تعیین دو هزار درهم برای نقص در دیه یک چشم یه میزان چهل درصد در حکم دادگاه

تعیین-دو-هزار-درهم-برای-نقص-در-دیه-یک-چشم-یه-میزان-چهل-درصد-در-حکم-دادگاه

تعیین دو هزار درهم برای نقص در دیه یک چشم یه میزان چهل درصد در حکم دادگاه


کلاسه پرونده : 311/3196
شماره دادنامه : 847/11
تاریخ رسیدگی : ...
تجدیدنظرخواه : آقای (ن ) به وکالت از(ف )
فرجامخواسته : دادنامه شماره ... شعبه 140 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : طبق کیفرخواست شماره 221037/5/66آقای (ف ) به اتهام ایراد ضرب و جرح نسبت به (الف ) و (ب ) به اتهام ایراد صدمه و ضرب و جرح عمدی به (ج ) و (الف ) و(د) به همان اتهامات نسبت به (ف ) و (م ) تعقیب و تعیین کیفرشان ازدادگاه مطالبه شده است. دادگاه فوق الذکر پس از رسیدگی و اعلام نظر که مورد تنفیذ این شعبه دیوان عالی کشور قرار نگرفته بود(طی دادنامه شماره 63/1811/2/69) بشرح زیر بااحراز جرم متهمان اقدام به صدور رای نموده به استناد بند الف ماده 57 و63 قانون حدود و قصاص وبند 6 ماده 3 و بند الف ماده 8 و تبصره آن و ماده 9 و رعایت ماده 165 و175 بند الف و 2و6ماده 186 و رعایت ماده 187 و نبد الف ماده 190و 191 قانون دیات با عدم موضوعیت شتر و دینار، متهمان ردیف یک و دو را متفقا" به پرداخت دیه وارش محکوم نموده که در این مرحله مطرح نیستند و متهم ردیف سوم به لحاظ ساییدگی ساعد چپ و زخم پشت سر (الف ) به پرداخت دویست و پنجاه درهم نقره ظرف یک سال در حق مصدوم و ردیف دوم به پرداخت دو هزار درهم برای نقص دردید یک چشم به میزان 40% و هزار درهم برای شکستگی استخوان اطراف چشم راست و دویست درهم برای زخم صورت و صد درهم به عنوان ارش ساییدگی پستان و پهلوی چپ و شصت درهم برای کبودی دور چشم و شصت درهم ارشا" برای تورم دور چشم راست در حق مصدوم ظرف یک سال محکوم شده اند که آقای (ن ) به وکالت از محکوم علیهما ردیف یک ودو به دادنامه اعتراض کرده اند. آقای قاضی محترم صادرکننده حکم با اعلام صحت رای پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال (کرده ) و رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیرا دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر صدوررای مقتضی دادنامه شماره 27116/2/69 فرجام خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. نظر به اینکه در مورد (ب <و اشکال قبلی باقی است و از بابت ضربه مغزی تعیین ارش نشده ، و برای کبودی دور چشم سی درهم اضافه تعیین گردیده و با توجه به این که موضوع 40% نقص عضو مورد توجه و حکم قرار نگرفته و دویست وپنجاه درهم در مورد اتهام (ف ) به تفکیک ذکر نشده اعتراض واردودادنامه شماره 27116/2/69از جهات مذکور مخدوش است نقض و رسیدگی به شعبه دیگری از محاکم کیفری یک ... ارجاع می شود. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 847

تاریخ تصویب : 1369/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.