امساک در قتل عمدی

امساک-در-قتل-عمدی-

امساک در قتل عمدی


کلاسه پرونده : 23/26/3046
شماره دادنامه : 5599
تاریخ رسیدگی : 2/11/69
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در مورخه 11/2/68 بنا به گزارش پاسگاه ... شخصی به نام جمشید23 ساله در بیمارستان ... فوت کرده که بعد از تحقیق مشخص شده به وسیله چاقو مورد ضربات متعدد قرار گرفته و فوت کرده است.(گزارش پزشکی در صفحه 4 ضمیمه پرونده است.)
در ادامه تحقیق شخصی به نام مراد20 ساله به اتهام قتل عمد شخص فوق دستگیر (شده ) و به این عمل اعتراف نموده و اظهارداشته (است ) که (من دارای 3 خواهر و یک برادر کوچک هستم که به لحاظ نداشتن سرپرست تحت نظارت بیناید شهید قرار دارند و جدا از من زندگی می کنند و جمشید به واسطه دوستی با من سوءاستفاده نموده و برای خواهرانم ایجاد مزاحمت می نموده و حتی با خواهر شوهردارودو خواهر مجرد من رابطه نامشروع داشته که همسایگان این مطلب را می دانند و بسیار ناراحت از رفت و آمد وی می باشند. بعداز تذکرات مکرر به وی از او خواستم تا دست از این عمل بردارد وآنهاراتنها گذارد، ولی گوش نکرد تا روز خادثه وی بعد از اینکه به منزل خواهرم مراجعه کرد بعد باموتور مرا سوار کرد و وقتی به اواعتراض کردم که مگر شما قول ندادید که این کار را تکرار نکنید(مرا) به بیرون از شهر برد و به قصد کتک کاری نزدیک باغی برد و بعد از کتک کاری چاقوی خودش را گرفتم و وی را مجروح کردم ) واعتراف می کند (اگر دفاع از ناموس جرم است حاضرم مجازات شوم. )
در جریان تحقیق شخص دیگری به نام قاسم 23 ساله نیز متهم است به شرکت در این قتل که در مراحل اولیه بازجوئی منکر شرکت (شده ) است ،(اما) در صفحه 67 به بعد پرونده قاسم اقرار می کند که در قتل شرکت داشته ووی از پشت متقول را گرفته ومراد وی را با چاقو زده است.
دادسرای عمومی ... بر اساس شکایت اولیای دم ، اعتراف صریح متهمین و اظهارات گواه طی کیفرخواست 31121/2/68 از دادگاه کیفری ... برای متهمین تقاضای تعیین مجازات نموده است. دادگاه کیفری یک شعبه ... 13 پس از تشکیل جلسه و بررسی محتویات پرونده و با توجه به اعتراف صریح به قتل با توجه به اینکه قاسم جرمش در حد ممسک تشخیص داده شده وی را به حبس ابد و مراد را به حکم قصاص پس از تودیع سهم الدیه صغیر بازمانده از مقتول محکوم می نماید. رای صادره مورد اعتراض وکیل متهمین قرار گرفته که دادگاه این اعتراض را مردود دانسته است. پرونده جهت رسیدگی به دیوان عالی کشور و متعاقبا" به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ... دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاروه نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده و اظهارات متعدد ومکرر مراد دررابطه با قتل و با ملاحظه جراحات متعددی که بر مقتول وارد شده و اعلام نشده که نامبرده پس از ارتکاب قتل جراحتی برداشته کلا" معلوم است که قتل به وسیله یک نفر انجام نشده و اعترافات متهم ردیف دوم قاسم به اثباتی که انجام گرفته و اعتراف کرده او را نگه داشته و دیگر قرائن و شواهد احراز دادگاه از طرق متعارف است ، لذا رای دادگاه که هردو موضوع را احراز نموده ابرام می گردد و در تقاضای تجدیدنظر دلیلی که موجب نقض رای شود ارائه نشده ، بنابراین با آن موافقت نمی شود و پرونده وفق بند ب ماده 10 قانون تجدیدنظر با ابرام رای جهت اقدامات متقضی ارجاع می گردد. )
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

72

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 5599

تاریخ تصویب : 1369/11/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.