آئین نامه مالی معاملاتی مربوط به اعتبارات جاری موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی

آئین-نامه-مالی-معاملاتی-مربوط-به-اعتبارات-جاری-موسسات-و-نهادهای-عمومی-غیر-دولتی

آئین نامه مالی معاملاتی مربوط به اعتبارات جاری موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی


شماره 37123/ت 24937ه 16/11/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 30/10/1380 بنا به پیشنهاد شماره 12711/3735/56 مورخ 16/4/1380 وزارت امور اقتصادی ودارایی و به استناد تبصره (6)ماده (72) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب 1366- آئین نامه مالی ومعاملاتی مربوط به اعتبارات جاری موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- عملیات مالی ومحاسباتی و نگهداری و تنظیم حسابها و اعمال نظارت مالی مربوط به مصرف اعتبارات جاری منظور در بودجه کل کشور آن دسته از موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی که به موجب قانون از شمول مقررات عمومی مستثنی شده و یا بشوند، در صورتی که دارای مقررات قانونی خاص برای مصرف اعتبارات خود نباشند، تابع ضوابط مقرر در این آئین نامه خواهد بود.
ماده 2- موسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی در رابطه با مصرف اعتبارات موضوع ماده (1) این آئین نامه موظف به مبادله موافقت نامه شرح فعالیت در مرکز با سامزان مدیریت و برنامه ریزی و در استانها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مربوط می باشند. رعایت موارد مندرج در مافقت نامه های مذکور که بایستی براساس قانون برنامه و بودجه کشور- مصوب 1351 - و با توجه به مقررات قانونی موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی مربوط تنظیم و مبادله شده باشد، برای دستگاههای مذکور الزامی است.
ماده 3- اختیار و مسئولیت تشخیص وانجام تعهد و تسجیل و حواله به عهده رئیس موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی و مسئولیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات به عهده ذیحساب مربوط خواهد بود.
تبصره 1- اختیارات ومسئولیتهای موضوع این ماده حسب مورد مستقمیا" و بدون واسطه از طرف مقامات فوق به سایر مقامات موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی مربوط کلا" یا بعضا" قابل تفویض خواهد بود، لکن در هیچ مورد تفویض اختیار و مسئولیت سالب اختیار و مسئولیت از تفویض کننده نخواهد بود.
تبصره 2- در اجرای این ماده ، تفویض اختیارات ومسئولیتهای رئیس و ذیحساب موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی به شخص واحد ونیز تفویض اختیار و مسئولیتهای رئیس به ذیحساب مربوط و یا کارکنان تحت نظر او مجاز نخواهد بود.
ماده 4- وجوه لازم از محل اعتبارات موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی مشمول این آئین نامه با درخواست وجه از طرف ذیحساب مربوط حسب مورد توسط خزانه و یا خزانه معین استان مربوط منحصرا" به حساب یا حسابهای بانکی که به تعداد مورد نیاز توسط خزانه یا خزانه معین استان افتتاح شده یا می شود، واریز خواهدشد. استفاده از حسابهای مزبور با امضای مشترک رئیس و ذیحساب موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی یا افراد مجاز از طرف آنها به معرفی خزانه یا خزانه معین استان حسب مورد مجاز خواهد بود.
ماده 5- میزان پیش پرداخت و همچنین میزان نتخواه گردان و سپرده حسن انجام کار و نوع و میزان تضمینی که می بایست درقبال پیش پرداهخت و یا حسن انجام کار اخذ گردد، به تشخیص ومسئولیت رئیس موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی یا مقام مجاز از طرف او خواهد بود.
تبصره - میزان پیش پرداخت در مورد هر معامله با اشخاص غیر دولتی نباید از چهل درصد(40%) مبلغ معامله تجاوز نماید.
ماده 6- نوع و نصاب معاملات موضوع آئین نامه ، مطابق ماده (80) قانون محاسبات عمومی کشور واصلاحات بعدی آن می باشد و نحوه انجام آن بشرح زیر خواهد بود:
الف - معاملات جریی با کمترین بهای ممکن به تخشیص و مسئولیت مامور خرید انجام خواهد شد.
ب - معاملات متوسط با کمترین بهای ممکن و به تشخیص ومسئولیت مامور خرید و مسئول واحد تدارکاتی مربوط و تایید رئیس موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی یا فرد مجاز از طرف او انجام خواهد شد.
ج - در مورد معاملات عمده تایید شخص رئیس موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی الزامی است.
ماده 7- کلیه اسناد هزینه هایی که با رعایت مفاد این آئین نامه انجام شد باشد باید مشتمل بر مدارک زیر بوده و با امضای مشترک رئیس و ذیحساب موسسه یا نهاد عمومی غیر دولتی یا افراد مجاز از طرف آنها قابل احتساب به هزینه قطعی خواهد بود.
الف - در مورد خریدهای داخلی ، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا0
ب - درموردخریدهای خارجی ، اعلامیه بانک و صورت حساب فروشنده ، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورتمجلس تحویل کالا0 در مورد خریدهای خراجی که مبلغ آن از مبلغ نصاب معاملات جزیی تجاوز نکند، وجود اعلامیه بانک الزامی نیست.
ج - در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هرنوع پرداخت پرسنلی دیگر، گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی باک دایر بر واریز به حساب بانکی ذینفع 0
د- در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود، قرارداد مربوط و تاییدیه تحویل کالا و یا انجام موضوع قرارداد توسط رئیس یا نهاد عمومی غیر دولتی یا فرد مجاز از طرف او0
ماده 8- تنظیم قرارداد و یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تامین کالا از تامین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد وخرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداریهای و بانکها وموسسات ونهادهای عمومی غیر دولتی در تولید و توزیع آن به نحوی از انحا مداخله و با مباشرت نداشته باشند.
ماده 9- نمونه اسناد و همچنین مدارک و دفاتر و روش نگهداری حساب اعتبارات موضوع این آئین نامه تابع دستورالعمل اجرائی ماده (128) قانون محاسبات عمومی کشور خواهد بود.
ماده 10- چگونگی رسیدگی به حسابها و اسناد هزینه های اعتبارات موضوع این آئین نامه تابع قانون دیوان محاسبات کشور- مصوب 1361 و آئین نامه اجرائی آن و نیز دستورالعمل های صادره ازطرف دیوان مذکور می باشد.
ماده 11- کلیه اموال و تاسیساتی که از محل اعتبارات موضوع این آئین نامه خریداری و یا ایجاد می شود، اموال موسسه یانهاد عمومی غیر دولتی مربوط می باشد.
ماده 12- ذیحسابان موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موظفند مانده وجوه مصرف نشده اعتبارات هر سال موضوع این آئین نامه را در مهلت مقرر در ماده (63) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب 1366 و الاحیه آن به حساب خزانه واریز نمایند.
ماده 13- صورتحساب دریافت و پرداخت سالانه از محل اعتبارات جاری منظور در بودجه سالانه کل کشور این گونه موسسات بایدمطابق دستورالعملی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه وابلاغ می شود، حداکثر تا آخر مرداد ماه سال بعد تنظیم و پس ازرسیدگی از طرف حسابرسان منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب مراجع صلاحیتدار حداکثر تا آخر شهریور ماه برای حسابرسی به دیوان محاسبات کشور وهمچنین برای درج در صورت حساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور به وزارتخانه مزبور ارسال گردد.
ماده 14- با توجه به تبصره (4) ماده (72) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب 1366- اعتبارات طرحهای عمرانی موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی تابع قانون مذکور و سایر قوانین ومقررات عمومی دولت می باشد.
ماده 15- کلیه اصطلاحات مالی که در این آئین نامه به کار رفته است تابع تعاریف مقرر در قانون محاسبات عمومی کشور می باشد.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16597

تاریخ تصویب : 1380/10/30

تاریخ ابلاغ : 1380/11/27

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.