آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح وساخت

آئین-نامه-تشخیص-صلاحیت-پیمانکاران-اجرای-پروژه-های-صنعتی-به-روش-طرح-وساخت

آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح وساخت


شماره 58567/ت 21811ه 22/12/1380

هیات وزیران در جلسه مورخ 14/11/1380 بنا به پیشنهاد شماره 5351/50-2594/105 مورخ 16/3/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه کشور - مصوب 1351 و در اجرای ماده (2) قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرائی کشور دراجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات - مصوب 1375- و درچارچوب نظام فنی و اجرائی طرحهای عمرانی کشورموضوع تصویبنامه شماره 24525/ت /14898ه مورخ 4/4/1375، آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح و ساخت را بشرح زیر تصویب نمود:

فصل اول - دامنه کاربرد
ماده 1- این آئین نامه ضوابط صدور (گواهی احراز صلاحیت پیمانکاران اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح و ساخت ) را که از این پس به اختصار ((گواهی صلاحیت )) نامیده می شود،بیان می کند
ماده 2- دریافت گواهی صلاحیت ، مرحله اول فرآیند احراز صلاحیت شرکتهای متقاضی برای شرکت در مناقصه های طرح و ساخت است ، بنابراین برای اجرای هر پروژه باید توان شرکتهای دارنده گواهی صلاحیت طبق ضوابط آئین نامه ارجاع کار به پیمانکاران طراحی و ساخت صنعتی توسط دستگاه اجرائی ذیربط ارزیابی شود.
فصل دوم - تعاریف
ماده 3- اصلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف - احراز صلاحیت : احراز حداقل صلاحیت شرکت متقاضی شامل توان شرکت (سازمان مدیریتی و نیروهای تخصصی ) و توان شرکت یا شرکتهای همکار وی می باشد که براساس ضوابط این آئین نامه ازسوی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور تایید شده باشد.
ب - ارزیابی توان اجرای کار: بخشی از فرآیند ارجاع کار به پیمانکاران برای اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح و ساخت است که در ارتباط با پروژه موردنظر طی آن توان اجرای کارپیمانکاران دارنده گ واهی صلاحیت ، براساس ((آئین نامه ارجاع کار به پیمان کاران طراحی و ساخت صنعتی )) به وسیله دستگاه اجرائی بررسی شده و حائزان شرایط برای دعوت به ارائه پیشنهاد تعیین می شوند.
پ - دعوت به ارائه پیشنهاد: سندی است که به منظوراخذپیشنهاد از پیمانکاران توسط دستگاه اجرائی برای آنها ارسال می شود.
ت - گروه مدیریت طرح و ساخت : سازمان مدیریتی بشرح ماده (8) این آئین نامه است که مسئولیت مدیریت و هدایت تمام فعالیتهای مورد نیاز اجرای پروژه را در بخشهای مخلتف مهندسی ، تدارکات ، ساختمان و نصب و راه اندازی به عهده دارد.
ت - شرکت متقاضی : شخصیت حقوقی ایرانی و یا مختلط ایرانی - خارجی است که ((گروه مدیریت طرح و ساخت ))مطابق ضوابط این آئین نامه در آن ایجاد شده و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درخواست صدور((گواهی صلاحیت )) نموده است.
ج - شرکت همکار: واحد خدمات مشاوره یا پیمانکار ایرانی تشخیص صلاحیت شده یا شرکت معتبر خارجی است که براساس ضواط درج شده در ماده (9) این ائین نامه جهت انجام بخشهای مختلف پروژه هاهمزمان با درخواست صدور گواهی صلاحیت به وسیله شرکت متقاضی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معرفی می شود.
چ - پیمانکار: شخصیت حقوقی مندرج در بند(ث ) که برای اجرای پروژه های صنعتی به روش طرح و ساخت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گواهی صلاحیت دریافت کرده است.
تبصره 1- عناوین ((رسته ،((رشته ))،((گرایش ))و((رتبه )) در مورد واحدهای خدمات مشاوره دارای همان تعاریف درج شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره موضوع تصویبنامه شماره 37022/ت 115ک مورخ 1/7/1369، وعناوین ((رشته ))و((رتبه )) در موردپیمانکاران دارای همان تعاریف درج شده در آئین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران موضوع تصویبنامه شماره 56848/ت 435 مورخ 19/6/1367 واصلاحیه شماره 77054/ت 778 مورخ 23/8/1368 آن است. عناوین ((رسته )) ، ((رشته )) و((گرایش )) گواهی صلاحیت پیمانکاران موضوع این آئین نامه دارای تعاریف مشابه در مورد واحدهای خدمات مشاوره می باشد.
تبصره 2- در صورتی که تغییراتی در تصویبنامه های شماره 56848/ت 435 مورخ 19/6/1367 و اصلاحیه شماره 77054/ت 778مورخ 24/8/1368 موضوع آئین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران و آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره به تصویب هیات وزیران برسد، جداول شماره (1)تا(7) متناسب با آن تغییرات توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دوباره تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

فصل سوم - طبق بندی انواع گواهی صلاحیت و رشته های مربوط
ماده 4- انواع گواهی نامه صلاحیت موضوع فصل اول در رشته ها و گرایشهای درج شده در جدول شماره (1) بشرح زیر است :
الف - گواهی نامه صلاحیت نوع یک 0
ب - گواهی نامه صلاحیت نوع دو0
ماده 5- حداقل شرایط لازم برای دریافت گواهی نامه های موضوع ماده (4) براساس جدولهای شماره (1) تا(7) این آئین نامه تعیین می شود.
ماده 6- انواع کارهای قابل ارجاع به هر یک از پیمانکاران واجد گواهی نامه ، موضوع ماده (4) بشرح زیر می باش ذ:
الف - گواهی نامه صلاحیت نوع یک : کارهایی که نیازمند انجام مهندسی پایه باشد و یا دانش فنی مورد نیاز آن در کشور وجود نداشته باشد.
ب - گواهی نامه صلاحیت نوع دو: سایر کارهایی که مشمول موارد موضوع بند(الف ) نباشد.
ماده 7- متقاضی در صورت تامین نیروهای تخصصی مورد نیاز درج شده در جدولهای شماره (3) تا (6) و معرفی شرکتهای همکار می تواند همزمان در رشته ها و گرایشهای یک رسته و رشته های مرتبط با آنها از سایر رسته ها تقاضای گواهینامه نماید.

فصل چهارم - سازمان ((گروه مدیریت طرح و ساخت ))
ماده 8- ویژگیهای سازمان گروه مدیریت طرح و ساخت بشرح زیر است :
الف - حداقل نیروهای تخصصی مورد نیاز (گروه مدیریت طرح و ساخت ) برای رشته ها و گرایشها و انواع مختلف گواهی صلاحیت بر اساس ضوابط و جدولهایی خواهد بود که به تصویب کار گروه تایید صلاحیت ، موضوع فصل هشتم خواهد رسید.
ب - بررسی مدارک مستند برای هریک از مشاغل تعینی شده توسط کار گروه یاد شده انجام می شود.
پ - در مواردی که شرکت متقاضی با توجه به بندهای (الف )و(ب ) ماده (9)یکی از واحدهای خدمات مشاوره یا پیمانکاری و یا براساس ردیفهای (1) و (2) بند(پ ) ماده (9) مشارکت واحدهای خدمات مشاوره و پیمانکاری باشد، افراد مورد نیاز((گروه مدیریت طرح و ساخت )) می توانند با رعایت شرایط تعیین شده در جدول موضوع فصل چهارم از بین کارکنان موجود آنها نیز انتخاب و معرفی شوند.
ت - مدیر یا مسئول هر یک از بخشهای ((مهندسی ))، ((تدارکات ))و ((نصب و راه اندازی ) در ((گروه مدیریت طرح و ساخت )) باید به طور تمام وقت در شرکت شاغل باشند.
ث - متقاضی باید به همراه نمودار سازمانی ((گروه مدیریت طرح و ساخت )) اسامی افراد متصدی هر یک از سمتهای تعیین شده در نمودار را نیز به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معرفی کند.

فصل پنجم - انواع متقاضایان
ماده 9- متقاضیان زیر می توانند گواهی صلاحیت تقاضاکنند:
الف - واحدهای خدمات مشاوره دارای صلاحیت در رشته های درج شده در جدول شماره (1) و دارای حداقل رتبه تعیین شده در آن جدول (برای تقاضای گواهی صلاحیت در همان رشته ها وگرایشها)0
ب - پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده در رشته های درج شده درجدول شماره (3) دارای حداقل رتبه تعیین شده در آن جدول ( برای تقاضای گواهی صلاحیت در رشته های متناسب با رشته پیمانکار)0
تبصره - در مورد رشته های اختصاصی پیمانکاری که فاقد رتبه بندی می باشند، توان شرکت به عنوان شرکت متقاضی یا شرکت همکار برای تقاضای گواهی صلاحیت (نوع 1یا2) باید قبلا" به تاییدسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسد.
پ- سایر شرکتها:
1- شرکت ایرانی که برای انجام خدمات طراحی ، مدیریت واجرای پروژه ها در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است و مالکیت اکثریت سهام آنها متعلق به دو یا چند شرکت از هر یک ازواحدهای خدمات مشاوره یا پیمانکاری موضوع بندهای (الف ) و(ب ) باشد.(برای تقاضای گواهی صلاحیت در رشته مربوط)0
2- گروه همکاری طراحی و ساخت ، متشکل از مشارکت مدنی دو یا چند شرکت ایرانی یا ایرانی -خارجی از هر یک از واحدهای خدمت مشاوره یا پیمانکاری موضوع بندهای (الف ) و(ب ) برای تقاضای گواهی صلاحیت در رشته مربوط) باید موافقت نامه مشارکت مدنی داشته باشند.
3- شرکتهای ایرانی که به منظور انجام امور پیمانکاران طراحی و ساخت تشکیل شده باشند و مدیران آن تجربه اجرای دست کم دو پروژه صنعتی را داشته و یا در بیش از نیمی از آنها مشارکت داشته باشند ولی گواهی تشخیص صلاحیت مطابق تصویبنامه های شماره 56848/ت 435مورخ 19/6/1367 و اصلاحیه شماره 77054/ت 778 مورخ 24/8/1368 موضوع آئین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران و تصویبنامه شماره 37022/ت 115ک مورخ 1/7/1369 موضوع آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره را نداشته باشند.
تبصره - شرکت یا سهامداران آن نباید مشمول محرومیت یا محکومیت موثر به عنوان واحد خدمات مشاوره یا پیمانکار یا سهامدار این گونه شرکتها باشند.

فصل ششم - ویژگیهای شرکت همکار
ماده 10- متقاضی تشخیص صلاحیت ، حسب مورد می تواند، برای دریافت گواهی صلاحیت ، یک یا چند واحد خدمات مشاوره و پیمانکار تشخیص صلاحیت شده را در رشته های موضوع تصویبنامه شماره 37022/ت 115ک مورخ 1/7/1366 موضوع آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره و تصویبنامه شماره 56848/ت 435 مورخ 19/6/1367 و اصلاجیه شماره 77054/ت 778 مورخ 24/8/1368 موضوع آئین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران به عنوان شرکت همکار معرفی نمایند.
ماده 11- در مواردی که شرکت متقاضی یکی از واحدهای خدمات مشاوره یا پیمانکار تشخیص صلاحیت شده در رشته مورد درخواست وبا حداقل رتبه موردنظر باشد، بر حسب مورد، نیازی به معرفی شرکت همکار جداگانه در آن زمینه نخواهد داشت و سازمان و امکانات موجود واحد خدمات مشاوره یا پیمانکار جایگزین شرکت همکاربرای انجام خدمات مربوط خواهد شد.
ماده 12- در صورت انصراف شرکت دارنده گواهی صلاحیت یاشرکت همکار از همکاری با طرف دیگر، شرکت دارنده گواهی صلاحیت باید مراتب را همراه با معرفی شرکت همکار جایگزین به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کند، د رغیر این صورت تا زمان معرفی شرکت همکار جدید و قبول آن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گواهی صلاحیت صادر شده به حالت تعلیق در می آید.
ماده 13- شرکتهای معتبر خارجی که در زمینه طراحی و اجرای پروژه های صنعتی از تجربه و سابقه موثری برخوردار بوده وبخواهند به صورت همکار با شرکتهای ایرانی همکاری کنند، با رعایت شرایط زیر می توانند درخواست گواهی صلاحیت نمایند:
الف - در کشور خود به طور رسمی به ثبت رسیده باشند ومدارک ثبت و اجازه فعالیت آنها در رشته مورد نظر از طرف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آن کشور گواهی شده باشد.
تبصره - در صورتی که شرکت جزیی از تشکیلات دولتی متبوع خود باشد، نیاز به ثبت ندارند.
ب - حسن سابقه و تجربه و تخصص شرکت توسط مراجع رسمی کشور متبوع یا مراجع معتبر بین المللی تایدی شده باشد.
پ- شعبه خود را در ایران به طور رسمی به ثبت رسانده باشد.
ت - تعهد نماید که در جهت انجام کارهای واگذار شده ،مقررات جمهوری اسلامی ایران را رعایت نماید.
ماده 14- هرگاه متقاضی مشارکت ، دست کم یک واحد خدمات مشاوره و یک پیمانکار طبق هر یک از ردیفهای (1)و(2) بند(پ ) ماده (9)باشد معرفی شرکت همکار لازم است.

فصل هفتم - حداکثر کار قابل ارجاع
ماده 15- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پایان (3) سال پس از ابلاغ این آئین نامه ، حداکثر تعداد کار مجاز در دست اجرای دارندگان گواهی نامه صلاحیت را تعیین و اعلام می کند.تا آن هنگام ، شرط درخواست شرکت در مناقصه کارهای جدید، اتمام به طور متوسط(35%) کل کارهای دست اجرای دارندگان گواهی صلاحیت خواهدبود
ماده 16- ضوابط مربوط به حداکثر تعداد و مبلغ کار در دست اجراء به وسیله واحدهای مشاوره و پیمانکاران با احتساب کارهای در دست اجرای این شرکتها بعنوان شرکت همکار بر حسب مورد تابع تصویبنامه شماره 37022/ت 115ک مورخ 1/7/1369 آئین نامه تشخیص صلاحیت و رتبه بندی واحدهای خدمات مشاوره و تصویبنامه شماره 56848/ت 435 مورخ 19/6/1367 و اصلاحیه شماره 77054/ت 778 مورخ 24/8/1368 آئین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکاران می باشد.

فصل هشتم - صدور گواهی صلاحیت و تغییرات آن
ماده 17- تعیین صلاحیت و صدور گواهی مربوط به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به ترتیب زیر انجام می شود:
الف - تشکیل پرونده در دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تهیه گزارش کارشناسی در خصوص سوابق تحصیلی و تجربی افراد و شرکتهای معرفی شده و تناسب انها با رشته درخواستی برای ارائه به کار گروه تائید صلاحیت.
ب - تایید صلاحیت توسط کار گروه صلاحیت که متشکل از افرادزیر می باشد:
1- نماینده دفتر امور مشاوران و پیمانکاران
2- نماینده وزارتخانه ذیربط
3- یک نفر کارشناس خبره در پروژه های صنعتی در رشته مربوط بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن وانتخاب معاونت امور فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور0
پ - در صورت تایید سوابق تجربی افراد و شرکتهای معرفی شده موضوع ردیف (3) بند(پ ) ماده (9) توسط اکثریت کارگروه مزبور، مراتب به دفتر امور مشاوران و پیمانکاران گزارش می شود تا با رعایت شرایط و ضوابط این آئین نامه گواهی صلاحیت توسط آن دفتر صادر شود.
ت - در صورت وجود نقایص در سوابق و تجربیات افراد فنی معرفی شده یا عدم انطباق شرایط متقاضی با ضوباط این آئین نامه مراتب با ذکر موارد به وی اعلام می شود تا نسبت به جایگزینی افراد یا ارائه مدارک تکمیل یا انطباق وضعیت خود با ضوابط این آئین نامه اقدام نماید.
ماده 18- دارندگان گواهی صلاحیت موظفند هر نوع تغییر در افراد معرفی شده برای گروه مدیریت طرح و ساخت و یاتغییر در رتبه بندی و صلاحیت شرکتهای همکار را بلافاصله به سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور اعلام کنند. هرگاه در نتیجه تغییرات ایجادشده ،اصلاحات و یا جایگزینی هایی برای حفظ گواهی صلاحیت صادر شده لازم باشد، مراتب از سوی آن سازمان به دارنده آن اعلام می شود تا وی ظرف حداکثر(3) ماه نسبت به جایگزینی و رفع نقص و انطباق با شرایط اقدام کند، در غیراین صورت ، نوع گواهی صلاحیت لغو شده کار در دست اجراء داشته باشد، قبول درخواست مجدد گواهی صلاحیت برای کارهای جدید از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موکول به اتمام کارهای دردست اجراء طبق برنامه زمانی خواهد بود.
ماده 19- مدت اعتبار گواهی صلاحیت (4) سال از تاریخ صدور آن می باشد. تمدید گواهی به درخواست دارنده آن ، قبل از پایان مدت اعتبار و ارائه مدارک مثبته دال بر حفظ شرایط و ضوابط گواهی صلاحیت دریافت شده می باشد.
ماده 10- اسامسی شرکتهای دارنده گواهی صلاحیت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منتشر می شود.
ماده 21- در صورتی که متقاضی برای دریافت گواهی صلاحیت اطلاعات و یا مدارک خلاف واقع ارائه دهد و خالف واقع بودن آن نیز حسب درخواست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا دستگاه اجرائی ذیربط به تایید کار گروه مذکور برسد، گواهی صلاحیت دریافتی لغو می شود و قبول تقاضای جدید وی نیز موکول به موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حداقل (6) ماه پس از لغو گواهی صلاحیت خواهد بود. در صورتی که ثابت شود هر یک از کارشناسانی که از طرف شرکت دارنده گواهی صلاحیت به عنوان یکی از افراد گروه مدیریت طرح وساخت معرفی شده اند، مدارک خلاف واقعی ارائه نموده اند، نام فرد مربوط از فهرست افراد گروه مدیریت طرح و ساخت حذف می شود و این گونه افراد به مدت حداقل یک سال نمی توانند در فرهست افراد فنی معرفی شده توسط واحدهای خدمات مشاوره ،پیمان کاران و گروههای مدیریت طرح و ساخت قرار گیرند.
ماده 22- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است عملکرد پیمانکاران طرح و ساخت را در چارچوب دستورالعملی که به این منظور تهیه و ابلاغ می کند، موارد ارزشیابی قرار دهد وازنتایج آن در تعیین صلاحیت پیمانکاران استفاده نماید. دستگاههای اجرائی باید بر اساس دستورالعمل یاد شده و یا درخواست آن سازمان ، اطلاعات مورد نیاز برای ارزشیابی عملکدر پیمانکاران مربوط را به موقع در اختیار آن سازمان قرار دهند.
معاون اول رئیس جمهور-محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16622

تاریخ تصویب : 1380/11/14

تاریخ ابلاغ : 1380/12/28

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.