با توجه به مهرالمثل اقارب و ارحام متهم به پرداخت ریال در حق متهمه محکوم می شود

با-توجه-به-مهرالمثل-اقارب-و-ارحام-متهم-به-پرداخت-ریال-در-حق-متهمه-محکوم-می-شود

با توجه به مهرالمثل اقارب و ارحام متهم به پرداخت ریال در حق متهمه محکوم می شود


کلاسه پرونده : 14/389116
شماره دادنامه : 70
تاریخ رسیدگی : 15/2/1372
فرجامخواه : آقای (الف )
فرجامخوانده : خانم (ب )
فرجامخواسته : دادنامه شماره ... شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 16دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش ها و آراء شماره 1328/6/70 و 2921/1/71 این شعبه به موجب کیفرخواست شماره 133904/12/67 دادسرای عمومی ... 1 آقای (الف )23 ساله اهل وساکن ... 2دوشیزه (ب )15 ساله اهل و ساکن روستای ... اولی متهم است به انجام عمل زنا و دومی تمکین از زنا که به استناد ماده 102 قانون حدود و قصاص درخواست مجازات آنها شده است. مشروح قضیه به این نحو بوده که به کمیتهانقلاب اسلامی ... اعلام شده معلمی به نام (الف ) در روستای ... به دختری به نام (ب ) تجاوز نموده است. با تحقیقات انجام شده از پدر و مادرو برادر و خواهر متهمه و مدیرمدرسه ... با تحقیق از متهمه معلوم شده آقای (الف ) چندین بار به خانه متهمه رفته و بهاو تجاوز کرده و بانو ... به پزشکی قانونی معرفی شده است. با معاینه نامبرده آقای پزشکی اظهار نموده از متهمه معاینه به عمل آمده و در مقعد آثاری از عمل لواط دیده نشده پرده بکارت دارای پارگی ناقص در( ... ) و پارگی که قاعده حلقه دارادامه دارد وجود دارد که به نظر می رسد بیش از چهار هفته می گذرد. به موجب تعهدنامه مورخ 2/11/67 که به امضای چندین نفر و من جمله آقای (الف ) رسیده متهم ردیف اول کیفرخواست ملزم و متهد شده در صورتی که متهمه بعد از معاینه پزشک سالم نباشد ضررهای وارده را جبران کند. آقای ... مدیر مدرسه روستای ... یعنی مدرسه ای که متهم در آنجا اشتغال به کار داشته اظهار نموده مدتی بود متهم رفت و آمدهای زیادی به روستای ... داشت و موقعی که به دختر تجاوز کرد عموی دختر به من اطلاع داد و در تاریخ 2/11/67 من به همراه آقای (ج ) و متهم و متهمه خانم (د) به خانه مادر متهمه رفتیم و روبرو کردند قضیه را و متهم به تمام کارهائی که کرده بوداعتراف نمود و تعهدی از او گرفتیم و قبلا" می دانستم دو سه شب به خانه متهمه رفته است و مقعی ه روبرو کردیم خودش گفت تا ساعت 12 شب خانه آنها بوده ام. پدر و مادر متهمه به اسامی ... جزئا" از متهم اعلام شکایت کرده اند متهم در تحقیقات اولیه اظهارداشته حسب دعوت خانواده متهمه به خانه متهمه رفته وهیچگونه تماسی با او نداشته و تعهد مورخ 2/11/67 با را به زور از او گرفته اند و دوشیزه (ب ) ضمن بیان چگونگی آشنائی خود با متهم اضافه نموده متهم چندین بار به خانه آنها رتفه و با او ملاعبه نموده و او هم یک بار به خانه متهم رفته و در تاریخ های 24و25 دیماه سال 67 دو شب در خانه آنها خوابیده و در شب 25/10/67 یک باز از جلو دو دوبار از عقب به او دخول کرده است. کمیته انقلاب اسلامی ... با انجام تحقیقات مقدماتی نتیجه را طی گزارش شماره 1664/1/55/87/12/67 به دادگاه حقوقی 2 مستقل اعلام نموده است. متهم در تحقیقات آقای جانشین بازپرس منکر تجاوز به متهمه شده لکین اعتراف نموده که به خانه متهمه رفته و متهمه هم یک بار به خانه او آمده است.
خانم (ب ) در محضر جانشین بازپرس ... اقرارنموده که متهم در یک شب یک بار از جلو دو دوبار از عقب به او تجاوز نموده است لکن او تمایلی نداشته و متهم با بستن دهان او عنفا" مرتکب زنا با او شده است. آقای جانشین بازپرس با تفهیم اتهام به متهمان و اخذ تمین در تاریخ 13/12/67 قرا رمجرمیت متهم و متهمه راصادر نموده که این قرار به موافقت داسرا رسیده و کیفرخواست شماره 123904/12/67 علیه متهمان تنظیم شده است. پرونده جهت رسیدگی به شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده و دادگاه با تعیین وقت رسیدگی و احضار متهمان و بااستماع مدافعات (ب ) که اقرار به گناه خود دارد و متهم که منکر بزه اتهامی است در چهارمرتبه متهمه اقرار به گناه و نهایتا" درخواست عفو و بخشش نموده است. و بااستماع گواهی از مسجلین استهشادیه پیوست پرونده که به نحو اجمال وجود رابطه بین متهمان و ایاب و ذهاب متهم به خانه متهمه را تایید کرده اند و کسب نظریه مشاور دادگاه با اعلام ختم رسیدگی به موجب رای شماره 4/6105/3/68 با احراز بزهکاری متهمان متهم را به استناد ماده 101 قانون تعزیرات به اتهام عمل منافی عفت به تحمل 99 ضربه شلاق محکوم نموده است. دادگاه همچنین نامبرده را به پرداخت مبلغ یک میلیون ریال بابت مهرالمثل در حق متهمه محکوم نموده و در مورد (ب ) با عنایت به اقرار و توجه و ندامت وجهالت متهمه وفق ماده 89 قانون حدود مشارالیها را مورد عفو قرار داده است. رای صادره ابلاغ شده متهم نسبت به رای صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نموده است همچنین پدر متهمه نسبت به رد دعوی ضرر و زیان خود اعتراض نموده و چون حاکم محکمه به عقیده خود باقی بوده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده و شعبه دوم دیوان عالی عالی کشور به موجب رای شماره 305/74/6/68 به استدلال اینکه با توجه به نوع جرم و کیفرخواست صادره موضوع از صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری دو خارج بوده و رسیدگی دادگاه کیفری یک ... به قائم مقامی دادگاه کیفری دو بوده رسیدگی کرده و تجدیدنظرخواهی از دادنامه صادره باید در دادگاه کیفری یک دیگر ... ویا ... به عمل آید. پرونده پس از عودت از دیوان عالی کشور به شعبه ششم دادگاه کیفری یک ... ارجاع شده و این دادگاه با تعیین وقت رسیدگی و احضار متهمان و با انجام دادرسی استماع مدافعات متهمان با اعلام ختم رسیدگی به موجب رای شماره 10333/7/68و1014/7/68 بدون اظهار نظر در خصوص نقض یا استواری رای بدوی صادره از شعبه 11 کیفری یک ... به استناد ماده 101 قانون تعزیرات متهم را به تحمیل 99ضربه شلاق و به استناد ماده 14 قانون مجازات اسلامی از باب تفهیم مجازات نامبرده را از اشتغال به کارهای دولتی برای همیشه محروم نموده و ایضا" نامبرده به پرداخت مبلغ یک میلیون ریال بابت مهرالمثل موردمطالبه به استناد ماده 89 قانون قصاص و حدود عفوگردیده است.
رای صادره درموردمجازات شلاق به موجب صورتجلسه مورخ 8/3و23/8/69 در مورد متهم به مرحله اجرا در آمده است متهم نسبت به رای شعبه 6 دادگاه کیفری یک ... که به عنوان مرجع تجدیدنر صادر شده اعتراض نموده و ریاست دادگاه اعتراض نامبرده را به موجب تصمیم مورخ 19/7/68 مردود اعلام نموده است. شعبه ششم دادگاه کیفری یک ... مجددا" به موجب تصمیم مورخ 19/10/69 اظهارنظر نموده و در صدور رای شماره 10333/7/68 از حیث محکوم نمودن متهم به محرومیت دائم از خدمات دولتی غفلت و اشتباه شده و با نقض قسمتی از رای صادره در خصوص مذکور پرونده را جهت ارجاع به شعبه همعرض نزد ریاست کل دادگستری ... ارسال داشته است و پرونده به آقای ... دادرس همان شعبه ششم ارجاع شده آقای دادرس شعبه با تشکیل محکمه به موجب رای شماره 29/2/70 متهم را از حیث محرومیت دائمی از مشاغل دولتی تبرئه کرده و بقیه قسمت های دادنامه شعبه ششم را استوار نموده است. قبل از صدور رای شماره 219/2/70 شعبه ششم کیفری یک ... آقای (الف ) به موجب لایحه تقدیمی مورخ 27/5/69 خود از ریاست محترم دیوان عالی کشور نسبت به رای صادره قبلی شعبه ششم کیفری یک ... (رای شماره 10333/7/68) از حیث محروم نمودن از خدمات دولتی تقاضای رسیدگی تجدیدنظر مجدد وفق مقررات ماده 35 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو نموده که به موافقت ایشان رسیده و پرونده جهت رسیدگی تجدیدنظر به این شعبه ارجاع شده است و این شعبه به موجب رای شماره 13280/6/70 به این شرح مبادرت به صدور رای نموده است.
اعتراض محکوم علیه و تقاضای اعمال ماده 35 مربوط به قبل از رای شماره 29/2/70 صادره از ناحیه آقای دادرس علی البدل شعبه ششم محاکم عمومی کیفری یک ... است که به موجب رای اخیرمحکوم علیه از محرومیت برائت حاصل کرده است مع الوصف صرفنظر از بحث در این که عمل اخیر دادگاه منطبق با آئین دادری بوده یا خیر به هر تقدیر چون رای صادر شده و به نفع متهم نیز هست از این جهت معترض آن نشده تنها در مورد محکومیت محکوم علیه به پرداخت یک میلیون ریال که باقبول اعتراض ریاست محترم دیوان عالی کشور اعتراض ریاست محترم دیوان عالی کشور رای شماره 219/2/70 صادره از شعبه ششم دادگاه کیفری یک ... نقض و رسیدگی مجددبه شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... و در صورت وحدت شعبه و یاوجود جهات رد به نزدیکترین دادگاه یکفری یک محل وقوع بزه محول می گردد.

با اعاده پرونده به دادگستری ... پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه یازده دادگاه کیفری یک ارجاع شده و دادگاه با تعیین وقت رسیدگی و احضار متهمان و انجام دادرسی به موجب رای شماره 790/70 5/10/70 در مورد مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم موضوع دعوی پدر متهمه علیه متهم به علت عدم توجه به دعوی حکم به رد دعوی خواهان صادر نموده لکن در مورد مطالبه حق از ناحیه متهمه با توجه به عدم احتساب مهر برای بغی و میزان ازاله بکارت حسب گواهی پزشکی مطالبه نامبرده را به عنوان ارش البکارت موجه دانسته و به استناد ماده 183 قانون دیات و با توجه به مهرالمثل اقارب و ارحام متهم را به پرداخت مبلغ پانصد هزار ریال در حق متهمه محکوم نموده است. این رای نیز ابلاغ شده و محکوم علیه نسبت به رای صادره اعتراض و درخواست رسیدگی تجدیدنظر نموده است و چون حاکم محکمه صادرکننده حکم به عقیده خود باقی بوده پرونده جهت رسیدگی تجدیدنظربه دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده و این شعبه به موجب رای شماره 2921/1/71 با رد اعتراض متهم پرونده را جهت اقدام اعاده نموده است. محکوم علیه برای بار دوم تقاضای تجدیدنظرنموده و متذکر شده رای شبعه یازده کیفری یک ... مغایر با رای وحدت رویه شماره 18564/4/70 هیات عمومی دیوان عالی کشور می باشد و پرونده از دادگاه به داسرا ارسال (شده ) و آقای معاون دادسرای عمومی ... به موجب نظریه مورخ 28/8/71 اظهارنظر نموده اند چون نهایتا" محکمه صادر کننده رای بدوی و دادگاه صادرکننده رای تجدیدنظر شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک ... بوده به استناد بند ب ماده 8 قانون تعیین موارد تجدیدنظر درخواست نقض رای تجدیدنظری اخیرالصدور را از ریاست شعبه یازده خواستار شده و ریاست دادگاه متذکر شده اند چون رای شماره 790 آن شعبه طی دادنامه شماره 2921/1/71 شعبه 16 دیوان عالی کشور تایید شده اقدامی میسور نیست و دادگاه مواجه با تکلیفی نیست و حسب دستور معاونت دادسرای ... پرونده جهت رسیدگی به اعتراض محکوم علیه و دادسرای عمومی ... به دیوان عالی کشورارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی براخذ تصمیم شایسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به مجموع مندرجات اوراق پرونده صرفنظر از اینکه تجدیدنظرخواهی محکوم علهی برای بار دوم بوده و اولین درخواست تجدیدنظر محکوم علیه طی دادنام تجدیدنظری شماره 21 مورخ 29/1/71 این شعبه مردود اعلام شده است اساسا" نظر به اینکه این شعبه در مقام رسیدگی تجدیدنظر مجدد برابر مقررات ماده 35 قانون تشکیل دادگاه های کیفری یک و دو قبلا" به موضوع رسیدگی و به موجب دادنامه شماره 13280/6/70 اتخاذتصمیم نموده و لذا به استناد مصوبه شماره 71/1535/2/71 هیات عمومی دیوان عالی کشور در حال حاضر و وضعیت فعلی پرونده این شعبه مواجه با تکلیفی نبوده مقرر می شود دفتر پرونده را با کسر ازموجودی و منظور شدن در آمار جهت هرگونه اقدام قانونی شایسته به نظر ریاست محترم دیوان عالی کشور برساند. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 70

تاریخ تصویب : 1372/02/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.