قانون بنگاه عمرانی کشور

قانون-بنگاه-عمرانی-کشور

قانون بنگاه عمرانی کشور


ماده 1 - به منظور عمران و آبادی قرا و تعمیم فرهنگ و بهداشت و بهبود
وضع کشاورزی و کشاورزان و بالا بردن سطح زندگی آنان و تقویت روح همکاری و
تعاون بین آنها و اجرای این قانون بنگاهی به نامه بنگاه عمرانی کشور تحت
نظر وزارت کشور تاسیس می شود.
ماده 2 - بنگاه عمرانی کشور دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی می باشد.
ماده 3 - کارمندان بنگاه عمرانی کشور از بین کارمندان رسمی دولت
انتخاب می شوند که با بودجه و محل حقوق خود از وزارتخانه ها و سازمانهای
دولتی به وزارت کشور (بنگاه عمرانی کشور) منتقل خواهند شد.
در صورتی که برای انجام امور فنی از قبیل مهندس و متخصص بهداشت و مهندس
کشاورزی و غیره در بین کارمندان وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی زائد بر
احتیاج آنان وجود نداشته باشد بنگاه می تواند با موافقت وزارت کشور بر طبق
مقررات و قوانین معموله کارمندان فنی مورد احتیاج خود را استخدام نماید.
ماده 4 - بنگاه عمرانی کشور به وسیله یک هیات مدیره مرکب از سه نفر
یکی رییس هیات مدیره و مدیر عامل و دو نفر عضو هیات مدیره اداره می شود که
از طرف وزارت کشور از بین کارمندان رسمی دولت انتخاب و با تصویب هیات
وزیران برای مدت سه سال منصوب خواهند شد و همچنین از طرف وزارت کشور یک
نفر به عنوان عضو علی البدل که به کیفیت فوق انتخاب خواهد شد و در غیاب هر
یک از اعضا هیات مدیره در جلسات و تصمیمات شرکت خواهد نمود.
تبصره - عضو علی البدل سمت معاونت مدیر عامل را عهده دار است .
ماده 5 - بنگاه عمرانی کشور دارای سه نفر بازرس خواهد بود که یک نفر
از طرف وزارت کشور و یک نفر از طرف وزارت دارایی و یک نفر از طرف وزارت
کشاورزی پیشنهاد و برای مدت دو سال با تصویب هیات وزیران انتخاب خواهند
شد.
ماده 6 - رییس حسابداری بنگاه از طرف وزارت کشور با جلب نظر قبلی هیات
مدیره تعیین می شود و فقط در مقابل هیات مدیره مسئول خواهد بود.
ماده 7 - بنگاه عمرانی به میزان اعتبارات پرسنلی و هزینه های اداری و
اعتبارات مالی اداره عمران سابق وزارت کشور که فعلا منتقل به بنگاه شده از
جمع کل بودجه وزارت کشور استفاده خواهد نمود.
ماده 8 - درآمدهای بنگاه به شرح ذیل است :
الف - درآمدهای مستقیم یعنی درآمدهایی که عاید بنگاه شده و مستقیما
به وسیله بنگاه به مصرف هزینه خواهد رسید و عبارتند از:
ب - اعتبارات مربوط به کارمندان اداره عمران وزارت کشور که هنگام
تصویب این قانون در بنگاه عمران مشغول انجام وظیفه می باشند (طبق ماده 7).
ج - وجوهی که بنگاه از اعتبارات دولت یا بودجه عمومی کشور و یا
سازمان برنامه دریافت خواهد داشت .
د - درآمدها یا کمکهای مالی که ممکن است از طرف سازمان های مختلف
دولتی و ملی و بین المللی و غیره به منظور کمک به پیشرفت این قانون و برای
بهبود وضع کشاورزان و بالا بردن سطح فرهنگ و بهداشت و زندگی آنان تاکنون
اهدا شده یا بعدا بشود بر طبق موافقتنامه هایی که بین بنگاه های اهداکننده
و وزارت کشور یا بنگاه عمرانی کشور امضا شده یا می شود به مصرف خواهد
رسید.
تبصره 1 - بنگاه در مصرف وجوهی که به وسیله انجمن دهستان و انجمن بخش
خرج می شود و همچنین در مورد وجوهی که بنگاه برای عمران هر قریه به عنوان
کمک می پردازد و نیز نسبت به هزینه های عمرانی دهات خورده مالک که به وسیله
کدخدای محل جمع آوری می شود حق نظارت خواهد داشت .
تبصره 2 - دهات خورده مالک عبارت از دهاتی هستند که مشمول پرداخت
مالیات مزروعی نمی باشند.
ماده 9 - بنگاه عمرانی کشور مکلف است حساب وجوهی را که بر طبق این
قانون از بودجه کل کشور دریافت می دارد جداگانه تهیه نموده به دیوان
محاسبات ارسال دارد.
ماده 10 - در مواردی که درآمد عمرانی یک ده برای انجام برنامه عمرانی
کافی نباشد ممکن است از درآمد عمرانی دهستان و بخش به تشخیص انجمن بخش و
تصویب انجمن شهرستان کمک به اجرای عمرانی آن ده گردد.
ماده 11 - بنگاه عمرانی می تواند در دهات خورده مالک که به علت اختلاف یا
عدم استطاعت و یا تعلل نخواهند و یا نتوانند در تنقیه و مرمت قنوات اقدام
کنند نسبت به تنقیه و تعمیر این قبیل قنوات با استفاده از مقررات قانون
آبیاری راسا یا به وسیله بنگاه مستقل آبیاری اقدام نمایند.
ماده 12 - بنگاه عمران می تواند از محل وجوه عمرانی خود در هر یک از
دهات با کمک بانک کشاورزی و مالک و کشاورزان به تاسیس شرکتهای تعاونی و
صندوقهای روستایی مبادرت نماید.
ماده 13 - کلیه تعهدات و موافقتنامه ها و قراردادهایی که تاکنون در
مورد امور عمرانی بین وزارت کشور و سازمانهای مختلف دولتی و ملی و
بین المللی و غیره منعقد گردیده و همچنین طرحها و موافقتنامه هایی که در
جریان بوده یا بعدا منعقد می گردد بر طبق موافقتنامه های متبادله از تاریخ
تصویب این قانون به وسیله بنگاه عمرانی تعقیب و اجرا خواهد شد.
ماده 14 - تعهداتی که به موجب اسناد رسمی در قبال بانک کشاورزی به
عهده شوراهای سابق بوده و در حدود ماده 11 قانون مالیات بر درآمد و ماده
قانون سازمان عمرانی کشور و ازدیاد سهم کشاورزان بر عهده انجمنهای مربوطه
خواهد بود.
ماده 15 - به منظور ایجاد هماهنگی در امور عمرانی شورایی به نام شورای
عالی عمران با شرکت نمایندگان وزارتخانه ها و اشخاص و سازمانهای ذیل به
ریاست وزیر کشور تشکیل خواهد شد:
معاون وزارت کشور - معاون وزارت کشاورزی - معاون وزارت بهداری - معاون
وزارت فرهنگ - معاون وزارت راه - رییس هیات مدیره یا مدیر عامل بانک
کشاورزی - مدیر عامل یا معاون سازمان برنامه - مدیر عامل بنگاه مستقل
آبیاری - مدیر عامل بنگاه عمرانی کشور - مدیر عامل بنگاه خالصه - سه نفر
از شورای کشاورزی .
وظایف این شورا بر طبق آیین نامه مخصوصی است که به وسیله وزارت کشور تهیه
شده و پس از تصویب هیات وزیران قابل اجرا خواهد بود.
ماده 16 - در املاک مفروز مانند ملک ششدانگ جداگانه مواد قانون فوق
قابل اجرا خواهد بود به شرط این که مالک مفروز کمتر از دو دانگ نباشد.
ماده 17 - بنگاه عمرانی کشور هر سال گزارش کامل عملیات خود را که حاوی
اقدامات عمرانی و اجتماعی و آمار و وصولی ها و هزینه های صندوقها خواهد بود
طبع و منتشر خواهد کرد.
ماده 18 - وزارتخانه های کشور و کشاورزی آیین نامه های لازمه را برای اجرا
این قانون تهیه و پس از تصویب هیات وزیران و کمیسیونهای کشاورزی مجلسین
به موقع اجرا خواهند گذاشت .
ماده 19 - مقررات و قوانینی که مغایر مفاد این قانون باشد از تاریخ
تصویب این قانون لغو می گردد.
ماده 20 - وزارتخانه های کشور - دارایی - کشاورزی - فرهنگ - بهداری -
راه مامور اجرای این قانون می باشند.
به موجب قانون تمدید تبصره قانون الغا کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق
ناشیه از اختیارات لایحه قانونی مربوط به بنگاه عمرانی کشور که در تاریخ
یازدهم مرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و چهار به تصویب کمیسیون مشترک
مجلسین رسیده موقتا قابل اجرا می باشد.
رییس مجلس سنا - سید حسن تقی زاده رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1334/05/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.