تعیین مجازات جزای نقدی بمیزان دوبرابر وجه مورد اختلاس

تعیین-مجازات-جزای-نقدی-بمیزان-دوبرابر-وجه-مورد-اختلاس

تعیین مجازات جزای نقدی بمیزان دوبرابر وجه مورد اختلاس


تاریخ رسیدگی : 28/2/71 شماره دادنامه :140/20تجدیدنظرخواه آقای (الف ) تجدیدنظرخواسته دادنامه شماره 21567/12/1370صادره از شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران مرجع رسیدگی شعبه 20 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان : ... رئیس : ... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
دادسرای عمومی تهران آقای (الف ) فرزند را به اتهام اختلاس مورد تعقیب قرار داده و با صدور کیفرخواست و تطبیق جرم با ماده 5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری از دادگاه کیفری یک ... درخواست شده که کیفر مقتضی تعیین و مورد حکم قرار دهد. متهم در تحقیقات مقدماتی که ارتکاب جرم انتسابی صراحتا" و مشروحا" اقرار کرده است. شعبه 138 دادگاه کیفری یک تهران حسب ارجاع به موضوع رسیدگی کرده ، در جریان دادرسی متهم که خود را کارمند بانک صادرات معرفی نموده گفته است پانزده روزه به پول احتیاج داشته و به علت تصعادف نتوانسته پول را تهیه کند. مقداری از ارزها را به شخصی در چهار راه استانبول داده و فریب او را خورده است و در مقام آخرین دفاع نیز می گوید عرضی ندارد و سعی می کند پولها را تهیه و به بانک تحویل دهد. دادگاه درخاتمه رسیدگی با احراز مجرمیت و به موجب دادنامه شماره 21567/12/70 نامبرده را به استناد مقررات ماده 5 قانون تشدیدمجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و رعایت بند 5 ماده 22 قانون مجازات اسلامی به یکسال حبس و پرداخت و استرداد معادل ارز مورد اختلاس و دو برابر آن بعنوان جزای نقدی و شش ماه انفصال از خدمات دولتی محکوم نموده است. محکوم علیه نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر دارد و پرونده پس از اعلام نظر آقای قاضی صادر کننده حکم و ارسال به دیوان عالی کشور جهت رسیدگی به درخواست تجدیدنظر به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر تایید دادنامه شماره 21567/12/1370 تجدیدنظر خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:

رای
نظر به اینکه اعتراض موثری که نقض حکم تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید بعمل نیامده و ترتیبات رسیدگی نیز فاقد ایراد است اعتراض مردود اعلام و حکم تجدیدنظرخواسته با قید اینکه با صدور دادنامه اصلاحی ایام بازداشت قبلی محاسبه و از مدت محکومیت کسر خواهد شد تایید می شود.
رئیس ... عضومعاون ...

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
47

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 140

تاریخ تصویب : 1371/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-آیین-دادرسی-کیفری-(مصوب-سال-1392)بخش-4

قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب سال 1392)بخش 4

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.