دادگاه از باب رسیدگی به صحت اسناد و ترتیب اثر دادن یا ندادن آن در تقسیم ترکه نیز بنحوی مقید نبوده که مانع رسیدگی آن شده باشد

دادگاه-از-باب-رسیدگی-به-صحت-اسناد-و-ترتیب-اثر-دادن-یا-ندادن-آن-در-تقسیم-ترکه-نیز-بنحوی-مقید-نبوده-که-مانع-رسیدگی-آن-شده-باشد

دادگاه از باب رسیدگی به صحت اسناد و ترتیب اثر دادن یا ندادن آن در تقسیم ترکه نیز بنحوی مقید نبوده که مانع رسیدگی آن شده باشد


دادنامه شماره : 169 - 5/9/1373

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
ملخص مدافعات دادرس دادگاه حقوقی 2 مستقل این است که اولا": خود اصحاب دعوی حتی مورث آنان که بعلت داشتن دو تیره فرزند ، اسناد متفاوتی تنظیم نموده موجب اطاله دادرسی شده اند زیرا یکبار بعلت نقص پرونده و استرداد دادخواست قرار رد دادخواست صادرشده .
ثانیا" دادخواست تقدیمی خواهان علیه سایر ورثه در تاریخ 10/2/66 تا 4/7/69 زیر نظر دادرسان دیگر رسیدگی شده ، چطور فقط ایراد متوجه او شده .
ثالثا" شکایت شاکیه علیه وی تحت تاثیرمغرضین بوده که از دادگاه ناراضی بوده اند.
مدافعات نامبرده مفید و موثر در مقام نیست چه آنکه اقدام دادگاه از تاریخ 6/11/69 به بعد مورد نظر بوده .
با عنایت به اینکه در تاریخ 15/11/69 وقت نظارت داده شده و تصمیمی اتخاذ نگردیده . بعلاوه تعیین وقت نظارت بجای وقت رسیدگی وجاهت قانونی نداشته .
بهرحال چون عمل دادگاه که در تاریخ 9/3/70 نیز دستور ارسال پرونده را برای تشخیص 3 فقره وصیتنامه ابرازی یا احیانا" نفوذ یا عدم نفوذ هرکدام به دادگاه مرکز شهرستان داده ، در صورتیکه فارغ از این امر بوده ، و استخراج مورد وصیت از ماترک متوفی ، با فرض تشخیص دادگاه ذیصلاح مستقیما" ارتباطی به وظیفه دادگاه مامور رسیدگی به تحریر و تقسیم ترکه نداشته ، و با فرض اینکه از باب تقسیم ترکه چنین نظری هم حاصل شده باشد ، انتظار دادگاه بمنظور استحصال نتیجه دادگاه مدنی خاص درخصوص مورد ، نه صحیح بوده ونه قانونی . در حالی که خود دادگاه از باب رسیدگی به صحت اسناد و ترتیب اثر دادن یا ندادن آن در تقسیم ترکه نیز بنحوی مقید نبوده که مانع رسیدگی آن شده باشد.
علی هذا نظر به اینکه تجدیدجلسات دادگاه و مماطله و تاخیر رسیدگی ، ناشی از مسایل قانونی و بعلت آن نبوده ، تخلف نامبرده به استناد ماده 7 نظامنامه راجع به تشخیص انواع تقصیرات انتظامی قضات و تعیین مجازات آنها مسلم است .
در مورد اظهارنظر دادسرای انتظامی به عدم شایستگی دادرس مزبور وانطباق عملش با قسمت دوم ماده 20 نظامنامه ، این دادگاه چنین امری را استنباط و احراز ننموده است .

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

140

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 169

تاریخ تصویب : 1373/09/05

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.