اقلیت مذهبی - قتل غیرعمدی در اثر بی احتیاطی در رانندگی

اقلیت-مذهبی---قتل-غیرعمدی-در-اثر-بی-احتیاطی-در-رانندگی

اقلیت مذهبی - قتل غیرعمدی در اثر بی احتیاطی در رانندگی


کلاسه پرونده : 5/12/3416
شماره دادنامه : 400/12
تاریخ رسیدگی : 30/6/70
فرجامخواه : رسیدگی به اعتراض اولیای دم
مرجع رسیدگی : شعبه دوازدهم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به موجب مندرجات اوراق پرونده دادسرای عمومی ... به اتهام آقای مصطفی ... فرزند ... به ارتکاب یک فقره قتل غیرعمدی در اثر بی احتیاطی در امر رانندگی رسیدگی کرده و با توجه به شکایت شاکی و نظریه پزشکی و کاردان فنی و اقرار متهم اتهام انتسابی به متهم را محرز دانسته و به استناد ماده 149 قانون تعزیرات درخواست تعیین کیفر برای متهم نموده است.
پرونده جهت رسیدگی به شعبه هشتم محاکم عمومی کیفری یک ... ارجاع شده است. شعبه مرقوم پس از رسیدگی اتهام قتل غیرعمدی مرحومه بانو ... از اقلیتهای مذهبی را در اثر بی احتیاطی در امر رانندگی به دلیل عدم توجه به عقب هنگام حرکت با دنده عقب به وسیله متهم (آقای مصطفی ) محرز دانسته و به استنادماده 149 قانون تعزیرات و رعایت بند یک تبصره 17 ماده واحده قانون برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران متهم را به پرداخت سیصد هزار ریال به عنوان جزای نقدی محکوم نموده و در مورد دیه متقوله با در نظر گرفتن اینکه (د) ( احد از پسران مقتوله ) و اولیای دم در محضر آقای بازپرس اعلام گذشت نموده و در قرار نهایی آقای بازپرس به تاریخ 27/5/69 به سقوط دیه نسبت به سهم وی اظهارنظر شده و انصراف بعدی وی از گذشت و مطالبه مجدد دیه در جلسات دادرسی دادگاه توجها" به ماده 31 قانون مجازات اسلامی مسموع نبوده و همچنین آقای (ج ) (فرزند دیگر مقتوله ) طی یک فقره نوشته عادی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در ... به شماره ... امضای آن را گواهی نموده ضمن اعلام رضایت اتخاذ تصمیم در مورد اخذ دیه را به عهده پدر و برادر خود واگذار نموده که افراد یاد شده نیز به شرح صورتجلسه دادرسی مورخ 19/1/70 از مطالبه سهم الدیه (ج ) صرفنظر نموده اند. دادگاه بنا به مراتب یاد شده قرار موقوفی تعقیب نسبت به سهم الدیه (ج ) با در نظر گرفتن اینکه مقتوله غیر مسلمه و تابع دین حضرت مسیح (علیه السلام ) بوده مستندا" به ماده یک و بند ب ماده 2 قانون دیات و توجها" به مسئله 30 از کتاب الدیات القول من مقادیر الدیات ، جلد2 ، ص 559 و کتاب تحریر حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و با توجه به نظریه شماره 2312 7/2/70 نمایندگی خلیفه گری ارامنه ... در مورد نحوه تقسیم ماترک متوفاه دادگاه متهم را به تادیه یک ثلث از چهارصد درهم (عبارت از یک سهم از سه سهم مساوی از یک فقره دیه زن غیرمسلمه ) در حق شوهر مقتوله ظرف دو سال از تاریخ وقوع قتل محکوم کرده و درخصوص سهم (د) دادگاه متذکر شده است که نسبت به سهم وی در قرار نهایی آقای بازپرس اظهارنظر شده است.
پس از ابلاغ حکم دو نفر از اولیای دم به نامهای (د) و(ه) به رای صادره اعتراض کرده اند. در تاریخ 26/3/70 دادگاه به اعتراض رسیدگی کرده و حکم صادره را مستدل و موجه اعلام کرده و با بقاء در آن پرونده جهت رسیدگی به تجدیدنظرخواهی اولیای دم به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و ارواق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی برغیرقابل طرح بودن دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
بسمه تعالی
با توجه به ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 و شعب دیوان عالی کشور شاکی یا مدعی خصوصی نسبت به حکم برائت متهم در صورت وجود جهات تجدیدنظر مذکور در قانون تعیین موارد تجدید نظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها مصوب 14/7/67 حق تجدیدنظر دارد. در مانحن فیه متهم به تادیه دیه و جزای نقدی محکوم شده است. بناء علی هذا موضوع قابل طرح و اتخاذ تصمیم نبوده و " طبق " مقررات دفتر پرونده را به مرجع مربوطه اعاده نماید. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 400

تاریخ تصویب : 1370/06/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.