تحقق جرم فروش یا توزیع مواد مخدر هیچ ملازمه ای با خرید، مالکیت آن ندارد

تحقق-جرم-فروش-یا-توزیع-مواد-مخدر-هیچ-ملازمه-ای-با-خرید،-مالکیت-آن-ندارد

تحقق جرم فروش یا توزیع مواد مخدر هیچ ملازمه ای با خرید، مالکیت آن ندارد


شماره دادنامه : 13652/32
تاریخ رسیدگی : 4/9/77
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 75/41770/م د ارجاعی به شعبه دهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، آقای خسرو ن به اتهام نگهداری 2کیلوگرم تریاک ومشارکت در فورش حدود 8 کیلوگرم تریاک و استعمال تریاک ( در خصوص نگهداری ) به استناد بند3 ماده 4 و ماده 19 8کیلوگرم تریاک و استعمال تریاک (درخحصوص نگهداری ) به استناد بند3 ماده 4و ماده 19 قانون مبارزه با مواد مخدر به 5 سال حبس و20 میلیون ریال جریمه نقدی و چهل ضربه شلاق و (در رابطه با فروش ) به استناد بند4 ماده 4 همان قانون و تبصره ماده 42 قانون مجازات اسلامی و اعمال ماده 22 آن به 25 سال حبس و(در مورد اسعمال ) به سی هزار ریال جریمه نقدی محکوم می گردد.
حکم صادره در خصوص اتهام فورش از سوی قاضی محترم اجرای احکام به لحاظ این که (1 رای صادره مبنی بر اقرایر محکوم علیه ومواجهه حضوری است در حالی که با دقت بیشتر در تحقیقات مقدماتی (مستند دادگاه ) اقرا صریحی که دال به فروش باشد یافت نمی شود چرا که محکوم علهی در صفحه ... اظهار می دارد: ده کیلوآورد که برایش نگهداری کردم و در صفحه ... اظهار می دارد: من نگهداری راقبول کردم ، و در خصوص فروش ضمن اینکه مقدار را کمتر از 8 کیلوگرم اعلام می کند اظهار می دارد خودش (م خ ) اینکار را انجام می داده است لذا با توجه به اینکه فورش هنگامی متصور است که مالکیت بر شما تحقق یافته باشد و با توجه به مطالب فوق و با عنایت به انکار فروش در مراحل بعد، تعلق 10 کیلوگرم موادمخدر به خسرو ن حاصل نشده است در نتیجه فروش 8کیلواز آن هم ممکن نخواهد بود. 2 در صورتی که معامله مواد مخدر را مسامحه بیع بدانیم وجود بایع و مشتری ضرورت دارد در حالی که مشتری ها که در صفحه ... پرونده قرار جلب آنها صادر گردیده و در صفحه ... گزراش شناسائی آن توسط نیروی انتظامی ارائه شده در رای صادره برائت حاصل کرده اند لذا احراز فروش 8کیلوتریاک بدون پیدا شدن مشتری و عدم کشف و عدم اقرار صریح مشکل است ) مورد اعتراض و پرونده به دادگاه ارسال می گردد
قاضی صادر کننده حکم طبق شرح مبسوطی اعرتاض اجرای احکام را وارد ندانسته و آن را رد می نماید. پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال و بشرح ذیل اظهارنظر می گردد.
نظریه دادیار: محتویات پرونده ملاحظه شد برخلاف نظر قاضی محترم اجرای احکام تحقق جرم فروش یا توزیع مواد مخدر هیچ ملازمه ای با خرید یا مالکیت آن ندارد و با کیفیت دفاعیات مشارالیه نزد مامورین و جلسات دادرسی مشارکتش در فروش تریاک ثابت و مسجل می باشد اما از آن جائی که وی و فروشنده تریاک یعنی م 0خ در ص ... پرونده از همان ابتدای امر عنوان نموده اند تریاک ده کیلوگرم به صورت شل بوده که پس از مالیده به هفت کیلوگرم کاهش یافته و از این میزان بیش از دو کیلوگرم کشف و بقیه آن کمتر از پنج کیلو گرم بوده که به فروش رسیده است ، لذا احراز فروش بیش از پنج کیلو گرم تریاک با وضعی که گذشت مغایر موازین بوده و از این حیث محکومیت نامبرده در مورد مشارکت در فروش تریاک مستلزم نقض جهت تجدیدرسیدگی است.
نهایتا" حکم صادره در مورخه 4/9/77 از سوی دادستان محترم کل کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

148

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 13652

تاریخ تصویب : 1377/09/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.