لایحه قانونی راجع به انتخاب سه نفر از قضات کشور برای عضویت در شورایعالی قضائی

لایحه-قانونی-راجع-به-انتخاب-سه-نفر-از-قضات-کشور-برای-عضویت-در-شورایعالی-قضائی

لایحه قانونی راجع به انتخاب سه نفر از قضات کشور برای عضویت در شورایعالی قضائی


شماره 2450 16/2/1359
وزارت دادگستری
لایحه قانونی راجع به انتخابات سه نفر از قضات کشور برای عضویت در شورایعالی قضائی که در جلسه مورخ 10/2/1359 بتصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسیده است بپیوست ابلاغ میگردد.

در اجرای اصل یکصد و پنجاه و هشتم قانون اساسی نحوه انتخاب سه نفر از قضات کشور برای عضویت در شورایعالی قضائی بشرح زیر تعیین میشود:
ماده 1 _ شرایط انتخاب کنندگان:
1 _1: قضات شاغل دادسراها و دادگاههای وزارت دادگستری رای گیری لااقل سه سال تمام سابقه کار قضائی داشته باشند.
2_1: قضات شرع دادگاههای انقلاب.
ماده 2 _ شرایط انتخاب شوندگان:
1_2: سابقه کار قضائی در وزارت دادگستری یا دادگاهها یا دادسراهای انقلاب.
2_2: اجتهاد در فقه به طوریکه بتواند در حد یک فقیه صاحب فتوا احکام فقهی را از کتاب و سنت و ادله دیگر استنباط کند, خواه در کسوت روحانیت باشد, خواه نباشد.
3_2: عدالت و تقوای دینی که نشانه آن التزام عملی به انجام واجبات و پرهیز از محرمات اسلامی است.
4_ 2: تعهد نسبت به انقلاب اسلامی ایران.
ماده 3 _ شورای سرپرستی وزارت دادگستری به تشکیل هیئت نظارتی بشرح زیر اقدام میکند:
یک نفر نماینده رهبر.
یک نفر نماینده شورای سرپرستی وزارت دادگستری.
یک نفر نماینده دیوانعالی کشور به انتخاب هیئت عمومی.
2_3: هیئت نظارت مزبور طی اعلامیه ایکه در رادیو و تلویزیون و حداقل در دو روزنامه کثیر الانتشار منتشر شود از همه قضات دادگستری و دادسراها و دادگاههای انقلاب دعوت میکند تا اسامی کسانی را که واجد شرائط رای طبق ماده یک برای انتخاب شایسته میدانند بوسیله تلگرام یا نامه سفارشی برای دبیرخانه این هیئت بفرستند.
3_3: پس از پایان وقت اداری هفتمنی روز از تاریخ اعلام اسامی کلیه نامزدهائیکه به طریق بالا خودشان را کاندید کرده اند یا دیگران آنها را کاندید نموده اند با ذکر خصوصیات در یک صورت تنظیم و بوسیله هیئت نظارت در اختیار امام امت گذارده میشود.
4_3: امام پس از تحقیق درباره این نامزدها از میان آنها کسانی را که واجد عدالت و اجتهاد میشناسند به هیئت نظارت معرفی میکنند.
5_ 3: هیئت نظارت سه روز کتباص از این افراد درباره قبول نامزدی در این انتخاب میپرسد.
6_3: اسامی کسانیکه عدالت و اجتهاد آنها از طرف رهبری تائید شده و تا پایان وقت اداری روز سوم آمادگی خود را برای نامزدی انتخابات مزبور کتباً به اطلاع هیئت نظارت رسانده باشند, روی کارتهای انتخاباتی چاپ میشود و بنام هر یک از قضات انتخاب کننده یک کارت صادر و برای او ارسال میگردد.
7_3: پس از آنکه کارتهای انتخابات در اختیار همه قضات انتخاب کننده قرار گرفت, بلافاصله روز نوشتن و ارسال آراء از طریق رادیو و تلویزیون و دو روزنامه کثیرالانتشار به اطلاع همه میرسد.
8_3: انتخاب کنندگان نام قضات مورد انتخاب خود در قسمت مخصوص که جدا میشود مینویسند و پس از امضاء در پاکت لاک و مهر شده مستقسماً یا با پست سفارشی برای هیئت نظارت میفرستند.
9_ 3: امضای رای دهنده باید بوسیله عالیترین مقام قضائی محل خدمت او گواهی شود.
در صورتیکه رای دهنده مایل نباشد موقع گواهی کسی از رای او مطلع شود, میتواند ورقه را قبل از نوشتن اسامی امضاء کند و به گواهی برساند.
10 _ 3: حداکثر مهلت برای رساندن آراء به هیئت نظارت هفت روز است و هیئت نظارت موظف است پس از پایان وقت اداری هفتمین روز بعد از رای گیری به قرائت واستخراج آراء رسیده بپردازد و حائزین اکثریت را کتباً به شورای سرپرستی وزارت دادگستری اعلام و اسامی آنها را برای اطلاع عمومی منتشر کند_ به آرائی که پس از پایان وقت اداری روز هفتم برسد ترتیب اثر داده نمیشود.
شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

نوع : قانون

شماره انتشار : 10257

تاریخ تصویب : 1359/02/10

تاریخ ابلاغ : 1359/02/24

دستگاه اجرایی : وزارت دادگستری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.