رسیدگی به اعتراض شخص ثالث نسبت به اموال توقیف شده با همان دادگاهی است که حکم توسط آن اجرا میشود هرچتد دادگاه کیفری باشد

رسیدگی-به-اعتراض-شخص-ثالث-نسبت-به-اموال-توقیف-شده-با-همان-دادگاهی-است-که-حکم-توسط-آن-اجرا-میشود-هرچتد-دادگاه-کیفری-باشد

رسیدگی به اعتراض شخص ثالث نسبت به اموال توقیف شده با همان دادگاهی است که حکم توسط آن اجرا میشود هرچتد دادگاه کیفری باشد


تاریخ رسیدگی : 12/2/71 شماره دادنامه : 64/3 مرجع رسیدگی : شعبه سوم دیوان عالی کشور
خلاصه جریان پرونده :
بر طبق پرونده اجرائی پیوست احراز می شود از طرف شعبه 195 دادگاه کیفری دو تهران دادنامه ای به شماره 1241 و 1242 ـ 10/10/69 له خانم صغری …. علیه آقای علی اکبر … صادر و منتهی به صدور اجرائیه مورخ 11/6/70 گردیده و مامور اجراء پس از وصول درخواست محکوم لها ثبت شده به شماره 6416 به آدرس خوانده واقعه در شمیران خیابان حکمت جنب مسجد کوی شبنم پلاک 14 مراجعه و آقای علی …. خود را پدر خوانده معرفی و اظهار می دارد خوانده در این منزل حضور ندارد و تقاضای اعضاء مهلتی برای اقدام مقتضی را می نماید و مامور اجراء 48 ساعت مهلت اعطاء می نماید متعاقباً در تاریخ 14/8/70 حسب درخواست محکوم لها ثبت شده به شماره 6993 مامور اجراء در معیت نماینده دادسرا به همان آدرس مراجعه با حضور بانو رقیه که خود را خواهر خوانده معرفی می کند اموال معرفی شده از طرف خواهان شامل 2 قطعه فرش ماشینی و یک دستگاه تلویزیون یک جفت پشتی توقیف و به باتراضی طرفین تحویل بانو رقیه می گردد .
متعاقباً در تاریخ 26/8/70 آقای علی … با تهیه و تقدیم دادخواست به طرفیت آقای علی اکبر …. و بانو صغری … تقاضای رفع توقیف از اموال توقیف شده قبلی به شرح صورت مجلس مورخه 14/8/70 را می نماید و مدعی می شود اموال توقیف شده متعلق به اینجانب و حتی فرش مربوط به جهیزیه دخترم است این دادخواست به دادگاه حقوقی یک داده می شود و دادرس دادگاه با توجه به سابقه استدلال می کند اجرائیه از طرف شعبه 195 کیفری دو صادر شد و رسیدگی به اعتراض ثالث مستنداً به مواد 24 تا 26 قانون اجرای احکام با دادگاه صادر کننده حکم است و با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به دادگاه کیفری دو ارسال می دارد .
رئیس دادگاه کیفری مرقوم می دارد از طرف این دادگاه حکم محکومیت متهم صادر و اجرائیه صدور یافته و اموال محکوم علیه طبق ضوابط قانون مدنی باید توقیف شود و از طرف این دادگاه اقدامی ندارد و دستور اعاده پرونده را داده شعبه اول دادگاه حقوقی یک تهران اختلاف در صلاحیت را محقق تشخیص پرونده را جهت حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال و رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است .
« رای »
همانطور که از طرف دادگاه حقوقی یک اظهار نظر شده اختلافات ناشی از اجرای احکام راجع به دادگاهی است که حکم توسط آن دادگاه اجرا می شود و رسیدگی به اعتراض شخص ثالث نسبت به اموال توقیف شده با توجه به مادتین 146 و 147 قانون اجرای احکام یا همان دادگاه می باشد فلذا با تشخیص صلاحیت دادگاه کیفری 2 تهران حل اختلاف می شود و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه مرقوم اعاده می گردد .

مرجع :
کتاب صلاحیت و احکام راجع به آن - به اهتمام یدا.. بازگیر - چاپ اول - چاپ گیتی - 80 - انتشارات فردوسی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 64

تاریخ تصویب : 1371/02/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.