی که بعلت بی احتیاطی صورت بگیرد در حکم شبه عمدمحسوب و موجب پرداخت دیه است


کلاسه پرونده :2511/2951
شماره دادنامه :397/11
تاریخ رسیدگی :13/6/69
تجدیدنظرخواه : آقای ناصر
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 25652/11/68 صادره ازشعبه 143 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه یازدهم دیوان عالی کشور
هیت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب دادنامه تجدیدنظرخواسته ، تجدیدنظرخواه به اتهام قتل غیرعمدی مرحوم رمضانعلی به لحاظ عدم رعایت مقررات و نظامات دولتی مربوط به امور ساختمانی تحت تعقیب قرار گرفته و “ دادگاه “ برابر ماده 60 قانون کار “ وی را” به پرداخت مبلغ ده هزار تومان جزای نقدی و از حیث قتل غیرعمدی برابر بند ماده 2 قانون دیات و مواد 3 و 8 قانون مذکور و ماده 21 قانون دیات به پرداخت ده هزار درهم نقره در مدت 2 سال در قبال اولیای دم محکوم نموده “ است.”
علت مرگ و همچنین علت وقوع حادثه برابر گزارش بازرس “ اداره “ کار چنین است : (در اثر ریزش دیوار که کارگرمقتول مشغول تخریب آن بوده زیر آوار مانده و منجر به خونریزی داخلی دراثر شکستگی دنده گردیده ... برابر ماده 7 درچنین مواردی بایستی دیوارها قبل از تخریب طبق اصول مهندسی و فنی ... مهار و شمعبندی گردد.) با توجه به مراتب و شکایت اولیای دم و انجام تحقیقات و پس ازدادرسی متهم محکوم شده “ است.”
علت مرگ و همچنین علت وقوع حادثه برابر گزارش بازرس “ اداره کار” چنین است : (در اثر ریزش دیوار که کارگر متقول مشغول تخریب آن بوده زیر آوار مانده و منجر به خونریزی داخلی در اثر شکستگی دنده گردیده ... برابرماده 7 درچنین مواردی بایستی دیوارها قبل از تخریب طبق اصول مهندی و فنی ... مهار و شمعبندی گردد.) با توجه به مراتب و شکایت اولیای دم و انجام تحقیقات و پس از دادرسی ، متهم محکوم “ شده است “ سپس حسب لایحه اعتراضیه به حکم اعتراض نموده “ است.” دادگاه حکم را تایید “ کرده و” پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 25652/11/68 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
( بسمه تعالی 0 از حیث رعایت اصول و قواعد دادرسی و تطبیق مورد با قانون و احراز اتهام متهم با عنایت به مجموع محتویات پرونده و گزارش بازرسی “ اداره “ کار ایرادی بر دادنامه تجدیدنظرخواسته وارد نیست و چون از ناحیه تجدیدنظرخواه هم اعتراض موجهی که نقض حکم معترض علیه را ایجاب نماید اقامه نشده نتیجتا" حکم فوق الاشعار ابرام می گردد.)
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 397

تاریخ تصویب : 1369/06/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-آیین-دادرسی-کیفری-(مصوب-سال-1392)بخش-6

قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب سال 1392)بخش 6

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.