آئین نامه اجرائی قانون پیونداعضای بیماران فوت شده یابیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است

آئین-نامه-اجرائی-قانون-پیونداعضای-بیماران-فوت-شده-یابیمارانی-که-مرگ-مغزی-آنان-مسلم-است

آئین نامه اجرائی قانون پیونداعضای بیماران فوت شده یابیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است


شماره 9929/ت 4.248ه 7/3/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 25/2/1381 بنا به پیشنهاد شماره .372 مورخ 28/3/.138 وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در اجرای تبصره (3) ماده واحده قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یابیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است - مصوب 17/1/1379 - و رعایت هماهنگی با دستگاههای مقرر در تبصره یاد شده ، آئین نامه اجرائی قانونی مذکور را بشرح ذیل تصویب نمود:

ماده 1 - مرگ مغزی عبارت است از قطع غیر قابل برگشت کلیه فعالیتهای مغزی کورتیکال (قشر مغز) ، ساب کورتیکال (لایه زیر قشر مغز) و ساقه مغزی به طور کامل .
تبصره - شرایط احراز مگر مغزی و ضوابط و معیارهای آن توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی دستورالعملی در چارچوب این آئین نامه تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده 2 - تشخیص و تایید مرگ مغزی براساس ضوابط این آئین نامه توسط چهار پزشک متشکل از یک متخصص نورولوژی ، یک متخصص جراحی مغز و اعصاب ، یک متخصص داخلی و یک متخصص بیهوشی صورت می گیرد.
تبصره 1 - متخصصات فوق الذکر در هر یک از دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استانها که دارای بیمارستانهای مجهز باشند، توسط وزیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی انتخاب و احکام آنان برای مدت چهار سال صادر خواهد شد.
تبصره 2 - هر کدام از پزشکان صدرالذکر این ماده جداگانه بیمار را معاینه نموده ، برگه مخصوص این امر را تکمیل ، امضاء ومهر می نمایند و در صورت اتفاق آراء ، مرگ مغزی بیمار مسلم خواهدبود
تبصره 3 - تایید پزشک قانونی در حیطه وظایف مسئولیتهای مربوط، در زیر برگه مخصوص - یاد شده در تبصره (2) فوق - ضروری است .
تبصره 4 - برگه تعیین و تایید مرگ مغزی توسط وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی تهیه و در اختیار مراکز تشخیص دهنده مرگ مغزی قرار خواهد گرفت .
تبصره 5 - تشخیص قطعی مرگ مغزی باید در بیمارستانهای دانشگاهی دولتی انجام شود.
ماده 3 - اعضای تیمهای تشخیص و تایید مرگ مغزی نباید عضو تیمهای پیوند کننده باشند.
ماده 4 - کلیه بیمارستانهای کشور موظفند موارد وقوع مرگ مغزی را به مرکز مدیریت پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی گزارش دهند تا مراتب توسط نیم تشخیص دهنده مرگ مغزی تایید گردد.
ماده 5 - پس از مشخص شدن مرگ مغزی ، مراحل بعدی در صورت وصیت بیمار با موافقت ولی میت انجام خواهد شد.
ماده 6 - وصیت بیمار در چارچوب قوانین مربوط می تواند به دو صورت کتبی یا شفاهی باشد و با اعلام کتبی یک نفر از وراث قانونی قابل احراز است . در حالتی که اصل وصیتنامه در دسترس نباشد، از وراث قانونی که وصیت نامبرده را مبنی بر اعطای عضو محرز بدانند، طبق برگ تهیه شده از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، باید صورتجلسه تنظیم و توسط افراد مطلع امضاءشود
ماده 7 - ولی میت همان وراث کبیر قانونی می باشند که می توانند رضایت خود را مبنی بر پیوند اعضاء اعلام نمایند. رضایت کلیه وراث یاد شده لازم است .
تبصره 1 - موافقت ولی میت باید کتبی صورت گیرد و در پرونده ضبط شود.
تبصره 2 - احراز ولی میت باید براساس مدارک مثبته باشد.
ماده 8 - ایجاد هماهنگیهای لازم در اجرای این آئین نامه به عهده مرکز مدیریت پیوند وبیماریهای خاص وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی می باشد.
تبصره - انتخاب گیرندگان و اولویت بندی آنان جهت انجام پیوند طبق برنامه تنظیمی و توسط مرکز فوق الذکر انجام خواهد شد.
ماده 9 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای تامین هزینه های مترتب بر امر پیونداعضاء (هزینه های ، انتقال متوفی ، تهیه و انتقال عضو وانجام عمل پیوند) و همچنین انجام امور فرهنگی ، پیشنهادات لازم را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام وسازمان مذکور نیز اعتبارات لازم را در هر سال تحت عنوان ردیفی خاص در قانون بودجه کل کشور پیش بینی می نماید.
ماده 10 - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب قانون مربوط و این آئین نامه ، سایر دستورالعملهای لازم را صادر و به مبادی ذیربط ابلاغ خواهد نمود.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16683

تاریخ تصویب : 1381/02/25

تاریخ ابلاغ : 1381/03/22

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

بازنشستگی-یا-فوت-اعضاء-رسمی-هیات-علمی

بازنشستگی یا فوت اعضاء رسمی هیات علمی

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.