آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آئین-نامه-تعیین-تعرفه-خدمات-کنسولی

آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی


شماره 4502/ت 26369ه 8/2/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 1/2/1381 بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه ، موضوع نامه شماره 10699/105مورخ 31/1/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استنادبند(ع ) تبصره (11) قانون بودجه سال 1381کل کشور، آئین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- وزارت امور خارجه در تهران و نمایندگی های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور با تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان می باشد طبق مقررات موضوع این آئین نامه و سایر مقررات مربوط صادر و تصدیق نمایند.
ماده 2- نرخ تعرفه خدمات حقوق کنسولی براساس جداول پیوست این آئین نامه تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات مذکور روی اصل سند تمبر ابطال یا معادل آن از دستگاه نقض تمبر استفاده می شود و در مواردی که وزارت امور خارجه تشخیص دهد می توان به جای تمبر از رایانه یا ماشین استفاده نمود.
ماده 3- تصدیق اسناد در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران است که توسط کارمندان رسمی وزارت امور خارجه انجام خواهد شد.
ماده 4- مبلغ تعرفه تعیین شده به پول مجل و سایر ارزهای بین المللی معتبر تسعیر و بر مبنای هر دلار هفت هزار و هفتصد (7700) ریال محاسبه و وصول می شود.
ماده 5- تسعیر مبالغ مندرج در جدول شماره (1) این آئین نامه به سایر ارزها تابع شرایط محل و براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت امورخارجه به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می شود.
ماده 6- سفارت یا کنسولگری و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران مجاز به تائید اسناد و اوراقی که در خارج از حوزه ماموریت آنها تنظیم شده است نمی باشند.
ماده 7- اعتبار کلیه اسناد و مدارک تجاری تنظیم شده درخارج از کشور منوط به تصدیق نمایندگی های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافلع جمهوری اسلامی ایران در محل و تائید وزارت امور خارجه است.
ماده 8- در مواردی که تعرفه باید به تناسب ماه یا سال دریافت شود کسر ماه یا سال ، یک ماه یک سال تمام محسوب می شود.
ماده 9- چنانچه در یک صفحه اسناد مختلفی درج شده باشد از هر سند تعرفه اسناد ممنوع است.
ماده 11- اسناد و برگهای زیر از پرداخت تعرفه حقوق کنسولی معاف می باشند و تصدیق آنها بدون ابطال تمبر و به صورت رایگان انجام می شود.این امر در روی این اسناد و رونوشت هایی که بایگانی خواهد شد و همچنین ستون مبلغ در دفتر ثبت با مرکب قرمز نوشته و قید خواهد شد.
الف - اسناد اتباع ایران که عدم استطاعت آنان با ارائه مدارک لازم نزد رئیس نمایندگی محرز شده باشد.
تبصره : اصل یا رونوشت مصدق مدارک مربوط و عدم استطاعت باید به رونوشت سند تصدیق شده پیوست و در پرونده بایگانی شود.
ب - اسناد و مدارک مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران درخارج از کشور0
ج - اسناد و مدارک پزکی بیماران ایرانی در خارج از کشور0
د - گواهی مربوط به ولادت و فوت اتباع ایران که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.
ه - اسناد مراکز خیریه ایران در امور مربوط به خود آنها0
و - اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره مند هستند در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد بشرط معامله متقابل 0
ز- اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح وکارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج ازکشور فوت نموده باشند.
ح - گواهینامه تابعیت ایرانی و همچنین اسنادی که برای مشمولان به لحاظ مشمولیت و خدمت نظام وظیفه لازم می شود.
ط - اسنادی که به موجب پیمان های بین المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.
ی - اسنادی که به تصدیق وزارت امور خارجه یا سفارتخانه ها، کنسولگری ها و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران رسیده و تعرفه آن دریافت شده است در صورتی که تصدیق امضای متصدی ومهر رسمی آن از طرف وزارت امور خارجه یاکنسولگری های دیگری لازم شود.
ک - در مواردی که در کشور متوقف فیه اتباع ایرانی ازتعرفه های مندرج در جداول پیوست معاف می باشند.
ماده 12- هرگاه در اخذ تعرفه حقوقی کنسولی و ابطال تمبرخلافی ملاحظه شود یا آنکه از طرف اشخاص یا مقامات ذینفع شکایتی به عمل آید به ترتیب زیر اقدام خواهدشد:
الف - اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه وجه اخذ کرده باشد، دفعه اول مراتب به وی کتبا" اخطار و در صورت تکرارمطابق قانون و مقررات تعقیب می شود.
ب - اگر متصدی بیش از میران تعرفه وجه دریافت کرده باشد، ضمن اخطار کتبی به متخلف مابه التفاوت از او دریافت و به شخص یا قائم مقام ذینفع مسترد خواهد شد.
ج - اگر متصدی بیش از میران تعرفه وجهی دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی تمبر ابطا لنماید مطابق قانون و مقررات تعقیب می شود.
ماده 13- هر صفحه عبارت از بیست و پنج سطر است که هر سطری بطور متوسط دارای پانزده کلمه است برای کمتر از سیزده سطرپنجا درصد(50%) تعرفه یک صفحه و برای سیزده سطر به بالا تعرفه یک صفحه دریافت می شود.
ماده 14- تعرفه تائید نسخ هر سند و رونوشت اسناد ومدارک ده درصد(10%) مبلغ تعرفه نسخه اصل همان سند خواهد بود.
ماده 15- هرگاه کشور خارجی در مواردی که در این تعرفه پیش بینی نشده است و یا در مواردی که پیش بینی شده ، اضافه برمبالغ مذکور در این تعرفه وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت امور خارجه مجاز است با اتباع آن کشور معامله متقابل نماید.
ماده 16- دستورالعملهای لازم در خصوص چگونگی اجرای این آئین نامه به تصویب وزارت امور خارجه خواهد رسید.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16660

تاریخ تصویب : 1381/02/01

تاریخ ابلاغ : 1381/02/22

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.