تنها شکایت اولیای دم برای اثبات قتل کافی نیست

تنها-شکایت-اولیای-دم-برای-اثبات-قتل-کافی-نیست-

تنها شکایت اولیای دم برای اثبات قتل کافی نیست


کلاسه پرونده : 911/2635
شماره دادنامه : 158/11
تاریخ رسیدگی : 4/5/71
تجدیدنظرخواهان : والدین مقتول
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 27147/10/70 صادره ازشعبه 147 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش مورخ 15/11/69 در خصوص محکومیت آقای (الف ) به ارتکاب قتل عمدی مرحوم (ب ) (فرزند تجدید خواهان ) که حسب دادنامه شماره 28450/8/69 شعبه 26 دادگاه کیفری یک ... (باتوجه به محتویات پرونده امر و شکایت اولیای دم " و" تقاضای مکرر آنان و جریان بردن مقتول و گواهی پزشکی قانونی با احراز بزهکاری متهم استنادا" به منابع فقهی که هرکس کسی را در شب از خانه وی بیرون ببرد ضامن اوست تا او را برگرداند، هر چند متهم مقتول را در شب نبرده لکن روز بیرون برده و بعد از زمان کوتاهی جنازه مقتول در پارک پیدا شد، لذا ملاک گفته رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم (کل من طرق رجلاباللیل فاخرجه من منزله فهوله ضامن ) به طریق اولی در مورد تطبیق می شود) و استنادا" به ماده یک قانون حدود و قصاص رای به قصاص رای به قصاص او صادر شده بود. با اعتراض وکیل محکوم علیه دادنامه صادره شعبه 136 دادگاه کیفری یک ... به شرح دادنامه شماره 814/1511/11/69 شعبه 11 دیوان عالی کشور به لحاظ عدم رعایت قواعد رسیدگی به موضوع اتهام " وعدم توجه " به ادله و طرف اثبات آن " واینکه " حکم صادره غیر مستدل و فاقد خصوصیت مقید در ماده 29 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو " است و" ضمان مورد استناد دادگاه مربوط به مسئولیت مالی وپرداخت دیه است نه قصاص نفس متهم ، رای به نقض حکم داده بود.
شعبه 147دادگاه کیفری یک ... حسب الارجاع با انجام دادرسی و اخذ توضیح از اولیای دم و متهم و وکلای مدافع آنان و استماع گواهی گواهان و اخذ آخرین دفاع به موضوع رسیدگی " کرده " و حسب دادنامه تجدیدنظرخواسته خلاصتا" چنین رای داده بود:
(با توجه به شکایت اولیای دم و گزارش مامورین و اظهارات والدین مقتول و ... برادر مقتول (که مغایر یکدیگر است ) و عنایت به اظهارات نجف ... ،14 ساله به اینکه متهم مقتول را به بیرون برده الخ و در جلسه 11/10/70 این دادگاه و در جلسه 20/8/69دادگاه قبلی اظهارات خود را پس گرفته و آنها" را" دراثرتطمیع ذکرنموده ، با توجه به مراتب مذکور هیچ گونه دلیل قانع کننده ومحکمه پسندعلیه مهم در پرونده ملاحظه نمی شود و تنها شکایت اولیای دم کافی برای اثبات قتل نیست با توجه به اصل برائت حکم برائت متهم از اتهام منتسبه صادر می شود.)
این رای به شرح لایحه مورخ 28/10/70 مورد اعتراض و تجدیدنظر خواهی وکیل اولیای دم واقع " شده " که آقای قاضی صادرکننده رای اعتراض را وارد ندانسته و با تایید نظرش در رای صادره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال " کرده " که به این شعبه ارجاع شده است. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره 22147/10/70 تجدیدنظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده دلیل موثری که نقض حکم را ایجاب نماید به عمل نیامده ، با رد تقاضای تجدیدنظرخواهان دادنامه فوق الذکر ابرام می شود و لازم است دادسرای ... موضوع را تعقیب و جهت کشف ودستگیری قاتل اصلی اقدامات لازم رامعمول دارد.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 158

تاریخ تصویب : 1371/05/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.