مسئول پرداخت دیه در قتل عمدی قاتل است

مسئول-پرداخت-دیه-در-قتل-عمدی-قاتل-است-

مسئول پرداخت دیه در قتل عمدی قاتل است


کلاسه پرونده : 22/26/3576
شماره دادنامه : 875
تاریخ رسیدگی : 23/11/70
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای (الف ) فرزند.00 متهم است به قتل عمدی مرحوم (ب ) و اخلال در نظم عمومی بدین شرح که عده ای از جوانان ... پس از بیرن آمدن از باشگاه ورزی " بایکدیگر" درگیر می شوندو ... در نتیجه این درگیری ... یکی ازجوانان به قتل می رسد.
متهم می گوید:(آنها با چاقو ما را محاصره کردند و بعد ما مجبور به دفاع از خود شدیم و چون وسیله برای دفاع نداشتیم از کنار یک مغازه چوب جارو برداشتم و به طرف آنها پرت کردم که به مقتول اصابت کرد.) متهم در بعضی از مراحل می گوید : ( چون برق رفته بود و هوار تاریک بود من قصد کسی را و موضع خاص را نکردم و چوب را صرفا" به قصد دفاع پرت کردم 0) ولی درمراحل بعدی می گوید: (چون قاتل با چاقو به طرف من حمله کرد و به یک متری من رسید، با چوب او را زدم که به سر مقتول اصابت کرد.)
نظر به شکایت اولیای دم دادسرای عمومی ... به دلایل موجود در پرونده طی کیفرخواست شماره 6755/3/69 تقاضای مجازات متهم را نموده است.
دادگاه کیفری یک ... شعبه 14 پس از بررسی پرونده ، قتل عمدرا محرز ندانسته و متهم را به پرداخت دیه و یکصد هزار ریال جزای نقدی جهت اخلال در نظم عمومی محکوم کرده است. حکم صادره از طرف وکیل اولیای دم مورد اعتراض واقع شده و دادگاه با بقاء به رای خود پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارسال نموده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و با عنایت به شکایت اولیای دم از متهم پرونده وبا ملاحظه تردید دادگاه در رابطه با ... رای دادگاه مبنی بر لزوم ادای دیه از سوی (الف ) صحیح است ، ولی قتل شبه عمد می باشد، چون قصد فعل داشته (زدن با پرت کردن چوب ) ولی قصد قتل نداشته بنابراین دیه باید دو ساله پرداخت شود که در رای اصلاحی بیان شود. ضمنا" جرم در ماه حرام انجام شده که مفاد ماده 5 قانون دیات ( قانون قدیم ) و ماده 299 قانون جدید مراعات نشده که در هنگام اصلاح این امر نیز ملحوظ شود و در این صورت رای ابرام می گردد و با تقاضای تجدیدنظر از سوی وکیل اولیای دم موافقت نمی شود. پرونده درصورت اصلاح رای وفق بندب ماده 10 قانون تجدیدنظرجهت اقدامات شایسته ارجاع می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

77

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 875

تاریخ تصویب : 1370/11/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.