اساسنامه سازمان غله کشور
شماره 32720 18/5/1362
وزارت بازرگانی
هیات وزیران در جلسه مورخ 9/5/1362 بنا به پیشنهاد شماره 57102 مورخ 23/12/1361 وزارت بازرگانی و به استناد قانون اصلاح لایحه قانونی الغاء قانون تشکیل سازمان غله و قند شکر و چای کشور مصوب 15/11/1360 مجلس شورای اسلامی ، اساسنامه سازمان غله کشور را به شرح زیر تصویب نمودند .
در اجرای قانون اصلاح لایحه قانونی الغاء قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و چای کشور و تبصره یک آن مصوب 15 /11/1360 مجلس شورای اسلامی ایران ، شرکت سهامی غله وابسته به وزارت بازرگانی که در این اساسنامه سازمان غله کشور نامیده میشود تشکیل و طبق مقررات این اساسنامه اداره خواهد شد.
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ نام شرکت : سازمان غله کشور
ماده 2 ـ موضوع و اهداف سازمان عبارتند از : تدارک ، ذخیره سازی ، توزیع ، تنظیم بازار غله کشور و هر گونه فعالیت های بازرگانی ، صنعتی ، پژوهشی و خدماتی مربوط به آن ، برنامه ریزی و اجرای برنامه های مصوب در جهت حمایت وکمک به تولید کنندگان و مصرف کنندگان غلات.
تبصره : منظور از غله در این اساسنامه عبارت است از گندم و یا سایر غلات که در هر زمان بر طبق مصوبات مراجع ذی صلاح امور آن به سازمان محول خواهد شد.
ماده 3 ـ نوع شرکت ، شرکت سهامی و مدت آن نا محدود است.
ماده 4 ـ سازمان اداری شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و بصورت شرکت سهامی مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی بر طبق مقررات این اساسنامه و اصول بازرگانی اداره خواهد شد.
ماده 5 ـ مرکز سازمان تهران است و سازمان میتواند براساس مقررات پیش بینی شده در این اساسنامه نسبت به تاسیس شعبه یا نمایندگی های لازم اقدام نماید.
ماده 6 ـ سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنجهزار سهمیه صد هزار ریال منقسم میشود و تمام سهام متعلق بدولت می باشد.
ماده 7 ـ وزارت بازرگانی مکلف است ظرف سه سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه سازمان غله موضوع تبصره 2 ماده یک قانون تشکیل سازمان غله و قند شکر و چای کشور مصوب 3/2/1352 از سازمان غله و قند و شکر و چای کشور اقدام و پس از وضع دیون و تعهدات ، دارایی قابل انتقال سازمان مذکور را معین نمود و به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارائه نماید.
ماده 8 ـ اهم وظایف سازمان عبارتند از :
الف ـ تدارک غله مورد نیاز کشور از طریق خرید مازاد محصول تولید کنندگان غله داخلی و در صورت لزوم از خارج کشور بطور مستقیم یا توسط سایر دستگاههای دولتی یا موافقت سازمان.
ب ـ حفظ و نگهداری کمی و کیفی و ذخیره سازی غله تدارک شده و فروش آن براساس ضوابط و آئین نامه های مربوط مصوب مجمع عمومی.
ج ـ فروش غله مازاد بر احتیاج کشور و صدور آن به خارج بطور مستقیم یا توسط سایر دستگاههای دولتی با موافقت سازمان.
د ـ ایجاد مراکز خرید و توزیع در سطح کشور و همچنین اداره ـ خرید ـ احداث ـ اجاره و یا اجاره دادن کارخانجات ( نان ماشینی ـ تولید ارد و نظایر آن ) ازمایشگاهها ـ سیلوها و انبارها و هرگونه تاسیسات دیگر مربوطه به امور غله.
هـ ـ حمل و نقل و تخلیه و بارگیری غلات و سایر کالاهای مورد نیاز سازمان راسا با به مباشرت و در صورت لزوم با استفاده از وسایل حمل و نقل موجود در کشور بر حسب آئین نامه ها مقررات مربوط.
و ـ تحصیل اعتبار و وام از موسسات و بانکها و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور نیل به اهداف سازمان بر طبق مقررات آئین نامه های مربوط.
ز ـ ارائه خدمات پژوهشی و ازمایشگاهی به بخش دولتی به خصوصی با رعایت مقررات مربوط.
ح ـ نظارت بر تولید و توزیع کمی و کیفی ارد در سطح کشور.
ط ـ اقدام به هرگونه عملیات دیگری که برای تامین اهداف سازمان لازم تشخیص داده شود.
فصل دوم ـ ارکان سازمان
ماده 9 ـ ارکان سازمان عبارتند از :
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیات مدیره
جـ حسابرس ( بازرس)
د ـ مجمع عمومی
ماده 10 ـ مجمع عمومی متشکل از مقامات ذیل می باشد :
1 ـ وزیر بازرگانی
2 ـ وزیر کشاورزی و امور روستایی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی
4 ـ وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنایع
تبصره 1 ـ ریاست مجمع عمومی سازمان به دو صورت تشکیل میشود :
الف ـ مجمع عمومی عادی ـ ب ـ مجمع عمومی فوق العاده
ماده 11 ـ جلسات مجمع عمومی و بطور عادی هر سال دوبار تشکیل مشود یکبار تا اخر تیرماه برای رسیدگی به گزارش هیات مدیره و حسابرس و تصویب ترازنامه و حساب سود زیان و یکبار در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و خط مشی و سایر موضوعاتی که در دستور قرار دارد.
تبصره 2 ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر و در صورت لزوم مربوط بدستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل 15 روز قبل از تشکیل جلسه به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
ماده 12 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی :
الف ـ تعیین و تصویب خط مشی و سیاست کلی سازمان
ب ـ بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان اعم از مالی و عملیاتی.
ج ـ تصویب آئین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می گردد.
د ـ تصویب تشکیلات سازمان با تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
هـ ـ بررسی نرخ خرید غله داخلی کشور که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می گردد و تقدیم آن به هیات دولت با سایر مراجع صلاحیت برای تصویب.
و ـ بررسی نرخهای فروش غله بر اساس پیشنهاد هیات مدیره و تقدیم آن به هیات دولت یا سایر مراجع صلاحیتدار برای تصویب.
ز ـ اتخاذ تصمیم نسبت به فروش داراییهای ثابت سازمان که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می شود.
ح ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و موسسات دولتی که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می شود با رعایت مقررات مربوط.
ط ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول یا لاوصول که از طرف هیات مدیره پیشنهاد می شود.
ی ـ بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان بطریق داوری تعیین داور و همچنین استرداد دعاوی و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاذ تصمیم با توجه به اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ک ـ نصب و عزل اعضاء هیات مدیره و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بنا به پیشنهاد رئیس مجمع.
ل ـ انتخاب حسابرس ( بازرس ) بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی .
م ـ تعیین حقوق و مزایا برای مدیر عامل و رئیس هیات مدیره ـ اعضای هیات مدیره بارعایت ضوابط شورای حقوق و دستمزد و همچنین حق الزحمه حسابرس ( بازرس ) سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ن ـ اخذ تصمیم نسبت به هرگونه پیشنهادی که دستور العمل جلسه قرار گیرد.
س ـ اتخاذ تصمیم نسبت به تعرفه خدمات پژوهشی و ازمایشگاهی که توسط هیات مدیره پیشنهاد می شود با رعایت مقررات مربوطه.
ماده 13 ـ مجمع عمومی میتواند به منظور تسریع و تسهیل انجام امور سازمان قسمتی از اختیارات خود را براساس ضوابطی که از طرف هیات وزیران تعیین گردیده حسب مورد به رئیس مجمع عمومی تفویض نماید.
ماده 14 ـ تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت اراء ( سه رای موافق) معتبر خواهد بود. تصمیمات هر جلسه در صورتمجلس درج و با امضای اعضای مجمع رسیده و بوسیله مجمع جهت به سازمان ابلاغ میگردد.
کلیه صورتمجالس مجمع در پرونده مخصوصی که برای این موضوع تشکیل میشود بایگانی و در سازمان حفظ خواهد شد.
ماده 15 ـ وظایف مجمع عمومی فوق العاده عبارت است از :
ب ـ رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنا بر قوانین مربوط به عهده مجمع عمومی فوق العاده محول گردیده است.
ب ـ هیات مدیره :
ماده 16 ـ هیات مدیره سازمان مرکب از پنج نفر عضو است که به پیشنهاد رئیس و تصویب مجمع عمومی سازمان از بین افراد مسئول و متعهد برای مدت سه سال انتخاب می شوند اعضای هیات مدیره و مدیر عامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین مسئولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوطه را بعهده خواهند داشت.
تبصره ـ حداقل دو نفر از اعضای هیات مدیره با ید از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب شوند.
ماده 17 ـ اعضای هیات مدیره که بطور موظف و تمام وقت خدمت می نمایند حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی و یا غیر دولتی دیگر داشته باشند و یا بنحوی در زمینه تولید ، توزیع ، فروش ، واردات حمل و نقل غله و ارد و نان سهیم و یا شریک باشند.
ماده 18 ـ مدیر عامل سازمان بعنوان رئیس هیات مدیره را نیز خواهد داشت و از بین اعضای هیات مدیره به پیشنهاد رئیس و تصویب مجمع عمومی تعیین میگردد.
تبصره ـ انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیات مدیره و مدیر عامل و رئیس هیات مدیره سازمان بلامانع است.
ماده 19 ـ جلسات هیات مدیره حداقل ماهی یکبار بدعوت مدیر عامل و رئیس هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء تشکیل خواهد شد.
ماده 20 ـ تصمیمات و نظرات هیات مدیره با حداقل سه رای موافق معتبر است.
ماده 21 ـ تصمیمات و نظرات هیات مدیره در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه رسیده و در سازمان نگهداری میشود.
ماده 22 ـ وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر می باشد :
الف ـ تنظیم خط مشی و برنامه اتی سازمان جهت طرح و تصویب در مجمع عمومی و اجرای مصوبات آن .
ب ـ تنظیم طرحها و برنامه های لازم برای تامین و تدارک و ذخیره سازی غله مورد نیاز کشور.
ج ـ پیشنهاد بودجه و برنامه سالانه تنظیم شده سازمان به مجمع عمومی .
د ـ تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه سازمان برای طرح در مجمع عمومی.
هـ ـ تنظیم ترازنامه ـ حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تقدیم آن به مجمع عمومی.
و ـ تهیه و پیشنهاد آئین نامه های افت و کیفیت گندم ـ کسر بین راهی امحاء و ضایعات و سایر طرحها و آئین نامه های اجرائی سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ارائه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
ز ـ تهیه و پیشنهاد آئین نامه های مالی ـ معاملاتی ـ استخدامی و رفاهی سازمان برای تصویب به مجمع عمومی.
ح ـ بررسی و پیشنهاد ارجاع دعاوی بداوری ـ تعیین داور یا داوران و ختم دعاوی از طریق سازش یا استرداد دعاوی سازمان به مجمع عمومی.
ط ـ تصویب نمونه متن قراردادهایی که یک طرف آن سازمان و طرف دیگر آن شخصیت حقوقی ایرانی باشد.
ی ـ تشخیص مطالبات مشکوک الوصول و یا لاوصول و پیشنهاد آن جهت اتخاذ تصمیم ه مجمع عمومی.
ک ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیر عامل در مورد امحاء ضایعات.
ل ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد مدیر عامل ورئیس هیات مدیره در مورد خرید ـ احداث ـ اجاره و استیجاره ساختمان خرید و فروش حق کسب و پیشه و اموال غیر منقول بر طبق مقررات و آئین نامه های مربوطه.
م ـ تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و موسسات دولتی با تصویب مجمع عمومی.
ن ـ پیشنهاد نرخ خرید غله داخلی و یا فروش غلات به مجمع عمومی .
س ـ پیشنهاد تاسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگی های سازمان به مجمع عمومی جهت تصویب.
ع ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که مدیر عامل و رئیس هیات مدیره در چهارچوب مقررات و قوانین و منطبق یا سیاست و خط مشی مصوب سازمان مطرح می نمایند.
ف ـ تهیه و تنظیم تعرفه خدمات پژوهشی و ازمایشگاهی ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.
ماده 23 ـ رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان ، بالاترین مقام اجرائی سازمان بوده و امور سازمان را طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه و آئین نامه ها و بودجه مصوب سازمان اداره می نماید و دارای وظایف و اختیارات ذیل می باشد :
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیات مدیره سازمان.
ب ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امور جاری سازمان و انجام کلیه امور اجرائی و نظارت بر حسن اجراء و اداره امور مربوط .
ج ـ امضای کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهد اور به اتفاق یکی از اعضای هیات مدیره که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیات مدیره تعیین میشود و همچنین افتتاح حساب سازمان در بانکها ـ امضای مکاتبات اداری و چکهای صادره از حسابهای بانکی سازمان بر طبق مقررات و آئین نامه های مربوط.
د ـ نمایندگی سازمان در برابر کلیه اشخاص و مراجع قضایی و موسسات و نهادهای دولتی ـ عمومی ، تعاون و خصوصی اعم از داخلی یا خارجی با حق توکیل در کلیه مراحل.
هـ ـ اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به سایر امور و عملیات سازمان به استثنای انچه از وظایف مجمع عمومی و هیات مدیره سازمان باشد در چهار چوب سیاست ها و خط مشی مصوب سازمان.
ماده 24 ـ مدیر عامل و رئیس هیات مدیره میتواند ب مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را حسب مورد به هر یک از اعضای مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض نماید.
ماده 25 ـ کلیه گزارشات ، پیشنهادات و مصوبات هیات مدیره سازمان برای تصویب مجمع عمومی از طرف مدیر عامل و رئیس هیات مدیره به مجمع عمومی داده خواهد شد.
ج ـ حسابرس (بازرس)
ماده 26 ـ سازمان و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که در قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط برای بازرس در شرکتها معین شده اتس بوسیله حسابرس (بازرس) که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع عمومی سازمان انتخاب می شود بعمل خواهد امد رئیس هیات مدیره و مدیر عامل و سایر اعضای هیات مدیره سازمان مکلفند که اطلاعات و مدارک مورد نیاز را در اختیار حسابرس (بازرس ) قرار دهند.
تبصره 1 ـ مدت خدمت حسابرس (بازرس) یکسال بوده و انتخاب مجدد وی بلامانع است.
تبصره 2 ـ حسابرس (بازرس ) حق مداخله در امور جاری و اجرائی سازمان را نداشته و اقدامات او نباید موجب تاخیر یا توقف در جریان امور سازمان گردد.
تبصره 3 ـ حداکثر یک ماه پس از تعیین اولین هیات مدیره سازمان پس از تصویب این اساسنامه حسابرس (بازرس) سازمان انتخاب خواهد شد.
فصل سوم : مقررات مختلفه
ماده 27 ـ سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد . به اشتثنای سال اول که ابتدای آن تاریخ تصویب این اساسنامه و پایان اخر اسفند ماه همان سال خواهد بود.
ماده 28 ـ حسابهای سازمان اخر اسفند ماه هر سال بسته میشود و صورتهای مالی پایان سال سازمان حداکثر تا پایان خرداد ماه بعد تنظیم و یک نسخه از آن سی روز قبل از تشکیل مجمع هیات عمومی به حسابرس (بازرس ) تسلیم میگردد.
گزارش حسابرس ( بازرس ) باید لااقل پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به اعضای مجمع عمومی و هیات مدیره تسلیم گردد.
ماده 29 ـ تا زمانی که آئین نامه های مربوط به این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آئین نامه های سازمان سابق غله و قند و شکر و چای کشور لازم الاجراء خواهد بود.
ماده 30 ـ سازمان موظف است حداکثر یکسال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آئین نامه های مالی معاملاتی ـ استخدامی و رفاهی و سایر آئین نامه های لازم و تشکیلات خود در چهار چوب مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده 31 ـ سایر موضوعات و مواردی که در این اساسنامه پیش بینی شده است تابع مقررات تجارت و سایر مقررات مربوط به شرکتهای دولتی می باشد.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی
نوع : اساس نامه
شماره انتشار : 11209
تاریخ تصویب : 1362/05/09
تاریخ ابلاغ : 1362/05/30
دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
استخدام کارشناسان خارجی فقط در موارد ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی امکان پذیراست نظر شورای نگهبان در خصوص اخذ جریمه ناشی از تاخیر تادیه مطالبات بانکها از مشتریان خود