در موارد شبهه و تعیین میزان خلوصی مواد دادگاه مکلف به ارجاع امر به کارشناس است

در-موارد-شبهه-و-تعیین-میزان-خلوصی-مواد-دادگاه-مکلف-به-ارجاع-امر-به-کارشناس-است

در موارد شبهه و تعیین میزان خلوصی مواد دادگاه مکلف به ارجاع امر به کارشناس است


شماره دادنامه : 13916/32
تاریخ رسیدگی : 27/8/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 77/71155/د ارجاعی به شعبه 16 دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای ف ه به اتهام حمل و نگهداری 65 گرم تریاک و استعمال آن به استناد بند2 ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن سال 1376 و با رعایت ماده 38 همان در خصوص حمل و نگهداری به سی ضربه شلاق و به پرداخت مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال جریمه نقدی و در مورد استعمال مستندا" به بند1 ماده 19 همان قانون به پانصد هزار ریال جریمه نقدی و20 ضربه شلاق محکوم شده است. حکم صادره از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ اینکه (حسب ادعای متهم مواد مکشوفه خالص نبوده و با قرفورت مخلوط نموده است لذا تحقیق در این زمینه و میزان خالصی مواد مخدر مکشوفه به علت تاثیر در تعیین مجازات ضروری است ) مورد اعتراض و پرونده به دادگاه ارسال می گردد. دادگاه اعلام می دارد(اساس صدور حکم قبض رسید انبار مواد مخدر مکشوفه است و مخلوط بودن مواد که از سوی متهم مطرح شده تکلیفی برای دادگاه ایجاد نمی کند) و پرونده به اجرای احکام عودت (داده ) می شود. قاضی محترم اجرای احکام استدلال دادگاه را نپذیرفته و مرقوم می دارد (پذیرش مواد فقثط خالص بودن مواد از هر گونه لفاف را اعلام می نمایند و خالص بودن مواد مخدر از هر گونه اختلاط نیار به نظر کارشناس مربوطه (آزمایشگاه ) دارد و موضوع مجازات نیز همین خلوص مواد است که تعیین آن از تکالیف دادگاه می باشد خصوصا" در موارد شبهه ) پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد.
نظریه دادیار: با توجه به مجموع محتویات پرونده ضمن تایید ایراد اجرای احکام چون در جرایم مواد مخدر نوع مواد و وزن خالص آن موضوعیت دارد، لذا در موارد شبهه دادگاه مکلف به ارجاع امر به کارشناس (آزمایشگاه ) در مانحن فیه است. چون رای اصداری به ماده 38 اصلاحی ق 0م 0م 0 استناد شده و به فرض اینکه مورد از موارد بند1 ماده اصلاحی قانون مبارزه با مواد مخدر 0 باشد تناسب دارد، لذا معتدقم درجهت استحکام احکام صادره رای اصداری نتیجتا" تنفیذ گردد.
نظریه معاون قضائی : با توجه به استدلال دادیار محترم اظهار نظر بشرح فوق در صورت موافقت حکم صادره نسبت به ف ه نتیجتا" تنفیذ گردد.
سرانجام رای صادره در مورخه 27/8/77 با توجه به نظرات ابراز شده از سوی دادستان محترم کل کشور تنفیذ می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 13916

تاریخ تصویب : 1377/08/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.