لایحه قانونی راجع به چگونگی پرداخت حق السهم سال 1357 کارگران واحدهای مشمول قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی

لایحه-قانونی-راجع-به-چگونگی-پرداخت-حق-السهم-سال-1357-کارگران-واحدهای-مشمول-قانون-سهیم-کردن-کارگران-در-منافع-کارگاههای-صنعتی-و-تولیدی

لایحه قانونی راجع به چگونگی پرداخت حق السهم سال 1357 کارگران واحدهای مشمول قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی


شماره 205 د 24/9/1358
وزارت کار و امور اجتماعی
لایحه قانونی راجع به چگونگی پرداخت حق السهم سال 1357 کارگران واحدهای مشمول قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای صنعتی و تولیدی و جدول ضمیمه آن که در جلسه مورخ 14/9/1358 به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است به پیوست ابلاغ میگردد.

ماده واحده- نظر باینکه قانون سهیم کردن کارگران مصوب سال 1341 میبایست همراه با سایر قوانین و مقررات در مراجع قانون گزاری به موقع بررسی و تصمیمات مقتضی در این مورد گرفته شود لذا به علت نبودن وقت کافی و عدم امکان چنین بررسی در شرایط کنونی مقرر میگردد که حق السهم سال 58 کارگران کارههای مشمول قانون مذکور بشرح زیر پرداخت گردد کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون مذکور اعم از اینکه در سال جاری دارای پیمان دسته جمعی معتبر بوده و یا فاقد آن هستند موظف به اجرای آن میباشند:
1 - در کارگاههائیکه نسبت تولید به تعداد کارکنان آنها در سال جاری برابر و یا کمتر از همین نسبت در سال 56 باشد در صورت مشابه بودن تعداد کارکنان در سال 56 و 58 کل مبلغ حق السهم سال 58 کارکنان باید معادل کل مبلغ حق السهمی که طبق آخرین پیمان محاسبه و پرداخت گردیده باشد چنانچه تعداد کارکنان در سال جاری بیشتر و یا کمتر از سال 56 باشد جمع کل حق السهم باید به همان نسبت متناسب با تعداد کارکنان افزایش و یا کاهش یابد.
2 - درکارگاههائیکه نسبت تولید به تعداد کارکنان انها در سال جاری بیشتر از سال 56 باشد کل مبلغ حق السهم سال 58 باید با افزایش 10 درصد به نرخ محاسبه حق السهم در آخرین پیمان دسته جمعی و بر مبنای تولید سال جاری محاسبه گردد.
3 - نحوه توزیع حق السهم محاسبه شده بین کارکنان باید براساس ضوابط تعیین شده در آخرین پیمان دسته جمعی کارگاه باشد و چنانچه توزیع حق السهم در سال گذشته طبق یکی از جداول 3 یا 4 صورت گرفته در سال جاری باید برطبق جدول جدید ضمیمه این قانون انجام گیرد.
4 - کارفرمایان کارگاههای تازه تأسیس مشمول قانون وهمچنین کلیه کارگاههای مشمول قانون که در سال 57 یا 56 فاقد پیمان دسته جمعی معتبر بوده اند موظف اند برابر پیمان دسته جمعی کارگاههای مشابه با نظر اداره کل سهیم کردن و مالکیت صنعتی وزارتکار و امور اجتماعی عمل نمایند.
5 - موعد پرداخت حق السهم سال 58 برابر ضوابط و مقررات آخرین پیمان دسته جمعی بوده و رویه و سنت معمول در سنوات گذشته نسبت به پرداخت علی الحساب به کارگران از بابت حق السهم در هر کارگاه کماکان مراعات گردد و کارفرمایان موظف اند که یک نسخه از لیست پرداخت حق السهم را جهت بررسی و اظهار نظر ظرف مدت یکماه از تاریخ پرداخت به اداره کل سهیم کردن و مالکیت صنعیتی وزارت کار و امور اجتماعی ارسال نمایند.
6 - رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت شورای کارگاه و هیئت حل اختلاف موضوع مواد 38 و 40 قانون کار میباشد که از طریق اداره کل سهیم کردن و مالکیت صنعتی وزارت کار و امور اجتماعی در مراجع فوق مطرح میگردد.
نحوه توزیع حق السهم طبق جدول بشرح زیر است:
الف- برای تعیین امتیازات کارآئی ابتدا سرپرست هر قسمت امتیاز متناسب به فعالیت هر شخص را میدهد.
ب- کمیسیونی مرکب از دو نفر نماینده کارگر (دبیر سندیکا و نماینده رسمی کارگران) و سه نفر به انتخاب کارفرما تشکیل و امتیازات داده شده را بررسی و اعلام نظر قطعی مینماید. در مورد سرپرستان و مدیران منحصرا" مدیر عامل امتیاز کارآئی را اعطاء میکند.
ج- امتیازات مربوط بافراد باید 15 روز قبل از موعد پرداخت تعیین و اقدامات لازم برای تنظیم لیست پرداخت حق السهم بعمل آید.
د- برای تسریع در پرداخت بموقع حق السهم کارگران در صورت لزوم حق السهم آخرین ماه دوره پرداخت بمأخذ ماه قبل محاسبه خواهد شد بدیهی است ما به التفاوت در دوره پرداخت بعدی تسویه میگردد.
ه- از حق السهم حاصل ابتدا حق السهم کارگرانیکه ظرف سال اخراج شده یا ترک کار کرده اند کسر و بقیه طبق جدول و دستور العمل های مربوط بین کارگران توزیع خواهد شد.
و- مالیات مربوط تا 30000 ریال حق السهم معادل 10% است که بحساب شرکت تعاونی مصرف واریز میشود و نسبت بمازاد 30000 ریال مالیات بدارائی پرداخت میگردد.
ز- در موقع احتساب امتیاز مزد در جدول ضمیمه کسر 5 ریال محاسبه نمیشود و بیشتر از آن 10 ریال احتساب میگردد.
ح- برای کارگرانیکه بیش از یکسال سابقه کار دارند کسر 6 ماه سابقه کار امتیاز داده نمیشود و بیش از 6 ماه یکسال احتساب میگردد.
ط-امتیازات کارآئی و تقابل هزینه ها و ضایعات برای هر فرد عبارت از مجموع نمراتی است که از 4 ردیف مربوط کسب مینماید.
ی- برای محاسبه امتیازات انضباط کارگر در هر دوره بایستی امتیاز انضباطی کارگر را در هر ماه جداگانه محاسبه کرد و مجموع امتیازات 12 ماه کارگر را تقسیم بر 12 نمود. توضیح آنکه غیبت بیش از 16 ساعت در هر ماه به حساب ماه بعد منظور نخواهد شد.

نوع : قانون

شماره انتشار : 10185

تاریخ تصویب : 1358/09/14

تاریخ ابلاغ : 1358/11/20

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.