تصرف عدوانی - صلاحیت رسیدگی دادیار به دعوی تصرف عدوانی با وجود حضور دادستان

تصرف-عدوانی---صلاحیت-رسیدگی-دادیار-به-دعوی-تصرف-عدوانی-با-وجود-حضور-دادستان

تصرف عدوانی - صلاحیت رسیدگی دادیار به دعوی تصرف عدوانی با وجود حضور دادستان


نظریه مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری

281 شماره 25هفته دادگستری صفحه 8

در مورد یک و دو و چهار قانون جلوگیری از تصرف عدوانی مصوب سال 1309 برای جلوگیری از تصرف عدوانی اموال منقول وغیرمنقول مراجعی پیش بینی شده و این وظیفه بعهده آنها محول گردیده است تادر حدود صلاحیت خود اقدام نموده و نتیجه ا قدامات خود را بدادستان محل اطلاع دهند، همچنین در ماده 2آن قانون تکلیف دشه که ماموران انتظامات عمومی با حکم کتبی دادستان محل مال غیر منقول را که شخص دیگری عدوانا" تصرف کرده بتصرف متصرف اول بدهند و علاوه بر دادستان وظیفه روسای دادگاههای بخش مستقل و دادگاههای سیار و دادرس علی البدل نیز تعیین گردیده ولی نامی از دادیار برده نشده است ، با توجه بمراتب مذکور در اینگونه موارد که دادستان حضور دارد وظیفه دادیار دادسرای شهرستان چیست و آیا ارجاع پرونده های تصرف عدوانی و رفع مزاحمت بدادیار و اقدام و اتخاذ تصمیم از طرف دادیار صحیح است یا خیر؟ و اصولا" مجوزی برای رسیدگی دادیار در صورت حضور دادستان وجود دارد یا خیر0؟
با توجه بمواد56و57و60و61 قانون اصول تشکیلات عدلیه که در ذیل درج میگردد:
ماده 56 پارکه بدایت تشکیل میوشد از مدعی العموم ابتدائی که بقدر لزوم وکیل عمومی خواهد داشت .
ماده 57 کلیه ترتیبات و اعمال هرپارکه یا مدعی العموم آن پارکه است ، وکلای عمومی و معاونین در تحت ریاست و هدایت مدعی العموم انجام وظیفه مینمایند.
کلیه ضابطین عدلیه حتی قضات تحقیق در تحت نظارت وهدایت مدعی العوم استیفا انجام وظیفه می نمایند.وهمچنین کلیه اشخاصی که باید بموجب قانون یکی از وظایف مربوطه بضابطین علدیه را انجام دهند از این حیث تحت نظارت مدعی العموم استیناف خواهند بود 0در مقرهر محکمه استیناف مدعی العموم استیناف میتواند با اجازه وزارت عدلیه وظائف وکلای عمومی اسیناف را بوکلای عمومی بدایت محول نماید.
ترتیب روابط اداری پارکه های بدایت با پارکه استیناف هر حوزه استیفانی و طرز تشکیل و ارتباط دفاتر آنها با یکدیگر بموجب نظامنانه وزارت عدلیه معین میشود.
ماده 60 هرگاه مدعی العموم بعلت مخصوصی از اجرای وظیفه خود بازماند یکی از وکلای عمومی بحکم اقدمیت خدم قائم مقام اوخواهد بود ودرصورت تساوی اکبرسنا" انجام وظائف مدعی العموم رامینماید.
ماده 61 مدعی العموم هر یک از وکلاء عمومی و معاونین راکه صلاح بدانا مامور به امور هر یک از شعب محکمه ای که در نزدآن ماموریت دارد مینماید.
در مورد سئوال فوق کمیسیون مشورتی آئین دادرسی مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخ 26/10/1343 چنین اظهارنظرکرده است :
بموجب ماده 56 قانون اصول تشکیلات عدلیه پارکه بدایت از مدعی العموم و بقدر لزوم وکیل عمومی (دادیار) تشکیل میشود و بر طبق ماده 57 قانون مزبور وکلاء عمومی تحت ریاست وهدایت دادستان انجام وظیفه مینمایند و مادتین 60و61 راجع به تعیین یکی از دادیارها بقائم مقامی دادستان یا ماموریت دادیارها در شعب محکمه مانع از ارجاع سایر امورکیه در وظیفه دادستان میباشد بدادیار نخواهد بود و بطور کلی در هر موردکه دادستان یکی از وظایف خود را بدادیار ارجاع نماید مداخله دادیار در حکم مداخله دادستان محسوب است و انجام وظیفه مرجوعه بوسیله دادیار الزامی است اعم از اینکه دادستان حضور داشته و یادر محل نباشد و در پرونده های تصرف عدوانی هم که رسیدگی بدادیار ارجاع شده باشد رسیدگی و اظهارنظر دادیار بمنزله اظهارنظر دادستان شهرستان است و رسیدگی دادیاربپرونده های تصرف عدوانی که باو ارجاع گردیده تخلف نیست .

مرجع :مجموعه نظرهای مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری درزمینه
مسائل مدنی ضمیمه مجله حقوقی وزارت دادگستری
ازانتشارات دفترتحقیقات ومطالعات وزارت دادگستری
باهمکاری آقایان محمودسلجوقی یداله امینی

113

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 281

تاریخ تصویب : 1343/10/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.