امساک در قتل عمدی

امساک-در-قتل-عمدی-

امساک در قتل عمدی


کلاسه پرونده : 36/20/4078
شماره دادنامه : 1951
تاریخ رسیدگی : 9/2/72
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقایان مراد و ابراهیم متهم شده اند به قتل عمد مرحوم آزاد با بستن طناب و تسمه پروانه به گردن او ایجاد خفگی و شرکت در سرقت اتومبیل مقتول 0 جریان قتل در مورخه 6/4/58 واقع شده و پس از آن متهم ردیف اول در جنگ تحمیلی شرکت کرده و سپس به اسارت نیروهای بعثی عراق درآمده و تا زمان آزادی اسرا در حبس بعث عراق بوده (است.) پس از آزادی به جریان اعتراف کرده (است.)
پرونده پس از طی مراحل قانونی و صدورکیفرخواست ازسوی دادسرای عمومی ... در دادگاه کیفری یک شعبه 13 رسیدگی شده و دادگاه رای به قصاص هر دو صادر نموده (است ) و متعاقب تقاضای تجدیدنظرازسوی وکیل محکومین پرونده در شعبه 26 دیوان عالی کشور مطرح و به این شعبه طی دادنامه شماره : 4366/6/70 قصاص متهم ردیف دوم را نقض نموده و نسبت به متهم ردیف اول رای قصاص را پذیرفت و بالاخره پرونده پس از نقض در شعبه 17 دادگاه کیفری یک ... موردرسیدگی قرار گرفت و نهایتا" دادگاه اخیر پس از اخذ (نظر) مشاور در دادنامه شماره 16741/12/71 رای به قصاص مراد و حبس ابد نسبت به ابراهیم به جهت ممسک بودن صادر نمود.
وکلای محکومین مجددا" تقاضای تجدیدنظر کردند و دادگاه با رد اعتراض و بقاء بر رای خود پرونده را به مرجع تجدیدنظر ارسال (کرد) و بدین جهت پرونده مجددا" به شعبه 26ارسال گردید.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضوممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به دادنامه قبلی این شعبه و با عنایت به اعترافات اولیه مراد و برگ معاینه حسد احراز دادگاه مبنی بر اینکه قتل توسط مراد انجام شده و ابراهیم در حد ممسک بوده از طرق متعارف می باشد و لذا رای صادره ابرام می گردد و در تقاضای تجدیدنظر از سوی وکلای متهمین دلیلی که موجب نقض رای شود دیده نشده و لذا ضمن رد اعتراض باتقاضای تجدیدنظر موافقت نمی شود و پرونده وفق بند ب ماده 10 قانون تجدیدنظر جهت اقدامات شایسته ارجاع می گردد.
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1951

تاریخ تصویب : 1372/02/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-مجازات-اسلامی-بخش-سوم

قانون مجازات اسلامی بخش سوم

نظریه-مشورتی-اداره-کل-حقوقی-قوه-قضائیه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.