رای بدوی از این جهت که با وجود تعارض حقوق دفاعی برای متهمان وکیل واحدی تعیین شده است نقض گردیده است

رای-بدوی-از-این-جهت-که-با-وجود-تعارض-حقوق-دفاعی-برای-متهمان-وکیل-واحدی-تعیین-شده-است-نقض-گردیده-است

رای بدوی از این جهت که با وجود تعارض حقوق دفاعی برای متهمان وکیل واحدی تعیین شده است نقض گردیده است


تاریخ رسیدگی : 24/3/71
شماره دادنامه : 227/20
تجدیدنظرخواه :
صادره از : دادکاه کیفری یک
مرجع رسیدگی : شعبه 20دیوانعالی کشور
هیات شعبه : آقایان ... رئیس و ... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
پیرو گزارش قبلی : دادسرای عمومی ... آقای (الف ) وخانم (ب ) را به اتهام زنای محصن و محصنه مورد تعقیب قرارداده و با صدور کیفرخواست شماره /2186/6/1370جرائم انتسابی را با بند الف و ب ماده 1.. قانون حدود و قصاص تطبیق و از دادگاه کیفری یک درخواست تعیین کیفرنموده است دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی و با احراز مجرمیت و به موجب دادنامه شماره 71 12/6/1370نامبردگان را به رجم محکوم کرده است محکوم علیهما نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظرکرده اند و پرونده پس از اعلام نظر آقای قاضی صادر کننده حکم وارسال به دیوانعالی کشور جهت رسیدگی به درخواست تجدیدنظر به این شعبه ارجاع شده و پس از بررسی اوراق پرونده از این جهت که با وجود تعارض حقوق دفاعی برا یمتهمان وکیل واحدی تعیین شده و در انجام محاکمه مقررات ماده 327 قانون آئین دادرسی کیفری مراعات نگردیده و وضعیت اقاریر متهمان به علت عدم رعایت ترتیبات رسیدگی معلوم نیست حکم تجدیدنظرخواسته نقض و رسیدگی مجدد به دادگاه کیفری یک نزدیکترین محل ارجاع شده متعاقبا" دادگاه کیفری یک ... به موضوع رسیدگی کرده دراین مرحله از رسیدگی متهمان ارتکاب جرائم انتسابی را انکارنموده اند پس از استماع مدافعات متهمان مجرمیت احراز گردیده اما به لحاظ فقدشراط احصان باستناد مواد88و1.. قانون حدود و قصاص هر یک از نامبردگان به یکصد ضربه شلاق محکوم شده اند شاکی خصوصی نسبت به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرده و پس از اعلام نظر آقای قاضی صادرکننده حکم وارسال پرونده به دیوانعالی کشور رسیدگی به درخواست تجدید نظر به این شعبه ارجاع گردیده .
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض حکم صادره مشاوره نموده چنین رای می دهد:
بسمه تعالی نظر به اینکه تجویز تجدیدنظرخواهی شاکی به موجب مقررات ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک ودو منخصربه مواد برائت است و حکم تجدیدنظرخواسته متضمن محکومیت تجدیدنظر خواندگان است رد درخواستاعلام و پرونده جهت اقدام مقتضی آماده می شود.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

121

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 227

تاریخ تصویب : 1371/03/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.