نقض حکم به علت عدم تعیین دیه برای بی اختیاری دردفع مدفوع وادرار

نقض-حکم-به-علت-عدم-تعیین-دیه-برای-بی-اختیاری-دردفع-مدفوع-وادرار

نقض حکم به علت عدم تعیین دیه برای بی اختیاری دردفع مدفوع وادرار


کلاسه پرونده : 167/3117
شماره دادنامه : 767
تاریخ رسیدگی : 30/8/69
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات پرونده آقای (الف ) فرزند ... 45 ساله به اتهام ایراد صدمه غیرعمدی ، منتهی به شکتسگی ستون فقرات و فلج نیمه بدن (ب ) در اثر بی احتیاطی در رانندگی تحت تعقیب دادسرای عمومی ... قرار گرفته است کارشناس رسمی دادگستری محل را معاینه ، علت تامه تصادف را عدم رعایت نظامات دولتی ازجانب راننده اتومبیل اعلام نموده است.
آقای بازپرس از متهم تحقیق نموده (متهم ) اظهارداشته عابر یک مرتبه از پشت دکه یخ فروشی بیرون آمد اتومبیل به ایشان اصابت کرد و در آخرین گواهی پزشکی اعلامشده با صندلی چرخ داردوبه کمک دیگران حرکت می کند و ضایعات وارده ، 1 نخاع از ناحیه مهره دوازدهم پشتی آسیب دیده است و در نتیجه آن فلج پاها و عدم وجود احساسات در پاها دارد20 دچار احتباس ادراری می باشد که عارضه پیش رونده ای است ، 3 بی اختیاری در دفع مدفوع دارد و اعلام شده احتمال بهبودی نمی رود.
چون ادعای عمدی بودن حادث شده است آقای بازپرس دستور تحقیق محلی داده و از شاهدان عینی تحقیق شده همگی اظهار داشته اند راننده دنده عقب می آمد که آقای (ب <و را زیر گرفت. مردم سر وصدا کردند اما راننده سه مرتبه عقب و جلو کرد تا با مشت به کاپوت ماشین کوبیدند متوجه قضیه شد و توقف کرد. آقای بازپرس بشرح اقرار مورخه 18/9/68 قرار مجرمیت متهم را به اتهام ایرادصدممه غیر عمدی منتهی به نقص عضو صادر و در مورد عمدی بودن حادثه فرار منع تعقیب صادر کرده است. دادسرا با قرار صادره موافقت کرده وطی کیفرخواست مورخه 29/9/68 تقاضای تعیین مجازات متهم را ازدادگاه کیفری یک نموده است. پرونده به شعبه 131 محاکم عمومی کیفری یک ... ارجاع و در تاریخ 12/2/69 جلسه رسیدگی دادگاه با حضور طرفین تشکیل شد. شاکی شکایت خود را تکرار و تقاضای صدور حکم به پرداخت دیه شرعی نموده است.
اتهام متهم به نامبرده تفهیم شده تقصیر خود و نظریه کارشناس را قبول دارد و از انواع ششگانه دیات نقره را انتخاب کرده است. متهم اظهار کرده تا کنون هشتاد هزا رتومان بابت مخارج بیمارستان مصدوم پرداخت کرده ام. شاکی نیز این اظهارات را قبول کرده ومورد تایید قرار داده است. دادگاه ختم دادرسی را اعلامو به شرح دادنامه شماره 1240/2/69 با احراز بزهکاری متهم و انطباق عمل مشارالیه با ماده 152 قانون تعزیرات و مادتین 136 و138 قانون دیات و بند ب ماده 2 و بند ب ماده 8 همین قانون نامبرده را به تحمل شش ماه حبس و یک فقره دیه کامله از نوع نقره دیه مورد انتخاب متهم بابت شکستگی ستون فقرات و دو ثلث یک دیه کامله نفس از نوع نقره بابت فلجی دو پا در حق شاکی خصوصی ظرف مدت دوسال از حین وقوع تصادف با کسر مبلغ هشتاد هزار تومان پرداختی متهم که مورد قبول شاکی نیز می باشد محکوم نموده است. محکوم علیه به موجب لایحه ای به دادنامه صادره معترض و به استناد تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی و احتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایارن تقاضای تبدیل حبس به جزای نقدی نموده است. آقای رئیس دادگاه بشرح تصمیم مورخه 5/6/69 رای دادگاه را مطابق با موازین قانونی و شرعی دانسته وسپس پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض دادنامه صادره مشاوره نموده است و چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. اولا" اعتراض محکوم علیه در مورد تبدیل حبس به جزای نقدی وارد است زیرا طبق تبصره 17 قانون برنامه اول توسعه اقتصادی و اجتماعی وفرهنگی جمهوری سالامی ایران که ازاول سال 1369 لازم الاجراست برای تخلفات رانندگی مجازات جزای نقدی در نظر گرفته شده و صدور حکم به حبس وجاهت قانونی ندارد. ثانیا" : حسب گواهی پزشکی قانونی به شماره 59353/2110/9/68 مصدوم دچار احتباط ادراری و همچنین بی اختیاری در دفع مدفوع دارد ه برای آنها دیه تعیین نشده است و چون دادنامه شماره 40 مورخ 12/2/69صادره از شعبه 131 محاکم عمومی کیفری یک ... از جهات فو الذکر مخدوش است با نقض آن رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک ... محول می گردد. )

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراءدیوان عالی کشور 3
قصاص عضوودیه اعضاء یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول 1378

110

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 767

تاریخ تصویب : 1369/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.