آئین نامه استخدامی مستخدمین شرکت خدمات هوائی کشور ( آسمان )

آئین-نامه-استخدامی-مستخدمین-شرکت-خدمات-هوائی-کشور-(-آسمان-)

آئین نامه استخدامی مستخدمین شرکت خدمات هوائی کشور ( آسمان )


شماره 30322 20/6/1362
هیات وزیران در جلسه مورخ 9/6/1362 بنا به پیشنهاد شماره 31/2987 مورخ 26/4/1362 وزارت راه و ترابری آئین نامه استخدامی مستخدمین خدمات هوائی کشور« آسمان» مشتمل بر 50 ماده و 34 تبصره ر بشرح زیر تصویب نمودند.
فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ تعاریف
الف ـ منظور از کلمه شرکت در این آئین نامه شرکت خدمات هوائی کشور «آسمان» است که بموجب لایحه قانونی راجع به تشکیل شرکت خدمات هوائی کشور « اسمان» مصوبه 5/4/1359 شورای انقلاب اسلامی ایران تاسیس گردیده است.
ب ـ استخدام شرکت عبارت از پذیرفتن شخص حقیقی به خدمت رسمی در شرکت است.
پ ـ خدمت شرکت عبارت از اشتغال بکاری است که مستخدم بموجب حکم رسمی مکلف به انجام آن می گردد.
ت ـ حکم رسمی عبارت از دستور کتبی مقامات صلاحیتدار شرکت بعنوان مستخدم در حدود قوانین و مقررات مربوطه .
ث ـ شغل عبارت از یک سلسله وظایف و مسئولیتهای مرتبط و مستمرو مشخص است که از طرف شرکت بعنوان کار واحد شناخته شده باشد.
ج ـ پست ثابت سازمانی عبارت از محلی است که در تشکیلات شرکت بطور مستمر برای یک شغل و ارجاع آن به یک مستخدم در نظر گرفته شده اعم از اینکه دارای متصدی یا بدون متصدی باشد.
چ ـ شغل موقت ـ شغلهائی که جنبه استمرار ندارند بعنوان شغل موقت شناخته شده و استخدام اشخاص بطور رسمی برای تصدی این مشاغل ممنوع است.
ح ـ ارتقاء رتبه (ارتقاء گروه ) عبارتست از انتصاب به شغلی که طبقه شغلی آن در رتبه بالاتر قرار دارد یا براساس طرح طبقه بندی مشاغل بسبب احراز از شرایط تحصیلی یا تجربه مقرر در طبقه بندی مشاغل در طبقه شغلی که رتبه آن بالاتر است قرار بگیرد.
خ ـ ترفیع ( اعطاء پایه ) عبارت است از احراز پایه بالاتر .
د ـ انتقال عبارت از تغییر واحد محل خدمت یا تغییر محل خدمت (انتقال به شعب داخل یا خارج شرکت ) مستخدم است که در هر مورد یا تغییر پست سازمانی وی توام خواهد بود.
ز ـ ماموریت عبارتست از :
1 ـ محول شدن وظیفه موقت به مستخدم غیر از وظیفه اصلی که در پست ثابت سازمانی خود دارد.
2 ـ اعزام مستخدم بطور موقت به وزارتخانه ها و سایر موسسات یا اعزام به سازمانهای بین المللی که دولت ایران عضویت آنها را پذیرفته یا سازمانی که دولت ایران شرکت در آنها را مقتضی بداند.
3 ـ اعزام مستخدم برای طی دوره های آموزشی یا کارآموزی در داخل یا خارج کشور.
ماده 2 ـ کارکنانیکه از سایر سازمانهای دولتی به این شرکت مامور میشوند در صورت حفظ پست سازمانی قبلی و دریافت حقوق از سازمان متنوع تابع مقررات استخدامی سازمان متنوع خودخواهند بود و در صورتیکه بدون حفظ پست سازمانی به این شرکت مامور ودر مدت ماموریت از این شرکت حقوق دریافت نمایند از لحاظ پرداخت حقوق و مزایا برابر مقررات استخدامی شرکت با آنان رفتار خواهد شد.
ماده 3 ـ مستخدمینی که برای تصدی یکی از پستهای ثابت سازمانی شرکت استخدام شده یا می شوند مشمول مقررات این آئین نامه خواهند بود.
ماده 4 ـ مستخدمینی که برای تصدی مشاغل موقت و مدت معین بخدمت شرکت درایند ، به موجب قراردادهائی استخدام خواهند شد که نمونه آن به تصویب مجمع عمومی شرکت می رسد.
ماده 5 ـ تشکیلات و پستهای ثابت سازمانی شرکت و هر نوع تغییرات بعدی در آن و حذف یا ایجاد مشاغل مستمر با تصویب هیات مدیره شرکت خواهد بود.
ماده 6 ـ استخدام اتباع بیگانه تابع مقررات مربوط در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. این افراد بطور قراردادی استخدام خواهند شد و تابع قرارداد استخدامی خود با شرکت خواهند بود.
فصل دوم ـ ورود به خدمت و آموزش و انتصابات
ماده 7 ـ پستهای خالی مستمر شرکت که دارای بودجه مصوبه باشند در صورت امکان بوسیله مستخدمین شاغل و یا اماده بخدمت واجد شرایط اشغال میگردد و شرکت فقط در صورتی اقدام به استخدام مستخدم جدید می نماید.که در یکی از واحدها پست خالی با بودجه مصوبه موجود بوده و نتوان از بین مستخدمین شاغل کسی را که واجد شرایط احراز لازم باشد برای تصدی آن برگزید.
ماده 8 ـ داوطلبان استخدام برای تصدی مشاغل شرکت باید دارای شرایط زیر باشند :
الف ـ داشتن حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 40 سال تمام برای کلیه مشاغل و حداکثر 45 سال تمام سن در مورد مشاغل تخصصی.
ب ـ تابعیت ایران.
پ ـ دارا بودن یکی از ادیان رسمی کشور.
ت ـ نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر قانونی.
ث ـ دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدائی.
ج ـ دارا بودن شرایط برای احراز شغل مورد نظر براساس ضوابط تعیین شده طبق طرح طبقه بندی مشاغل شرکت.
چ ـ داشتن صحت مزاج و توانائی انجام کاری که برای آن استخدام می شود براساس معیارها و ضوابط مدون پزشکی شرکت.
ح ـ عدم اعتیاد به استعمال مواد مخدر و مبتلا نبودن به امراض ساری.
ماده 9 ـ استخدام اشخاص برحسب احتیاج از طریق امتحان یا مسابقه یا هر دو بنابر روش و صلاحدید شرکت با توجه به اصل شایستگی بعمل می اید.
ماده 10 ـ داوطلبانی که در امتحان یا مسابقه قبول شوند ، یک دوره أزمایشی بمدت سه ماه تا شش ماه را طی خواهند کرد و در پایان دوره أزمایشی خدمت انان تثبت شده تلقی گردیده و دوره أزمایشی جزو دوران خدمت آنان محسوب می شود مگر آنکه ضمن دوره أزمایشی صالح برای ارتقاء در خدمت مورد نظر، تشخیص داده نشوند که در این صورت به خدمت أزمایشی انان خاتمه داده می شود. به افرادی که به خدمت أزمایشی انان خاتمه داده می شود. حقوق و مزایای مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت خواهد شد.
تبصره 1 ـ دوره أزمایشی افرادیکه می باید قبل از تصدی پست ثابت سازمانی مربوطه برنامه های اموزشی یا کار اموزی بگذارنند پس از پایان برنامه های مذکور شروع خواهد شد و در صورت تثبیت خدمت انان ، دوران اموزشی یا کاراموزی نیز جزو دوران خدمت انان محسوب میشود.
تبصره 2 ـ مدت دوره أزمایشی موضوع این ماده در مورد مستخدمین مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی و مهندسی پرواز براساس ضوابط و استانداردهای بین المللی پرواز و با توجه به انواع هواپیماها بر طبق نظامنامه ای تعیین و پس از تصویب هیات مدیره شرکت قابل اجراء خواهد بود.
ماده 11 ـ شرکت با توجه به احتیاجات خود و در حدود خط مشی مصوب هیات مدیره و طبق نظامنامه هایی که به تصویب هیات مدیره میرسد برنامه های اموزشی و یا کاراموزی لازم را تنظیم و به هزینه خود به مورد اجراءخواهد گذاشت.
ماده 12 ـ شرکت موظف است در مواقع معین که کمتر از یکبار در سال نباشد شایستگی و استعداد مستخدمین خود را مورد ارزیابی قرارداده و نتیجه را در پرونده استخدامی انان منعکس سازد. این سنجش بنحوی صورت خواهد گرفت که موجب ارشاد و معرف استحقاق مستخدم برای تغییر شغل ، ارتقاء رتبه یا تغییر پایه ، دریافت پاداش ، لزوم گذارنیدن دوره کاراموزی و یا اموزش جدید باشد.
تبصره ـ اجرای مفاد این ماده طبق نظامنامه ای خواهد بود که توسط شرکت تهیه و به تصویب هیات مدیره میرسد.
فصل سوم ـ حقوق و مزایا
ماده 13 ـ شرکت مکلف است با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور براساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز شغل از لحاظ معلومات و تجربه کلیه مشاغل مستمر خود را ارزیابی و طبقه بندی نموده و در رتبه های مربوط قرار دهد.
تبصره 1 ـ طرح طبقه بندی مشاغل که شامل شرح وظایف و شرایط احراز طبقات مشاغل و فهرست تخصیص طبقات مشاغل به
رتبه های و نحوه ارزیابی مشاغل و دستورالعمل اجرائی طرح طبقه بندی مشاغل می باشد توسط شرکت تهیه و پس از تصویب هیات مدیره شرکت بمورد اجراء گذاشته می شود.
تبصره 2 ـ در مواردیکه ضرورت ایجاب کند که در طرح طبقه بندی مشاغل و یا قسمتی از آن اصلاح بعمل اید و یا مشاغل مستمر جدید ایجاد شود اصلاحیه و طرح طبقه بندی مشاغل مستمر جدید باید بترتیب مندرج در تبصره (1) بالا تهیه و به تصویب برسد.
ماده 14 ـ حقوق مستخدمین غیر پروازی و کادر عملیاتی پرواز (خلبان ـ کمک خلبان ـ مهندس پرواز ) و خدمات پروازی (مهمانداران ) طبق جداولیکه ماده 1 لایحه قانونی حداقل و حداکثر حقوق مستخدمین دولت مورخ 4/2/1358 تعیین میگردد به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای حقوق و دستمزد قابل پرداخت است.
ماده 15 ـ چنانچه نوع کار و وظایف و مسئولیتها بعضی مشاغل ایجاب نماید که مبالغی علاوه بر حقوق به کارکنان پرداخت شود مبلغی بعنوان فوق العاده شغل به شاغلین آن مشاغل با رعایت مقررات لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستـخدمین دولـت و براســاس مقــررات مربوطـه قابـل پرداخـت
می باشد.
تبصره 1 ـ چنانچه شرایط بازار کار و تخصیص برخی مشاغل ایجاب کند که مبلغی بیش از حداکثر مندرج در لایحه مذکور به مستخدمین مشاغل مذکور پرداخت شود بایستی براساس مقررات تبصره 2 الحاقی به ماده یک لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین دولت مصوب جلسه 15/10/1358 شواری انقلاب اسلامی ایران در این مورد کسب مجوز به عمل اید.
تبصره 2 ـ فوق العاده شغل مادامی قابل پرداخت است که مستخدم در شغلی که مزایای مزبور به آن تعلق می گیرد انجام وظیفه کند.
تبصره 3 ـ تعیین مشاغل مستحق دریافت فوق العاده شغل موضوع این ماده و همچنین میزان حداقل و حداکثر فوق العاده شغل قابل پرداخت بهریک از مشاغل مورد نظر به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد بود.
تبصره 4 ـ تشخیص مزایای مستمر که به اقتضای شغل مورد تصدی در زمان تصویب این آئین نامه در شرکت مورد عمل است و یا باید به مستخدم پرداخت شود با پیشنهاد هیات مدیره و تصویب مجمع عمومی شرکت خواهد بود و تا زمان فوق العاده شغل مزایای مستمر جایگزین آن خواهد بود.
ماده 16 ـ افرادی که به استخدام شرکت در می ایند باستناد شغلی که برای آن استخدام می شوند در پایه یک رتبه شغلی مربوطه قرار میگیرند و می توانند با رعایت شرایط این آئین نامه تا اخرین پایه رتبه شغلی خود ارتقاء یابند. مگر انکه دارای وسوابق خدمت موثر در رشته شغلی مربوطه باشند که در این صورت پایه مناسب با سوابق خدمت قبلی به انها داده میشود.
تبصره ـ نحوه احتساب سوابق خدمت قبل از استخدام مستخدمین بر طبق نظامنامه ای تعیین و پس از تصویب هیات مدیره قابل اجراء خواهد بود.
ماده 17 ـ در صورت رضایت بخش بودن خدمات هر یک از مستخدمین مشمول این آئین نامه شرکت مکلف است به ازاء هر یک سال خدمت یک پایه به انان ترفیع دهد و چنانچه مستخدم خدمات برجسته انجام داده باشد بجای یک پایه میتوان استثنائا دو پایه به وی ترفیع داد.
تبصره ـ خدمات رضایت بخش و برجسته با ضوابطی که در نظامنامه موضوع تبصره ذیل ماده 12 این آئین نامه تعیین میشود سنجش خواهد شد.
ماده 18 ـ ارتقاء مستخدم از یک رتبه بالاتر با رعایت شرایط زیر خواهد بود.
الف ـ در رتبه جدید پست ثابت سازمانی بدون متصدی وجود داشته باشد.
ب ـ مستخدم شرایط احراز شغل رتبه جدید را دارا باشد.
تبصره ـ مستخدمینی که ارتقاء رتبه یافته یا می یابند در پایه ای از رتبه جدید قرار خواهند گرفت که در رتبه قبلی دارا بوده اند در مواردیکه پایه قبلی مستخدم در رتبه جدید وجود نداشته باشد، اخرین پایه رتبه جدید به انان اعطاء میشود.
ماده 19 ـ هرگاه شغلی بلاتصدی وجود داشته و مستخدم واجد شرایط احراز مقرر در طرح طبقه بندی مشاغل برای تصدی آن وجود نداشته باشد.
شرکت میتواند از میان مستخدمین شاغل در رشته شغلی مربوطه یک نفر را با رعایت موارد زیر جهت تصدی آن شغل برگزیند و تا زمانیکه مستخدم شرایط احراز شغل مذکور را نداشته باشد او را در شغل مورد تصدی با عنوان کفالت ابقاء نماید.
الف ـ تفاوت طبقه شغلی موجود مستخدم با طبقه شغلی بلاتصدی بیش از دو رتبه نباشد، مگر در مواقع ضروری و نیاز مبرم که در این صورت باید مراتب به تصویب هیات مدیره برسد.
ب ـ در صورت نداشتن مدرک تحصیلی لازم (عمومی و تخصصی) مقرر در طرح طبقه بندی مشاغل بازاء هر یک سال کمبود تحصیلات تا دیپلم دارای یکسال تجربه و تحصیلات بالاتر از دیپلم و تخصصی دو سال تجربه در رشته شغلی بلاتصدی باشد.
پ ـ در صورت تصدی شغل بلاتصدی مستخدم از مزایای شغل جدید برخوردار خواهد بود ولی طبقه و پایه شغلی او تغییر نخواهد کرد مگر با احراز شرایط شغل جدید.
ماده 20 ـ در صورت ضرورت و با رضایت مستخدم میتوان پستی در رتبه پآئین تر به او ارجاع کرد در این صورت مستخدم در پایه ای از رتبه جدید قرار میگیرد که در رتبه قبلی دارا بوده است و تفاوت حقوق پایه رتبه قبلی با پایه رتبه جدید را دریافت خواهد کرد و در تعیین حقوق امادگی بخدمت و حقوق بازنشستگی و وظیفه او مبنای محاسبه قرار میگیرد و در غیر این صورت مستخدم اماده بخدمت خواهد شد. هرنوع افزایش حقوق ناشی از ترفیع پایه اینگونه مستخدمین بابت تفاوتهای مذکور در فوق محسوب خواهد شد. ارتقاء رتبه مجدد مستخدمی که بترتیب فوق در رتبه پآئین تر منصوب میشود تا بالاترین رتبه ای که قبلا دارا بوده است مجاز میباشد. در این صوتر در پایه ای از رتبه بالاتر قرار میگیرد که در رتبه پآئین تر داشته است و تفاوت حاصله از ارتقاء رتبه او بابت تفاوت حقوق مذکور درفوق محسوب خواهد شد.
تبصره ـ مستخدمین مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی ، مهندسی پرواز مهمانداری را در صورت ضرورت و با موافقت مستخدم میتوان در مشاغل غیر پروازی گماشت . در این صورت مستخدم از حقوق و مزایای مربوطه به شغل جدید برخوردار خواهد شد.
ماده 21 ـ فوق العاده اضافه کار در قبال انجام کار اضافی تابع تصمیم کلی دولت در دستگاههای دولتی است. هرگاه چنین مجوزی وجود داشته باشد با رعایت حدود آن قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره ـ میزان اضافه کار ساعتی و نحوه محاسبه آن در مورد مستخدمین مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی ، مهندسی پرواز و مهامانداران از شمول این ماده خارج و براساس آئین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد هیات مدیره شرکت به تصویب شورای حقوق و دستمزد میرسد.
ماده 22 ـ برقراری فوق العاده روازنه و فوق العاده های : بدی اب و هوا ، محرومیت از تسهیلات زندگی ومحل خدمت ، اشتغال خارج از کشور ، کسر صندوق ، تضمین ، نوبتکاری ، و همچنین پرداخت هزینه های : رفت و برگشت ، سفر ، نقل مکان و هزینه پذیرایی به مستخدمین شرکت بر طبق آئین نامه هایی خواهد بود که به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورای حقوق و دستمزد میرسد.
ماده 22 ـ پرداخت پاداش پایان سال و عیدی به مستخدمین و همچنین پرداخت پاداش پایان خدمت انان تابع مقررات عمومی دولت است.
فصل چهارم ـ رفاه مستخدمین
ماده 24 ـ مستخدمین شرکت سالی سی روز تقویمی بتناسب مدت خدمت حق مرخصی با استفاده از حقوق و مزایای شغل و فوق العاده های بدی اب هوا ، محرومیت از تسهیلات زندگی و محل خدمت ، خارج از کشور و تضمین ماهانه را خواهند داشت.
ماده 25 ـ ادامه خدمت در مشاغل پروازی (خلبان ، کمک خلبان و مهندسی پرواز ) منوط به حفظ سلامت مستخدمین مشمول این آئین نامه در طول مدت خدمت خواهد بود و تا زمانی در مشاغل محوله باقی خواهند ماند که از سلامت جسمی و روحی لازم برای انجام وظیفه محوله برخوردار باشند.
تبصره 1 ـ تشخیص و تصدیق سلامت جسمی و روحی مستخدمین متصدی مشاغل مذکور در این ماده با کمیسیون پزشکی شرکت خواهد بود.
ضوابط مربوطه به تشخیص و تصدیق سلامت جسمی و روحی اینگونه مستخدمین با تبعیت از معیارهای بین المللی پزشکی هوایی توسط شرکت تدوین و تعیین خواهدشد.
تبصره 2 ـ شرکت مکلف است از پزشک یا پزشکانی که واجد شرایط قانونی صلاحیت تشخیص و تصدیق سلامت جسمی و روحی مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی و مهندسی پرواز براساس معیارهای بین المللی پزشکی هوایی باشند استفاده نماید.
تبصره 3 ـ هرگاه رای صادره کمیسیون پزشکی شرکت در مورد مستخدمین مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی و مهندسی پرواز مورد قبول مستخدم قرار نگیرد مستخدم میتواند با رعایت موازین قانونی موضوع را به سازمان هواپیمایی کشور ارجاع نماید و رای سازمان مذکور در این مورد قطعی خواهد بود.
ماده 26 ـ مستخدمین شرکت که مشمول قانون تامین اجتماعی میباشند در صورت ابتلاء به بیماری تابع مقررات مذکور در قانون تامین اجتماعی خواهند بود.
تبصره 1 ـ چنانچه مدت بیماری مستخدم موضوع این ماده سه روز یا کمتر باشد مستخدم میتواند با تائید پزشک معتمد شرکت از مرخصی استعلاجی با دریافت حقوق و فوق العاده های مربوط استفاده نماید. مجموع مرخصی استعلاجی مذکور در هر سال تقویمی حداکثر 15 روز خواهد بود که این مدت قابل ذخیره برای سال بعد نخواهد بود.
تبصره 2 ـ مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشور که به شرکت مامور یا منتقل می شوند از لحاظ مرخصی استعلاجی تابع مقررات قانون مذکور خواهند بود.
تبصره 3 ـ حفظ پست سازمانی مستخدمی که از مرخصی استعلاجی با غرامت دستمزد استفاده می کند بیش از چهار ماه الزامی نیست و چنانچه مدت استفاده از مرخصی استعلاجی با غرامت دستمزد از چهارماه تجاوز نماید و پس از بهبودی و مراجعت مستخدم شغلی برای ارجاع به وی وجود نداشته باشد مستخدم بحال اماده بخدمت در خواهد امد.
تبصره 4 ـ ترتیب تشکیل و تعیین اعضای کمیسیون پزشکی موضوع تبصره 1 ماده 25 این آئین نامه و ترتیب رسیدگی و صدور رای براساس نظامنامه ای خواهد بود که به تصویب هیات مدیره شرکت میرسد ولی در هر صورت چنانچه مستخدم بیمار مایل باشد و هزینه آن را تقبل نماید پزشک معتمد وی به عنوان یکی از اعضاء در کمیسیون پزشکی شرکت خواهد کرد.
ماده 27 ـ با مستخدمین مشاغل خلبانی ، کمک خلبانی و مهندسی پرواز ومهمانداری که مشمول شرایط مذکور در ماده 25 این
آئین نامه میگردند و یا قابلیت فنی پرواز را از دست می دهند بر طبق نظامنامه ای که به تصویب هیات مدیره شرکت و تایید مراجع صلاحیتدار از قانون خواهد رسید، رفتار می شود.
ماده 28 ـ بانوان مستخدم مشاغل مهمانداری که باردار میشوند از تاریخی که قسمت پزشکی تعیین میکند از ادامه پرواز معاف خواهند بود و از تاریخ معافیت از پرواز تا هنگامی که طبق این ماده مشمول استفاده از مرخصی زایمان می شوند بر طبق نظامنامه ای که به تصویب هیات مدیره شرکت خواهد رسید با انان رفتار میشود.
ماده 29 ـ مستخدم می تواند با موافقت مدیر عامل شرکت از مرخصی بدون حقوق که حداکثر آن در هر بار از یکسال تجاوز نخواهد کرد استفاده کند و در هر حال حداکثر مدتی که مستخدم شرکت در طول مدت خدمت خود میتواند از مرخصی بدون حقوق استفاده کند سه سال است.
تبصره 1 ـ نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق متناسب با سنوات خدمتو در ازاء هر یک سال تمام خدمت دو ماه خواهد بود.
تبصره 2 ـ برای ادامه تحصیلات عالی و یا تحصیلات تخصصی در زمینه صنعت هواپیمایی حداکثر مرخصی بدون حقوق مقرر در این آئین نامه با تصویب هیات مدیره تا دو سال دیگر قابل تمدید بوده و میتواند بطور یک جا پس از سه سال تمام خدمت مورد استفاده قرار گیرد.
ماده 30 ـ مدت مرخصی بدون حقوق جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب نمیشود و مستخدمی که بر حسب مورد از مرخصی بدون حقوق بیش از مدت مقرر در تبصره 1 این ماده استفاده کند در صورتیکه پس از پایان مرخصی شغلی برای ارجاع به وی موجود نباشد شرکت میتواند او را اماده بخدمت نماید.
تبصره ـ حفظ پست ثابت سازمانی مستخدمی که بر حسب مورد بیش از مدت مقرر ذیل از مرخصی حقوق استفاده کند الزامی نیست.
الف ـ مستخدم با سابقه خدمت 5 سال تمام و کمتر در شرکت تا 2 ماه .
ب ـ مستخدم با سابقه خدمت بیش از 5 سال تمام تا ده سال تمام در شرکت تا 4 ماه .
پ ـ مستخدم با سابقه خدمت بیشتر از 10 سال تمام در شرکت تا 6 ماه .
ماده 31 ـ نحوه استفاده از مرخصی های مندرج در این آئین نامه براساس نظامنامه هایی خواهد بود که به تصویب هیات مدیره شرکت می رسد.
ماده 32 ـ شرکت به طریق مقتضی در تامین شرایط بهداشتی و ایمنی و ایجاد محیط مناسب کار و همچنین کمک به امور تعاونی و رفاه مستخدمین اقدمات لازم را بعمل خواهد اورد . نحوه اجرای این ماده بموجب طرحی خواهد بود که با توجه به مقررات مربوطه به تصویب مجمع عمومی میرسد.
فصل پنجم ـ بازنشستگی و وظیفه
ماده 33 ـ مستخدمین شرکت مشمول کلیه حمایتهای مقرر در قانون تامین اجتماعی و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهند بود.
فصل ششم ـ پایان خدمت
ماده 34 ـ مستخدم شرکت میتواند با اعلام قبلی از خدمت شرکت استعفاء کند . مدت اعلام قبلی برای قبول استعفای مستخدم با توجه به شغلی که به او ارجاع شده است توسط شرکت تعیین می شود که در هر حال از سه ماه بیشتر نخواهد بود مگر در مورد متصدیان برخی از مشاغل تخصصی و مسئولان واحدهای شرکت که ممکن است با تصویب مدیر عامل مدت اعلام قبلی برای قبول استعفاء حداکثر تا شش ماه به مستخدم اعلام شود. در هیچ موردی استعفای مستخدم رافع تعهدات او در برابر شرکت نخواهد بود.
استعفاء از تاریخی تحقق می یابد که شرکت کتبا با آن موافقت کند و مستخدمی که استعفاء داده است موظف است در مدت مقرر اعلام قبلی در محل خدمت خود حاضر شود و در پایان این مدت استعفای او قبول شده تلقی میگردد . چنانچه مستخدمی که استعفاء داده است در مدت مقرر قبلی در محل خدمت خود حاضر نشود عدم حضور مستخدم مزبور ترک خدمت محسوب و یا او طبق ماده 35 این آئین نامه رفتار می شود.
تبصره 1 ـ به مستخدمی که طبق مفاد این ماده شناخته شود کلیه حقوق و مزایای شغل او بابت مدت مرخصی استحقاقی استفاده نشده پرداخت میشود.
تبصره 2 ـ مستخدمی که طبق مقررات این آئین نامه از خدمت شرکت معاف گردد و یا مستعفی شناخته شود در صورت احتیاج استخدام مجدد او در شرکت فقط برای یک بار دیگر با اجازه مدیر عامل شرکت بلامانع است.
ماده 35 ـ در صورتیکه مستخدم شرکت مدت یک ماه تمام بدون اطلاع و عذر موجه در محل خدمت خود حاضر نشود از تاریخ ترک خدمت از خدمت شرکت اخراج می شود و استخدام مجدد او بهر عنوان ممنوع است.
تبصره 1 ـ هرگاه مستخدم مذکور در این ماده مدعی شود بعللی که خارج از حدود قدرت و اختیار او بوده و نتوانسته است در محل خدمت حاضر شود و یا عدم حضور خود را اطلاع دهد و ادعای او مورد قبول شرکت قرار نگیرد مستخدم میتواند شکایت خود را به ضمیمه مدارک مورد استناد به دادگاه بدوی اداری شرکت تسلیم کند.
دادگاه بدوی اداری مکلف است در اسرع وقت به شکایت مزبور رسیدگی و رای مقتضی صادر نماید در صورتیکه رای دادگاه بدوی اداری حاکی از موجه بودن عذر مشارالیه باشد شرکت مکلف است مستخدم را به شغل قبلی و یا مشاغلی در ردیف شغل قبلی بازگردانیده و ایام غیبت را بر حسب مورد جزو ایام مرخصی استحقاقی ، استعلاجی یا بدون حقوق وی منظور نماید و در صورتیکه شغلی برای ارجاع به مستخدم موجود نباشد وی را از تاریخ پایان مرخصی اماده بخدمت نماید. رای دادگاه بدوی اداری در این مورد اگر بر رد شکایت مستخدم صادر شده باشد ظرف سی روز از تاریخ صدور و ارسال ابلاغیه به اخرین نشانی محل سکونت مستخدم توسط مستخدم قابل ارجاع به دادگاه تجدید نظر اداری خواهد بود.
تبصره 2 ـ مفاد این ماده و تبصره 1 آن در صورتی قابل اجرایست که قوانین و مقررات عمومی در این موارد وجود نداشته باشد.
ماده 36 ـ در صورتیکه به تشخیص مجمع عمومی تقلیل فعالیت شرکت یا استفاده از روشهای فنی و اداری جدید ایجاب کند که پستهای ثابت سازمانی شرکت محدود شود و این محدودیت منجر به حذف پستهای ثابت سازمانی در شرکت شود و پستی برای ارجاع به متصدیان این قبیل پستها موجود نباشد مستخدمین مذکور بحال اماده بخدمت در می ایند.
تبصره ـ شرکت مکلف است طبق نظامنامه ای که به تصویب هیات مدیره شرکت خواهد رسید فهرست مستخدمین اماده بخدمت را تنظیم و به سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام دارد و تا زمانی که مستخدم اماده بخدمت در اختیار دارد برای تصدی پستهایی که جدیدا ایجاد می شود و یا بدون متصدی است از مستخدمین مزبور استفاده نماید و از لحاظ تخصصی برای احراز مشاغل دیگر امکانات اموزشی در اختیار انان قرار دهد و در صورتی مجاز به استخدام جدید است که مستخدم اماده بخدمت واجد شرایط نداشته باشد.
ماده 37 ـ به مستخدمین شرکت که بحال اماده بخدمت در می ایند تا مدت شش ماه تمام حقوق رتبه و پایه مربوطه و بمدت شش ماه دیگر نصف مبلغ مزبور پرداخت خواهد شد.
ماده 38 ـ شرکت مکلف است در صورتیکه نتواند در مدت یک سال دوران امادگی بخدمت ، شغلی به مستخدمین اماده بخدمت ارجاع کند یا امکان انتقال انان به سایر موسسات و سازمانهای دولتی فراهم نشود ، اگر شروط بازنشسته شدن با دریافت حقوق بازنشستگی را طبق مقررات مربوطه دارا باشند انان را بازنشسته کند و در غیر این صورت از خدمت معاف نماید.
ماده 39 ـ هرگاه شرکت منحل شود و امکان انتقال مستخدمین شرکت به سایر موسسات و سازمانهای دولتی یا بازنشسته نمودن انها با پرداخت حقوق بازنشستگی طبق مقررات مربوطه میسر نباشد مستخدمین مذکور از خدمت معاف و حقوق دوران امادگی بخدمت موضوع ماده 37 بطور یکجا به انان پرداخت خواهد شد.
ماده 40 ـ به مستخدمینی که طبق مواد فوق الذکر از خدمت شرکت معاف میشوند ، مبلغی معادل یک ماه اخرین حقوق ماهانه در ازاء هر یکسال خدمت در شرکت بعنوان فوق العاده پایان خدمت بعلاوه حقوق و فوق العاده شغل مرخصی استحقاقی استفاده نشده بر مبنای دریافتی قبل از امادگی بخدمت پرداخت خواهد شد. در احتساب سالهای خدمت موضوع این ماده کسر دوازده ماه خدمت یکسال تمام محاسبه خواهد شد.
تبصره ـ در صورتیکه سابقه مستخدم موضوع این ماده در شرکت کمتر از سه سال باشد، سه سال تمام محسوب می شود:
ماده 41 ـ اشتغال افرادی که از حقوق بازنشستگی ووظیفه سایر سازمانها اعم از دولتی و غیر دولتی برخوردارند بعنوان مستخدم رسمی شرکت ممکن نیست.
فصل هفتم ـ تطبیق وضع
ماده 42 ـ شرکت مکلف است رتبه و پایه مستخدمین رسمی خود را که در تاریخ تصویب این آئین نامه در خدمت دارد پس از اجرای مواد 3 و 15 این آئین نامه به استناد شغل مورد تصدی با احتساب کلیه سنوات خدمت دولتی و شرکتهایی که بموجب لایحه مصوب 5/4/59 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران ادغام شده اند به ازاء هر یکسال یک پایه تعیین کند.
تبصره 1 ـ در صورتیکه جمع حقوق ماهانه و مزایای مستمر مستخدم شرکت بیش از حقوق رتبه و پایه و فوق العاده شغلی باشد که طبق مقررات به وی تعلق میگیرد ما به التفاوت بعنوان تفاوت تطبیق حقوق و مزایا به او پرداخت میشود و در صورت افزایش حقوق و فوق العاده شغل به همان میزان از تفاوت تطبیق حقوق و مزایای او کسر می شود.
تبصره 2 ـ مستخدمینی که هنگام اجرای مقررات این فصل عهده دار شغلی نباشند اماده به خدمت میشوند.
فصل هشتم ـ مقررات مختلف
ماده 43 ـ مستخدمین شرکت مکلفند در ساعات تعیین شده از طرف شرکت در محل خدمت خود حضور یافته و وظایف محوله را انجام دهند. مقررات مربوط به حضور و غیاب مستخدمین بموجب نظامنامه ای تعیین و پس از تصویب هیات مدیره شرکت بموقع اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 44 ـ شرکت میتواند به تشخیص خود و براساس نظامنامه هایی که به تصویب هیات مدیره شرکت خواهد رسید نسبت به اخذ یا تعیین میزان تضمین مستخدمینی که به صاحب جمعی نقدی یا جنسی شرکت منصوب می شوند و یا در برابر هزینه های اموزشی تعهد و تضمین خدمت می سپارند تصمیم مقتضی اتخاذ کند.
ماده 45 ـ مقررات و ضوابط مربوط به انتقال و همچنین اعزام مستخدمین شرکت به ماموریت با رعایت مقررات مربوط بموجب نظامنامه هایی تعیین و پس از تصویب هیات مدیره شرکت بموقع اجرا گذارده خواهد شد.
ماده 46 ـ مستخدمینی که بخدمت زیر پرچم و احتیاط احضار میشوند، هرگاه ظرف مدت 2 ماه پس از پایان خدمت را برای خدمت در شرکت معرفی نمایند ، شرکت مکلف است مستخدمین مذکور را به کار گمارد و در صورتیکه شغلی برای انها وجود نداشته باشد اماده بخدمت خواهد شد.
چنانچه مدت خدمت زیر پرچم و احتیاط این قبیل مستخدمین براساس قانون تامین اجتماعی از لحاظ بازنشستگی و وظیفه جزو سابقه خدمت مستخدم محسوب گردد شرکت مکلف است حق بیمه سهم خود را از این بابت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
ماده 47 ـ رسیدگی به تفصیر وتخلف اداری و یا قصور مستخدمین در انجام وظیفه و تعیین مجازات انها طبق نظامنامه ای خواهد بود که براساس مقررات عمومی در این زمینه به پیشنهاد هیات مدیره بتصویب مجمع عمومی شرکت خواهد رسید.
تبصره ـ مفاد این ماده در صورتی که قابل اجراست که قانون و مقررات عمومی شامل شرکت در این زمینه وجود نداشته باشد.
ماده 48 ـ در کلیه مواردی که مستخدم شرکت در مراجع صلاحیتدار قانونی کشور تحت تعقیب قرار گرفته و از اتهامات منتسب برائت حاصل نماید شرکت او را مرجحا در شغل قبلی و یا مشاغلی در ردیف شغل قبلی باز می گرداند. مدت عدم اشتغال مستخدم مذکور از این بابت جزء سابقه خدمت وی محسوب و حقوق ایام مزبور به او پرداخت میگردد و چنانچه شغلی برای ارجاع به مستخدم وجود نداشته باشد بحال اماده بخدمت در می اید.
ماده 49 ـ شرکت مکلف است حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ تصویب این آئین نامه نظامنامه ها و طرحها و دستورالعملهای اجرائی مذکور در این آئین نامه را تهیه و تسلیم مقامات تصویب کننده نماید.
تبصره ـ تا زمانیکه هر یک از نظامنامه ها و طرحها و دستورالعملهای اجرائی مربوطه به تصویب مقامات مذکور در این آئین نامه نرسیده است مقررات سابق شرکت در آن مورد کماکان معتبر و قابل اجرا خواهد بود.
ماده 50 ـ هرگونه تغییرات بعدی در این آئین نامه با پیشنهاد هیات مدیره شرکت و تصویب هیات وزیران قابل اجرا خواهد بود.
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1362/06/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.