عاقله متهم محکوم به پرداخت نصف دیه کامله برای زایل شدن بینائی چشم راست مصدوم محکوم می شود

عاقله-متهم-محکوم-به-پرداخت-نصف-دیه-کامله-برای-زایل-شدن-بینائی-چشم-راست-مصدوم-محکوم-می-شود

عاقله متهم محکوم به پرداخت نصف دیه کامله برای زایل شدن بینائی چشم راست مصدوم محکوم می شود


کلاسه پرونده :1711/3192
شماره دادنامه :870/11
تاریخ رسیدگی :18/12/69
تجدیدنظرخواه :آقای (الف )
تجدیدنظرخواسته :دادنامه شماره ... شعبه 17دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده :طبق مندرجات اوراق پرونده آقای (الف ) فرزند. 0 به اتهام ایراد صدمه عمدی منتهی به زایل شدن بینائی چشم راست (م ) مورد تعقیب قرار گرفته است مصدوم و ولی قهری با طرح شکایت علیه (الف ) تقاضای رسیدگی و تعیین مجازات مقتضی کرده اند. گواهی های پزشکی مضبوط در پرونده از مصدوم شدن (م ) وازبین رفتن بینائی چشم راستش دلالت دارد. چند نفر می گویند که مصدوم شدن آقای (م ) به وسیله (الف ) را مشاهده کرده اند. معاونین دبیرستان به نقل از شاگردان مدرسه ادعای (م <و را تایید (کرده ) و او را در حالی که از چشمش خون جاری بوده دیده اند. دادسرای عمومی پس از انجام تحقیقاتی به علت صغر سن (الف ) به اعتبار صلاحیت دادگاه اطفال قرار عدم صلاحیت صادر کرده است. دادگاه کیفری 2که پرونده به آن ارجاع شده به اعتبار صلاحیت دادگاه کیفری یک قرار عدم صلاحیت (صادر) و در نتیجه شعبه 17 دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی کرده است. در دادگاه (الف ) کماکان منکر مصدوم نمودن آقای (م ) شده ودر خاتمه رسیدگی شعبه 17 دادگاه کیفری یک موضوع را داخل در باب لوث تشخیص داده و پس از اجرای مراسم قسامه و عدم معرفی بینه قابل قبول از طرف مدعی علیه و یادکردن قسم به وسیله ولی قهری مصدوم و به استناد مواد165و 3 و 8و11 قانون دیات و ماده 41 قانون حدود و قصاص عاقله (الف ) را بدون تعیین شخص معلومی به پرداخت نصف دیه کامله به انتخاب و اختیار آنان محکوم و مهلت پرداخت را سه سال تعینی نمود. آقای (الف ) نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر نمود. قاضی صادر کننده حکم پس از ملاحظه لایحه اعتراضیه پرونده را در اجرای مقررات ماده 9 قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) که به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه شماره 27633/6/69فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده از حیث احراز مجرمیت و تطبیق موضوعات با مقررات قانون و ترتیبات و رسیدگی بر حکم صادره ایرادی مشهود نیست و اعتراض موثر و قابل توجه نمی باشد. بنابراین اعتراض مردود اعلام و دادنامه شماره 633 مورخ 27/6/69 ابرام می گردد. <و

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 870

تاریخ تصویب : 1369/12/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.