تریاک و حشیش قانونا یک نوع مواد تلقی می شوند

تریاک-و-حشیش-قانونا-یک-نوع-مواد-تلقی-می-شوند

تریاک و حشیش قانونا یک نوع مواد تلقی می شوند


شماره دادنامه : 7503/32
تاریخ رسیدگی : 16/2/75
مرجع رسیدگی : دیوان عالی کشور

خلاصه پرونده :
به حکایت پرونده کلاسه 27598/74 دادرس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران ، متهم را به جرم نگهداری 160گرم حشیش به استناد بند 2 ماده 5قانون مبارزه با مواد مخدر و با رعایت ماده 22 ق 0م 0ا به تحمل 4ماه حبس وسی ضربه شلاق و پرداخت پانصد هزار ریال جرای نقدی و از جهت نگهداری 70 سانت تریاک به اسنتاد بند1 ماده 5قانون مبارزه با مواد مخدر به تحمل بیست ضربه لاق و پرداخت بیست هزار ریال جزای نقدی محکوم می نماید. رای صادره توسط قاضی محترم اجرای احکام بدین شرح مورد اعتراض واقع می شود (تریاک و حشیش اگرچه واقعا"دو نوع مواد مخدر هستند ولی باتوجه به فهرست مواد مخدر 1338 و لایحه قانونی 1359 و قانون مبارزه با مواد مخدر 1356 که کلا" مواد مخدر به دو دسته تقسیم شده است ، حشیش و تریاک همواره در یک ردیف آورده شده و قانونا" یک نوع ماده مخدر تلقی می شوند و علیهذا صدور دو مجازات صحیح نیست )0
دادگاه بزه حمل و نگهداری حشیش را منصرف از بزه حمل ونگهداری تریاک دانسته و هر کدام از این اعمال را جرم علیحده به شمار می آورد. پرونده در اجرای ماده 18 آئین نامه اجرائی قانون مبارزه با مواد مخدر به دادستانی کل کشور ارسال می گردد.
نظریه دادیار: نظر به این که حشیش و تریاک از یک نوع مواد مخدر تلقی می شوند و به هنگام تعین مجازات از جهت نگهداری می بایست جمع شوند ضمن تایید نظریه قاضی محترم اجرای احکام معتقدم که حکم در قسمت نگهداری تریاک و حشیشی نقض تا دادگاه مبادرت به تعیین مجازات واحد نماید.
نظریه معاون قضائی : اعتراض اجرای احکام در مورد نگهداری حشیش و تریاک وارد است. در صورت موافقت حکم جهت رسیدگی مجدد با جمع مواد نقض شود.
سرانجام حکم صادره در مورخه 16/2/75 توسط رئیس محترم دیوان عالی کشور نقض می گردد.

مرجع :
کتاب نظرات قضائی درجرائم موادمخدر،انتشارات ققنوس ، چاپ اول زمستان سال 1378 ، تدوین ونگارش : احمدمظفری

149

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 7503

تاریخ تصویب : 1375/02/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.