به لحاظ این که مغز در اثر ضربه از کارافتاده ازمصادیق ماده 444 قانون م ا است نه ماده 187

به-لحاظ-این-که-مغز-در-اثر-ضربه-از-کارافتاده-ازمصادیق-ماده-444-قانون-م-ا-است-نه-ماده-187

به لحاظ این که مغز در اثر ضربه از کارافتاده ازمصادیق ماده 444 قانون م ا است نه ماده 187


کلاسه پرونده : 2/372816
شماره دادنامه : 221
تاریخ رسیدگی : 31/4/1371
مرجع رسیدگی : شعبه 16دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف )16 ساله به اتهام ایراد ضرب عمدی منتهی به ضایعه مغزی مرحوم (ب )تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار (گرفته ) و پس از انجام تحقیقات لازم وصدور قرار مجرمیت بشرح کیفرخواست شماره 16881/4/70 تقاضای تعیین مجازات متهم از دادگاه کیفری ... 2 شده است. دادگاه مرجوع الیه به شرح دادنامه شماره 19872/4/70 رسیدگی به موضوع را در صلاحیت دادگاه کیفری یک تشخیص داده و قرار عدم صلاحیت صادر نموده است.در تاریخ 26/8/70 جلسه رسیدگی دادگاه با حضور طرفین تشکیل (شد) و پدر مرحوم (ب ) اظهرا کر از آقای (الف ) فرزند ... شکایت دارم که نامبرده پسر مرا مورد ضرب و جرح قرار داده که در اثر ضربه متهم پسرم مدت چهل روز در خال اغماء بود و پس از چهل روز به هوش آمد و از بیمارستان مرخص گردید اما ناقص العقل شده بودبعدازگذشت چند ماه چون عقلش به جا نبود خودش را آتش زد و فوت نمود و باعث این جریان متهم پرونده می باشد. تقاضای رسیدگی و تعیین دیه مقرره در شرع را دارم. پسرم هنوز ازدواج نکرده بود ه گرفتار این مسئله شد. مادر مرحوم (ب ) نیز اظهارات شوهرش را موردتایید قرارداده و مطالبه دیه شرعی نموده است. اتهام متهم به نامبرده تفهیم شده اظهار کرد اتهام انتسابی را قبول دارم و بدون جهت با من درگیر شد لیکن معلوم نیست در اثر ضربه من به زمین افتاد یاضربه دیگری و بالاخره ایراد ضربه به متوفی را قبول دارم و علتش را فحش دادن متوفی اعلام نموده است. پرونده به منظور رفع ابهام ازگواهی پزشکی به پزشکی قانونی ... ارسال شده و کمیسیون پزشکی بررسی کننده اعلام نموده با توجه به اینکه از متوفی معاینه روانی دقیقی به عمل نیامده و از شخصیت او قبل از حادثه نیز اطلاعی در دست نیست و مدارک موجود نیز ناقص می باشد اظهارنظر در مورد وضع روانی او مشکل است یادآوری می شود که ضربه های غزی می توانند سبب ایجاد بیماری های مختلف روانی گردند که در اینمورد نیز احتمال آن وجود دارد. پس از وصول نظریه پزشکی قانونی دادگاه ختم دادرسی را اعلام و به شرح دادنامه شماره 121491/10/70 با احراز بزهکاری متهم مشارالیها را مستندا" به مواد75و187و210 قانون مجازات اسلامی دیات به پرداخت مبلغ شصت هزار تومان به عنوان ارش محکوم نمود. آقای دادیار اجرای احکام با موافقت آقای دادستان بشرح مشروحه مورخه 30/1/70 موضوع را از مصادیق مواد153و210و 75 قانون دیات دانسته و مجازات تعیین شده را متناسب باجرم ارتکابی متهم نمی داند و به رای صادره اعرتاض تقاضای تجدیدنظر نموده است و آقای دادرس محترم دادگاه به نظر و رای خود باقی مانده سپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر اقدام مقتضی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به گواهی ها پزشکی قانونی مضبوط در پرونده سباقه مغز از کارافتاده و مووضع از مصادیق ماده 153 قانون دیات سال 1361 و ماده 444 قانون مجازات اسلامی اخیرالتصویب است و انطبقا مورد با ماده 187 قانون دیات موجه به نظرنمی رسد. فلذا با قبول اعتراض دادسرای عمومی ... دادنامه شماره 1491 مورخ 12/10/70 صادره از دادگاه کیفری یک ... نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... و در صورت وحدت شعبه به نزدیکترین دادگاه کیفری یک به محل وقوع بزه ارجاع می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 221

تاریخ تصویب : 1371/04/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.