اشتراک در جنایت و تقسیم بالسویه دین بین محکومین

اشتراک-در-جنایت-و-تقسیم-بالسویه-دین-بین-محکومین

اشتراک در جنایت و تقسیم بالسویه دین بین محکومین


کلاسه پرونده : 2511/2943
شماره دادنامه : 417/11
تاریخ رسیدگی : 19/6/69
تجدیدنظرخواه : قربانعلی
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 8831/12/68 صادره از شعبه 140 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه یازدهم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش موخه 26/11/68 در خصوص اتهام 1 اسرافیل 2 قربانعلی به قتل غیرعمدی مرحوم اکبر در اثر عدم رعایت مقررات ایمنی که بدوا" دادگاه با انجام رسیدگی وبااستنباط قضایی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرده که به شرح دادنامه 866/261/11/68 این شعبه نظر دادگاه تنفیذ نشده و با اعاده پرونده به دادگاه با لحاظ تبصره 2 ماده 28 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1و2 عینا" نظریه استنباطی فوق را تبدیل به حکم و بر اساس نظریه سابق الصدور خود و " بدون " توجه به نواقص مذکور دردادنامه این شعبه انشای حکم نموده که احد از محکومین به نام قربانعلی به شرح لایحه اعتراضیه پیوست به حکم اعتراض " کرده " و دادگاه حکم را تایید " کرده است." پرونده به دیوان عالی کشورارسال شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی شکور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره 8831/12/68 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 اصولا" نحوه تقسیم دیه بین سه نفر به نحو مذکور در حکم موجه نیست چه با فرض انتساب قتل به سه نفر به مستفاد از ماده 10 قانون قصاص و مواد 38الی 40 قانون دیات در باب اشتراک در جنایت ، دیه باید بالسویه بین متهمین تقسیم شود مضافا" به اینکه تجدیدنظرخواه در لایحه اعتراضیه خود مطالب جدیدی را عنوان کرده است که قبلا" مکتوم مانده و رسیدگی به آن موثر در مقام و صدور حکم است علی هذا با توجه به مراتب حکم تجدیدنظرخواسته نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر کیفری یک ... ارجاع می شود.)

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 417

تاریخ تصویب : 1369/06/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.