قانون اصلاح تعرفه گمرکی

قانون-اصلاح-تعرفه-گمرکی

قانون اصلاح تعرفه گمرکی


فصل اول - حقوق و هزینه گمرکی
ماده 1 - از واردات قطعی کشور حقوق ورودی طبق جدول تعرفه ضمیمه این قانون و هزینه گمرکی و کارمزد به شرح ماده 7 به ریال رایج دریافت می گردد.
کالاهایی که از یک نقطه مرزی کشور وارد و از نقطه مرزی دیگر خارج می گردد .
(کالای ترانزیتی ) و کالاهایی که پس از ورود به کشور خارجه اعاده می شود (کالای مرجوعی ) و کالاهایی که در بندر یا لنگرگاه یا فرودگاه ایرانی از یک کشتی به کشتی دیگر یا از یک هواپیما به هواپیمای دیگر انتقال داده می شود (کالای انتقالی ) و کالاهایی که از یک بندر یا نقطه مرزی کشور از بندر خارج و از بندر یا نقطه مرزی داخل می شود (کالای کابوتاژی ) و کالاهایی که به عنوان واردات و صادرات موقت وارد و صادر می گردد جز واردات و صادرات کشور محسوب نبوده و از حقوق گمرکی معاف لکن مشمول پرداخت هزینه گمرکی و کارمزد به شرح ماده 7 می باشد.
صادرات کشور از حقوق گمرکی خروجی مطلقا معاف ولی مشمول پرداخت هزینه ها و کارمزد مذکور در ماده 7 خواهد بود.
ماده 2 - هر کشوری که نسبت به تمام یا قسمتی از اقلام صادرات ایران به آن کشور حقوق گمرکی یا عوارض دیگر غیر متناسبی تعیین کرده یا بکند و یا تضییقاتی به صورت تشریفات گمرکی یا به هر صورت دیگری نسبت به صادرات ایران به آن کشور وارد سازد دولت مجاز است نسبت به تمام یا بعضی از اقلام کالاهای وارده از آن کشور حق انحصار مخصوص برقرار و برای کالاهایی که طبق جدول مزبور از حقوق گمرکی بخشوده می باشد حق انحصاری به میزانی که مقتضی بداند تعیین نماید مقررات مربوط به وصول و ماخذ حق انحصار مزبور از طرف وزارت بازرگانی پیشنهاد و پس از تصویب هیات دولت بلافاصله به موقع اجرا گذاشته می شود.
تبصره - در صورتی که کالاهای وارداتی مشابه مصنوعات کشور به نحوی با محصولات صنعتی داخلی رقابت نماید که نتیجه آن موجب تقلیل و یا تعطیل
کارخانه های کشور گردد کمیسیونی به ریاست وزیر صنایع و معادن و عضویت مدیر کل بانک ملی و رییس اطاق بازرگانی تهران و معاون وزارت بازرگانی و معاون وزارت گمرکات و انحصارات تشکیل می شود تا پیشنهاد لازم را برای دریافت حقوق انحصاری از کالاهای مذکور به منظور جلوگیری از رقابت تنظیم نموده برای تصویب به هیات وزیران تقدیم نماید.
ماده 3 - منظور از تن که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون واحد وزن و ماخذدریافت حقوق گمرکی قید گردیده تن متر یک (که معادل هزار کیلو گرام ) است می باشد.
هر گاه کالا به منظور زیادتر یا کمتر از واحد مذکور در جدول تعرفه مزبور عرضه شود حقوق گمرکی نسبت به همان مقدار که عرضه شده دریافت می گردد.
منظور از وزن بالفاف یا با محفظه یا با ظرف که در جدول تعرفه به عنوان ماخذ دریافت حقوق گمرکی تعیین گردیده وزن خالص کالا به حال و وضع عادی در گمرک به اضافه وزن لفاف یا محفظه یا ظرفی است که آن کالا در خرده فروشی با همان لفاف یا محفظه یا ظرف به خریدار داده می شود.
مقصود از کیلو گرام که در تعرفه ماخذ حقوق ورودی قرار داده شده وزن خالص کالا به حال عادی در گمرک می باشد و آن عبارت است از وزن کالا بعد از کسر وزن تمام لفاف و ظرفهای بیرونی و درونی کالا به وسیله توزین یا موضوع کردن وزن تخمینی ظرف که با توجه به نوع ظروف در آیین نامه گمرکی مقرر می شود تعیین می گردد - هر گاه کالا در محفظه های تجملی و غیر عادی یا در ظروف تجملی غیر عادی وارد گردد و ماخذ حقوق که طبق جدول تعرفه برای آن ظروف تعیین گردیده زیادتر از ماخذ حقوق مظروف آن باشد حقوق متعلقه به هر یک از ظرف و مظروف جداگانه دریافت می گردد مگر در مواردی که ظرف از مظروف قابل تفکیک نباشد یا تفکیک آن موجب تباهی یا افتادن کالا از صورت بازار باشد که در این صورت ظرف و مظروف تواما مشمول پرداخت حقوق و ماخذ بالاتر خواهد بود.
در صورتی که ظروف و مظروف قابل تفکیک باشد و هر یک حقوق جداگانه متعلق به نوع جنس خود را بپردازد حقوق مظروف از روی وزن خالص آن دریافت می گردد ولو این که در جدول تعرفه حقوق ورودی آن به ماخذ وزن با ظرف یا لفاف یا با محفظه تعیین شده باشد.
در مواردی که حقوق گمرکی به ماخذ متر مربع یا میزان اختلاط پیش بینی شده است در صورت بروز اختلاف تکلیف حل اختلافات جزیی ناشی از آزمایشهای لابراتواری ضمن آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد.
ماده 4 - ارزش کالاهای ورودی در گمرک در همه موارد عبارت است از بهای سیف (بهای خرید کالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و باربندی و حمل و نقل و سایر هزینه هایی که به آن کالا تا ورود به اولین دفتر گمرک و در مورد
کالاهای محموله با هواپیما تا اولین فرودگاهی که کالا در آنجا تخلیه می شود تعلق می گیرد) که از روی سیاهه های صحیح و معتبر تعیین می گردد. ارزیابی کالا در گمرک بر اساس نرخ ارز و برابری های تعیین شده از طرف بانک ملی ایران خواهد بود.
تبصره 1 - منظور از سیاهه های صحیح و معتبر آن است که مستقیما از طرف کارخانه های سازنده یا فروشنده به امضا مجاز صادر شده و صحت امضای آن و همچنین مطابقت ارزش مندرج در آن با نرخ صادراتی در کشور صادرکننده از طرف اطاق بازرگانی محل گواهی و از طرف مامورین کنسولی دولت شاهنشاهی در آن کشور صحت امضای اطاق بازرگانی تصدیق شده باشد.
تبصره 2 - در مورد کالاهایی که بدون ابزار سیاهه به گمرک اظهار شود یا سیاهه صحیح و معتبر نباشد و یا ارزش اظهار شده متناسب نباشد اداره گمرک ارزش را با مقایسه با ارزش کالای صادراتی مشابه همان کشور که با سیاهه صحیح و قابل قبول و در تاریخ متقارن خریداری شده باشد تعیین می نماید.
تبصره 3 - نسبت به اسناد و سیاهه های مخدوش و مجعول و یا تقلبی که برای ترخص جنس از گمرک ابراز شود علاوه بر این که عمل ارزیابی کالای موضوع آن اسناد طبق تبصره 2 بالا انجام می گردد درباره آن طبق مقررات آیین نامه گمرکی مذکور در ماده 35 عمل خواهد شد.
ماده 5 - در احتساب هر یک از اقلام حقوق و هزینه های گمرکی و کارمزد که گمرک وصول می نماید کسور پنجاه دینار و کمتر حذف و بالاتر از پنجاه دینار به یک ریال تبدیل می شود.
ماده 6 - هر گاه در ضمن پیمانهای بازرگانی دولت با کشورهای بیگانه برای کالاهای معینی حقوق گمرکی به ماخذی غیر از آن چه که در جدول تعرفه ضمیمه این قانون مقرر است تعیین شده باشد مادام که پیمانهای مزبور به قوت خود باقی می باشد حقوق گمرکی آن کالا مطابق ماخذ تعیین شده در پیمانها و با رعایت شرایط مقرره در آنها دریافت می گردد مگر این که در تعرفه ضمیمه این قانون حقوق گمرکی کمتری به آن تعلق گیرد و یا از حقوق گمرکی بخشوده شده باشد.
تبصره - در قراردادهای منعقده با کشورهای خارجی چنانچه ترتیب خاصی در آنها پیش بینی نشده باشد دولت کاملالوداد شامل مزایایی که به طور متقابل و یا مشروط و مقید به کشور دیگری داده شده نخواهد گردید مگر آن که دولتی که به موجب این اصل تقاضای اجرای شرایط مذکور را می نماید با موافقت دولت ایران مزایایی مشابه آن در همان موارد یا مزایای دیگری که دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی به تشخیص هیات وزیران و در همان حدود باشد متقابلا بدهد و یا شرایط و قیودی مشابه آن را بپذیرد.
ماده 7 - هزینه های گمرکی و کارمزد مختلف مذکور در ماده یک این قانون به شرح ذیل است :
1 - بهای تمبر که به درخواستها و اسناد تسلیمی به گمرک یا به اسناد صادره از گمرک الصاق می شود.
2 - بهای مهر سربی یا لاکی یا برچسب یا نوارچسب گمرکی .
3 - ارضیه و انبارداری که از روز سی و یکم اظهارنامه اجمالی
(مانیفست ) یا بارنامه حمل تعلق می گیرد ولی در هر حال نیاید از قبل روز دهم تخلیه کالا در گمرک دریافت شود.
4 - حق باربری و تخلیه و بارگیری .
5 - حق مراقبت در انبارهای اختصاصی یا در خارج از محوطه گمرک در حق بدرقه کالا.
6 - حق نظارت در انتقال کالاها از کشتی به کشتی دیگر یا از هواپیما به هواپیمای دیگر.
7 - حق آزمایش و تعرفه بندی کالا.
موارد تعلق و ترتیب وصول و مصرف و ماخذ نرخ هر یک از این هزینه های گمرکی و هزینه های دیگری که باید تامین انتظام و حسن جریان تشریفات گمرکی لازم باشد در آیین نامه گمرکی تعیین می گردد.
تبصره 1 - اداره کل گمرک مکلف است کلیه درآمد انبارداری و ارضیه وصولی را در حساب مخصوصی متمرکز و از آن محل کرایه انبارها و اراضی استیجاری را پرداخته مازاد آن را به مصرف ساختمان و تعمیر انبار - محوطه
- هانگار و خرید و تهیه وسایل آتش نشانی و حفاظت کالا و تهیه و تکمیل وسایل و محل کار و سکونت کارکنان گمرک و نگاهداری و سایر هزینه های مربوط به انبار برساند.
تبصره 2 - اداره کل گمرکات می تواند مسئولیت اداره کردن انبارهای هر یک از گمرک خانه ها را که مقتضی بداند به اشخاص یا شرکتهای و یا به موسسات خصوصی معتبر واجد صلاحیت اخذ در مقابل تضمین بانکی با شرایط خاصی که به موجب آیین نامه گمرکی تعیین می گردد واگذار و از محل درآمد انبارداری کارمزد مناسبی به اشخاص یا موسسات مذکور پرداخت نماید و در هر حال مسئولیت حفظ کالا در مقابل مردم به عهده خود گمرک است .
ماده 8 - کالای موجود در گمرک وثیقه پرداخت حقوق و هزینه های گمرکی متعلق به آن کالا و سایر بدهی های صاحب مال به گمرک می باشد و اداره گمرک به هیچ عنوان نمی تواند قبل از دریافت یا تامین حقوق و هزینه های گمرکی متعلقه و سایر بدهی های صاحب مال به گمرک اجازه ترخیص کالایی را بدهد.
ماده 9 - در مواردی که نسبت به کالای موجود در گمرک به عنوان تامین بدهی به اشخاص یا به هر عنوان دیگر دستور توقف از طرف مقامات صالحه داده شود اداره گمرک نسبت به وصول حقوق و عوارض گمرکی متعلق به آن کالا حق تقدم دارد و در هر حال توقیف کالا در گمرک از طرف مقامات صالحه مانع از فروش و حراج آن کالا طبق مقررات گمرک نخواهد بود. و در این صورت پس از کسر حقوق و هزینه های گمرکی و حق بیمه و بدهی صاحب آن به گمرک بقیه در توقیف خواهد ماند.
ماده 10 - بعد از ترخیص کالایی از گمرک هر گاه معلوم گردد که حقوق و هزینه های گمرکی و کارمزد گمرکی متعلق به آن کالا و همچنین سایر عوارض که وصول آنها به عهده گمرک واگذار شده یا می شود بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت گردیده یا این که بعضی از آن حقوق و هزینه های گمرکی اساسا من غیر حق تادیه شده یا دریافت نشده است اداره گمرک و صاحب آن می توانند در عرض مدت یک سال از تاریخ صدور سند ترخیص کالای مورد بحث مابه التفاوت را از یکدیگر مطالبه و تعقیب نمایند. اضافه یا کسر دریافتی کمتر از صد ریال قابل مطالبه طرفین نخواهد بود.
چنانچه تا قبل از انقضا دوره مالی استرداد اضافه دریافتی های ماخوذه از طرف اداره کل گمرک مسیر نگردد خزانه داری کل مکلف است به محض اعلام اداره کل گمرک مبلغ مورد اعلام را به عنوان استرداد وجوه ماخوذه غیر قانونی بدون هیچ گونه تشریفات حداکثر در ظرف مدت 10 روز به وسیله اداره کل گمرک مسترد نماید.
اداره کل گمرک مجاز است پنج درصد کسر دریافتی هایی که به موجب این ماده وصول می شود به مامورینی که در کشف وصول آن دخالت و اقدام موثر داشته اند به عنوان پاداش بپردازد و نود و پنج درصد بقیه کسر دریافتی ها را به درآمد تفرقه گمرکی منظور دارد.
فصل دوم - شرایط عمومی واردات
ماده 11 - وسایط نقلیه آبی اعم از خالی یا حامل کالا که وارد آبهای شور می شود باید فقط در اسکله های مجاز پهلو بگیرد یا در لنگرگاههای مجاز لنگر بیندازد و قبل از انجام تشریفات گمرکی نباید کالایی تخلیه یا بارگیری موده یا از اسکله یا لنگرگاهها حرکت نمایند.
هواپیمایی که از خارج وارد کشور می شوند باید فقط در فرودگاه هایی که دفترگمرکی در آن دایر است فرود آمده تشریفات گمرکی را انجام دهند و بدون اجازه گمرک حرکت ننمایند. متخلف از مقررات این ماده (جز در موارد قهری که اید با مدارک کافی ثابت شود) علاوه بر مجازاتهای قانونی مستوجب جزای نقدی خواهد بود که در آیین نامه گمرکی تعیین می گردد.
ماده 12 - کالا باید از راههای مجازی که فهرست آن از طرف اداره کل گمرک نظیم و منتشر می شود وارد کشور شده یکسره به اولین گمرک خانه مرزی طبق ظهارنامه تحویل گردد.
ماده 13 - کالای وارده همین که به گمرک خانه ای که برای انجام تشریفات و اخذ حقوق و ترخیص کالا مجاز است تحویل گردید صاحب مال باید در همان گمرک خانه به تسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق و انجام تشریفات گمرکی و ترخیص الای خود اقدام نماید اداره گمرک فهرست گمرک خانه های مجاز را منتشر می نماید.
اداره کل گمرک اختیار دارد در صورت تقاضای کتبی و صاحب مال حمل کالای گمرک شده ای را از یک گمرک خانه مجاز به گمرک خانه مجاز دیگری تحت رژیم پاساوان تضمینی و با قیود و شرایطی که در آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد اجازه دهد و نیز در مواقع ضروری کالا را راسا از یک دفتر گمرک به مرکخانه های داخلی حمل نماید.
اداره کل گمرک می تواند این اختیار را کلا یا بعضا به هر یک از گمرک انه های مجازی که مقتضی بداند با شرایطی که لازم بشمارد تفویض نماید.
ماده 14 - کالاهای وارده به کشور در عرض هشت ماه از تاریخ تسلیم انیفست یا اظهارنامه اجمالی به گمرک ورودی می توان برای یکی از منظورهای یل اظهار نموده :
1 - ورود قطعی به کشور.
2 - ورود موقت .
3 - اعاده به خارجه .
4 - ترانزیت .
5 - انتقال به انبار اختصاصی .
هر کالایی که تا انقضا مدت هشت ماه مزبور تحت هیچ یک از عناوین مذکور ظهار و یا از گمرک تحویل گرفته نشود کالای متروکه محسوب خواهد شد.
تبصره 1 - تا موقعی که برای ترخیص کالا سند گمرکی صادر نشده یا آگهی راج منتشر نگردیده صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را که برای یکی از نظورهای پنج گانه فوق داده است با اظهارنامه به منظورهای دیگر تبدیل کند لی چنانچه اظهارنامه اولی طبق آیین نامه گمرکی مستلزم پرداخت جزای نقدی
باشد اظهارکننده باید قبلا جریمه مقرره را بپردازد.
تبصره 2 - در موارد استثنایی که به اداره گمرکی ثابت شود عدم اقدام به تحویل گرفتن کالا از گمرک در ظرف هشت ماه مذکور معلول علل موجهی بوده اداره کل گمرک می تواند مهلت مقرره در این ماده را بنا به تقاضای کتبی
صاحب مال تا مدت مقتضی و به شرط پرداخت حق انبارداری تا تاریخ ابلاغ موافقت تمدید نماید.
ماده 15 - کالای متروکه 30 روز پس از اخطار به صاحب مال یا نماینده او (اگر معلوم باشد والا به متصدی حمل ) و سی روز پس از نشر آگهی از طرف گمرک در حراج عمومی یا از طریق مزایده کتبی و یا به طریقه ای که در مورد فروش کالای قاچاق و ضبطی طبق آیین نامه عمل می شود در فروشگاههای گمرک به فروش برسانند حاصل فروش کالا پس از برداشت حقوق و هزینه های گمرکی و کارمزد متعلقه تا مدت دو سال از تاریخ فروش در گمرک به طور سپرده نگاهداری می شود اگر صاحب مال در عرض دو سال با ارائه اسناد و مدارک به مطالبه سپرده اقدام ننماید سپرده مزبور به درآمد دولت منظور می گردد.
تبصره - هر گاه صاحب کالا بعد از نشر آگهی حراج کالا و قبل از آن که گمرک کالای متروکه را به فروش رسانده باشد کالای خود را برای ورود قطعی در کشور اظهار و بلافاصله حقوق و هزینه های گمرکی آن را نقدا بپردازد اداره گمرک از فروش آن کالا خودداری خواهد نمود.
فصل سوم - ترتیب ترخیص کالا از گمرک
ماده 16 - برای ترخیص کالا از گمرک به هر عنوانی از عناوین ترخیص صاحب کالا یا نماینده اختیاردار او باید اظهارنامه رسمی مخصوصی به آن عنوان را که حاکی از مشخصات کالا باشد تنظیم و با اسناد لازمه به گمرک تسلیم نماید.
طرز تنظیم و تسلیم اظهارنامه و اسناد لازم جهت ترخیص کالا و کیفیت معاینه و تفتیش آن در آیین نامه گمرکی تعیین می شود.
ماده 17 - تسلیم اظهارنامه ای که مندرجات آن برخلاف واقع و مستلزم زیان
دولت باشد مستوجب پرداخت جریمه نقدی است که میزان آن با توجه به اوضاع و احوال و بر حسب نوع خلاف و تاثیر آن در حقوق و عوارض گمرکی در آیین نامه گمرکی تعیین می گردد در هر حال نباید از یک برابر بهای سیف کالا تجاوز نماید.
تبصره - موارد ذیل قاچاق محسوب و نسبت به آن بر حسب مورد طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق عمل خواهد شد:
1 - بیرون بردن کالای تجارتی از گمرک بدون تسلیم اظهارنامه و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی خواه عمل در حین خروج از گمرک یا بعد از خروج کشف شود.
هر گاه خارج کننده غیر از صاحب مال یا نماینده قانونی او باشد گمرک عین کالا و در صورت نبودن کالا بهای آن را که از مرتکب گرفته می شود پس از دریافت حقوق و عوارض گمرکی مقرره به صاحب مال مسترد می دارد و مرتکب طبق مقررات کیفری تعقیب خواهد شد.
2 - اظهار کردن کالای تجارتی ممنوع الورود و یا غیر مجاز تحت عنوان کالای مجاز با نام عرضی و با استفاده از اسناد خلاف واقع .
3 - بیرون بردن کالای اظهار نشده از گمرک در جوف کالای اظهار شده در صورتی که کالای ممنوع الورود یا غیره مجاز باشد و یا آن که حقوق گمرکی آن بیشتر از حقوق کالای اظهار شده باشد مقدار مورد تخلف مشمول مقررات قاچاق خواهد بود.
ماده 18 - کالای غیر مجاز و یا ممنوع الورود که منظما به یک گمرک مجاز وارد و برای حمل به یک گمرک خانه مجاز داخلی دیگر تحت پاساوان و یا به موجب اظهارنامه ورودی برای ورود قطعی به کشور به گمرک اظهار شود اداره گمرک فقط به ضبط آن کالا اکتفا خواهد نمود و صاحب مال حق دارد از عمل ضبط مال به دادگاه شکایت کند مدت شکایت به دادگاه برای صاحبان این کالا از تاریخ اعلان کتبی ضبط آن به صاحب مال یا نماینده قانونی او شش ماه است و اگر در مدت مزبور از طرف صاحب مال به دادگاه مراجعه نشود حق مراجعه او ساقط خواهد شد.
تبصره 1 - کالاهای غیر مجازی که فقط به منظور انجام آیین ترانزیت در یک گمرک خانه برای حمل به گمرک خانه دیگری تحت عنوان پاساران اظهار شود از ترتیب فوق به شرط آن که مراتب صریحا در اظهارنامه پاساوانی اعلام شده باشد مستثنی خواهد بود.
تبصره 2 - مقررات ماده 18 شامل کالای غیر مجاز یا ممنوع الورود که به جای کالای مجاز از گمرک مرخص شده باشد نیز می باشد و در این مورد مدت تعقیب گمرک برای استرداد مال و در صورت نبودن مال برای مطالبه بهای سیف آن یک سال بوده و صاحب مال پس از رد مال یا بهای آن حق دارد ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ گمرک به دادگاه صلاحیتدار حوزه گمرکی مربوط شکایت نماید پس از رد مال حقوق و هزینه های دریافتی به صاحب مال مسترد و در صورت نبودن کالا از مبلغ بهای آن کسر خواهد شد.
تبصره 3 - کالاهایی که طبق مقررات این ماده یا تبصره 2 و یا طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق ضبط و قطعا به ملکیت دولت در آید به استثنا آن چه که طبق آیین نامه گمرکی باید معدوم یا به وزارت خانه ها و ادارات مربوطه تحویل گردد از طرف اداره گمرک در حراج عمومی و یا از طریق مزایده کتبی و یا به طور خرده فروشی در فروشگاههایی که برای جزئی فروشی کالاهای ضبطی تشکیل می دهد فروخته خواهد شد.
ماده 19 - اداره گمرک می تواند برای اشخاصی که به عنوان حق العمل کار در گمرک خانه ها به وکالت از طرف صاحبان کالا به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا اقدام می نمایند طبق آیین نامه شرایط و قیودی برقرار سازد.
فصل چهارم - معافیت ها و ممنوعیت ها
ماده 20 - علاوه بر معافیتهای مذکور در جدول تعرفه ضمیمه این قانون و معافیتهای دیگری که به موجب قوانین مخصوص یا بر طبق امتیازنامه ها و قراردادهای بازرگانی دولتی مقرر است اجناس مشروحه در زیر نیز به موجب این قانون از پرداخت حقوق گمرکی و هزینه های مذکور در ماده هفتم این قانون (به استثنای حق انبارداری - و باربری ) معاف خواهد بود:
1 - اشیا متعلق به دربار شاهنشاهی و همچنین اشیا متعلق به پادشاهان و روسای کشورهای خارجه و همراهان آنها.
2 - اشیا متعلق به نمایندگان سیاسی خارجه در ایران (سفیر کبیر - وزیر مختار - کاردار - رایزن - دبیر - وابسته های کشوری و لشگری ) به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به اشیا این قبیل نمایندگان ایران در آن کشورها.
3 - اشیا مخصوص شخصی سرکنسولها و کنسولیاران رسمی به شرط آن که در مدت نه ماه اقامتشان در ایران پس از انتخاب به آن سمت وارد شود و به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به این قبیل مامورانی کنسولی ایران در آن
کشورها.
4 - علامتهای کشوری و پرچمها و نوشت افزار و اثاثیه مخصوص دفتر سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورهای خارجی به شرط معامله متقابله نسبت به اشیا مشابه سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران در آن کشورها.
5 - اسلحه و مهمات و وسایل نقلیه و لوازم مخابرات و مواصلات و سایر تجهیزات نظامی که بودجه دولت یا از محل هر اعتبار دیگری که برای این کار تخصیص یافته و به تصویب دولت رسیده باشد منحصرا برای مصارف ارتش و ژاندارمری و شهربانی کل کشور و گارد گمرک و سازمان اطلاعات و امنیت کشور خریداری و مستقیما به نام وزارت جنگ یا ژاندارمری یا شهربانی کل کشور یا اداره کل گمرک و یا سازمان مذکور از خارجه وارد شود.
6 - اسباب سفر و اشیا مستعمل متعلق به مسافرین در صورتی که به تشخیص گمرک خانه ورودی با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد مطلقا و اشیا غیر مستعمل یا خوار و باری که همراه داشته باشند به شرط آن که جنبه تجارتی نداشته و با وضع اجتماعی آنان متناسب باشد و مبلغ حقوق ورودی نسبت به هر مسافر یک هزار و پانصد ریال تجاوز ننماید و در صورت تجاوز حقوق ورودی نسبت به مازاد یک هزار و پانصد ریال دریافت می گردد.
تبصره - مقررات این بند مجوز ورود اجناسی که به موجب قانون ممنوع گردد نخواهد بود.
7 - لوازم خانه و اثاثیه مستعمل ایرانیان مقیم خارجه و مامورین دولت مقیم خارجه و همچنین لوازم خانه و اثاثیه مستعمل اتباع خارجه که برای اقامت در ایران وارد می شوند اعم از آن که قبل و یا منتها تا نه ماه بعد از تاریخ ورود مسافر وارد شود به شرطی که با وضع اجتماعی آنها متناسب باشد.
8 - آلات و افزار مستعمل کار و حرفه ارباب حرف و صنعتگران و پیشه وران و کارگران ایرانی یا خارجی که به ایران می آیند.
تبصره - بخشودگی های موضوع بندهای 6 تا 8 این ماده شامل پیانو - ارگ - اکوردئون - هارمونیوم - رادیوگرامافون - دستگاه ضبط صوت و وسایط نقلیه نمی شود این قبیل اشیا در صورتی که مستعمل به تناسب فرسودگی آن تخفیف در حقوق گمرکی آنها داده می شود.
9 - کلیه اشیا شخصی و اثاثیه و افزار کار حتی ماشین آلات و وسائط نقلیه آبی و خشکی و مستعمل یا نو و همچنین دامهای بارکش و اغنام و احشام متعلق به مهاجرین ایرانی که در موقع بازگشت به ایران همراه می آورند به شرط آن که متناسب با وضع اجتماعی آنها بوده و جنبه بازرگانی نداشته باشد و برای اقامت دائمی به میهن خود بازگشت نمایند از پرداخت کلیه حقوق و هزینه های گمرکی (به استثنا باربری و انبارداری ) و هر نوع عوارض دیگر که احیانا
سایر سازمانهای دولتی و یا شهرداری ها مستقیما یا توسط گمرک وصول می نمایند.
بخشوده است به علاوه مشمول مقررات سهمیه وزارت بازرگانی نبوده و ترخیص آنها از گمرک هم احتیاج به تحصیل پروانه ورود نخواهد داشت .
تبصره 1 - از سرمایه مهاجرین مزبور که به صورت اجناس مجاز وارد کشور شود فقط نصف حقوق گمرکی (به استثنای باربری و انبارداری زائد بر سه ماه )
دریافت خواهد شد مشروط بر این که میزان سرمایه مهاجر به گواهی اولیا امور صلاحیتدار محل مهاجرت و در صورت وجود نمایندگان کنسولی کشور شاهنشاهی ایران به گواهی نمایندگان مزبور نیز رسیده و کالای وارده برابر یا کمتر از سرمایه مزبور باشد. سرمایه ای که به طریق فوق وارد کشور شود از لحاظ عدم پرداخت هر نوع عوارض و رعایت مقررات سهمیه و اخذ پروانه مشمول قسمت اخیر بند 9 می باشد و در صورتی که انتقال سرمایه به صورت کالا باشد و بهای آن از یک میلیون ریال تجاوز نماید استفاده از مزایای فوق الذکر موکول به تصویب هیات وزیران خواهد بود.
تبصره 2 - مهاجر از نظر استفاده از معافیت مذکور در این بند و تبصره یک آن به کسی اطلاق می شود که مدت پنج سال متوالی در خارج از کشور ایران به سر برده و این امر به گواهی مامورین صلاحیتدار محل مهاجرت و در صورت وجود نمایندگان دولت شاهنشاهی به گواهی آنان نیز رسیده باشد.
تبصره 3 - استفاده از معافیتهای بند 9 و تبصره یک آن نسبت به هر مهاجر و خانواده اش بیش از یک مرتبه به عمل نخواهد آمد و این استفاده بایستی در گذرنامه یا پروانه ورود مهاجر و خانواده او قید شود.
تبصره 4 - در مواردی که اشیا و اثاثیه و سرمایه جنسی مهاجرین ایرانی جداگانه حمل شده باشد و همراه آنان نباشد به شرح این که قبل از حرکت از
محل مهاجرت به متصدی حمل تسلیم و فهرست و بارنامه حمل آنها هنگام ورود مهاجر به ایران به گمرک تسلیم و حداکثر تا سه ماه از تاریخ ورود مهاجر وارد کشور شود مانند اشیا همراهی او تلقی و مشمول معافیت مقرر خواهد بود مگر این که سرمایه جنسی که صورت آن تسلیم شده از قبیل کارخانجات و ماشین آلات سنگین که عرفا قابل حمل در سه ماه نباشد که در این صورت مدت مزبور تا یک سال قابل تمدید است .
10 - اشیا شخصی و اثاثیه منزل و افزار کار ایرانیانی که در کشورهای خارجه فوت می کنند با ارائه گواهی مقامات صلاحیتدار.
11 - ظروف عادی و لفافهای متعارفی بیرونی کالاهای وارده به کشور و ظروف عادی و لفاف متعارفی داخلی کالاهایی که حقوق گمرکی آن به ماخذ وزن خالص معین شده (از قبیل قوطی - محفظه - قرقره - مقوا و نظایر آن ) و
همچنین ظروف و لفاف کالاهای صادراتی کشور که پس از تخلیه محتویات آنها اعاده می شود و همچنین کالاهای صادراتی کشور که به علت منع ورود به کشور مقصد یا عدم امکان فروش در خارجه یا هر علل دیگری به ایران بازگشت داده می شود. در مورد ظروف و لفافهای تجملی و غیر عادی طبق ماده سوم این قانون عمل می شود.
12 - دامهایی که برای تعلیف موقتا به کشور وارد و یا از کشور خارج شده و پس از تعلیف باز می گردند و همچنین نتایج آنها در مدت تعلیف .
کالاهای ایرانی که به منظور تعمیر یا تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها به خارج کشور ارسال و پس از انجام منظور اعاده می شود و همچنین کالاهای خارجی که برای انجام همین منظور به ایران وارد و سپس خارج می گردد از کالاهای صادره از ایران که برای تعمیر یا تکمیل به خارجه فرستاده می شود و در موقع اعاده به ایران معادل 15 درصد از اجرت تعمیر یا تکمیل آن به عنوان حقوق ورودی دریافت می گردد مگر این که جدول تعرفه ضمیمه این قانون حقوق ورودی آن کالا از روی ارزش به ماخذ کمتر از پانزده درصد تعیین و یا از حقوق گمرکی معاف شده باشد که در آن صورت حقوق ورودی آن به ماخذ مقرر در جدول تعرفه از اجرت تعمیر یا تکمیل آن دریافت خواهد شد.
14 - لکوموتیو و واگن و هواپیما که به منظور منظم در خطهای بین ایران و کشورهای خارجه حرکت می کنند با مقدار سوخت و روغن که برای مصرف آنها در راه لازم باشد و همچنین کامیون یا گاری یا چهارپایان حامل کالا که محمولات خود را در اولین گمرک خانه ورودی تخلیه و مراجعت می نمایند.
15 - فیلمهای سینما توگراف که جنبه علمی یا فنی یا بهداشت عمومی دارد با گواهینامه وزارت فرهنگ .
16 - نمونه های تجارتی بی بها.
17 - مدال و نشان و هدایایی که از طرف دولتهای خارجه و مدال و نشانهایی که از طرف موسسات خارجی رسما به اتباع ایران اعطا می شود همچنین مدال و نشانهای ورزشی که توسط انجمن تربیت بدنی وارد شود.
18 - ماشین آلات - ابزار و لوازم - آزمایشگاه - دارو و لوازم طبی و جراحی کتاب و نقشه جات علمی و صنعتی که از طرف اشخاص یا بنگاهها برای استفاده در دانشکده ها و مدارس به وزارت فرهنگ یا به دانشگاه مجانی و بلاعوض اهدا می شود و همچنین آنچه از اشیا فوق و مصالح ساختمانی (به
استثنای مصالح ساختمانی که نظیر آن در کشور تولید می شود) از بودجه دولت منحصرا برای مصرف در دانشگاه یا مدارس عالی وارد می شود.
19 - لوازم و اثاثیه و داروی مورد احتیاج بیمارستانها و موسسات بهداشتی که اشخاص نیکوکار یا سازمانها برای استفاده عمومی و مجانا تاسیس کرده و یا می کنند مشروط بر این که با گواهی وزارت بهداری منحصرا برای منظور خیریه و بدون حق انتقال به غیر باشد.
20 - کلیه لوازم طبی و جراحی و اثاثیه و داروی مورد نیاز بیمارستانهای دولتی و موسسات بهداری و دولتی که از اعتبار بودجه عمومی کشور وارد شود یا این که اشخاص یا بنگاههائی لوازم و اثاثیه و داروی مذکور را برای مصرف در بیمارستانها یا موسسات بهداری دولتی وارد و مجانا به آنها اهدا نمایند.
21 - کالاهایی که از طرف موسسات خیریه یا صلیب احمر یا هلال احمر کشورهای خارجه یا اشخاص نیکوکار به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران یا به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی یا به جمعیت خیریه ثریا یا بنگاه حمایت مادران و نوزادان بلاعوض اهدا شود و همچنین کالاهائی که جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران یا سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و یا جمعیت خیریه ثریا یا بنگاه حمایت مادران و نوزادان به منظور مصرف در امور خیریه با گواهی وزارت بهداری وارد نماید.
22 - آلات و ادوات حفاری و مواد شیمیایی و وسائل عملیات علمی و فنی و اتومبیل های باری که توسط هیات علمی باستان شناسی کشورهای عضو کمیسیون ملی تربیتی و علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) وارد شود به شرط آن که صرفا برای کارهای حفاری و اکتشافات و تحقیقات علمی باشد.
23 - اشیایی که از طرف دولت خارجی یا اشخاص بلاعوض به دولت ایران اهدا می شود.
24 - مواد شیمیایی و مواد نباتی مانند سبوس و گنجاله و لوازم مربوطه که با گواهی وزارت کشاورزی منحصرا برای مصرف امور مبارزه با ملخ وارد شود.
تبصره - کلیه کالاها و اشیا مذکور در بندهای 18 تا 24 علاوه بر معافیت از حقوق ورودی از کلیه هزینه های گمرکی و غیر گمرکی دیگر نیز (به استثنای حق باربری و انبارداری ) معاف می باشند.
25 - کلیه لوازم ساختن کروهای بادی و موتوری حتی موتور برای آنها و همچنین لوازم بافتن تور ماهیگیری و تهیه طناب و بافتن بادبان در جزایر و
بنادر جنوب ایران به شرط آن که با اطلاع اداره گمرک فقط به مصارف مذکور برسد.
26 - قطعات کشتیهایی که در کرانه های ایران غرق شده و یا به خاک نشسته و همچنین متعلقات کشتیهای ایرانی که در آبهای خارجه غرق گردیده یا به خاک نشسته مشروط بر این که در ظرف یک سال به ایران حمل شود.
27 - لوازم و اشیا مورد احتیاج هنرستان عالی موسیقی و موسیقی ملی هنرستان دختران و پرورشگاه ایتام شاهپور و هنرستان هنرهای زیبا که تهیه آن در داخله کشور مقدور نباشد به تشخیص اداره کل هنرهای زیبای کشور و
گواهی وزارت فرهنگ .
28 - کلیه کالاهای راه آهن دولتی ایران از کلیه حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی که به وسیله گمرک وصول می شود به استثنای انبارداری .
تبصره - کالاهای راه آهن از پرداخت حق باربری به شرطی معاف خواهد بود که عمل مذکور به وسیله کارگران و وسائط نقلیه خود راه آهن انجام شود.
29 - کلیه کالاهای متعلق به اداره بنادر و کشتی رانی که برای امر کشتی رانی و اسکله سازی و نگاهداری تاسیسات بندری و همچنین انواع جرثقیل ها و موتور کشتی و مصالح مربوط به تعمیرات کشتیها و لاروبی و گوئه و فانوسهای دریایی و نظایر آن که برای اداره کل بنادر و کشتیرانی از محل بودجه اداره نامبرده تهیه و وارد شود و نیز کلیه کالاهایی که اداره کل گمرک برای تجهیزات و پیشرفت کارهای خود وارد خواهد کرد.
30 - ماشین آلات مختص راه سازی که برای وزارت راه و از محل بودجه وزارت نامبرده تهیه و وارد کشور شود.
31 - کالای تلفنی مورد احتیاج شرکت سهامی تلفن ایران که توسط شرکت نامبرده با گواهی وزارت پست و تلگراف وارد شود.
32 - ماشین آلات - دستگاهها و لوازمی که برای سدسازی از محل بودجه دولت خریداری و وارد شود.
33 - آمپولهای خالی شیشه و شیشه های خالی مخصوص و سرشیشه پلاستیکی و فلزی و لوله های خالی شیشه و فلزی مخصوص برای جا دادن داروهای آماده ساخت کارخانجاتی که با اجاره وزارت بهداری در ایران تاسیس شده یا می شود و همچنین قوطیهای خالی حلبی که برای جادادن همان شیشه ها و آمپولهای و لوله ها به وسیله کارخانجات مزبور وارد شوند و همچنین آن نوع دارو و یا فرآورده های شیمیایی که ماده اولیه و ضروری برای ساختن داروهای آماده مذکور باشند و توسط همان کارخانجات منحصرا برای همین منظور وارد شود در صورتی که دارو معافیت داشته باشد مشمول معافیت گمرکی خواهند شد.
34 - به منظور این که مصنوعات داخلی بتواند با کالاهای مشابهی که از خارج وارد می شود رقابت کند دولت مجاز است به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن حقوق گمرکی مربوط به مواد اولیه و قطعات ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و دستگاههای الکتریکی و وسایل حمل و نقل که کارخانجات مزبور به کشور وارد و در آن کارخانه ها تکمیل و یا سوار می شود میزان لازم تخفیف داده و یا به کلی معاف نماید.
تبصره 1 - کالا و اجناسی که به موجب قوانین مخصوص یا به موجب بندهای 1 تا 5 و 19 تا 23 و 27 تا 31 و 34 این ماده با معافیت مرخص می شود در صورتی که قبل از انقضا ده سال از تاریخ ترخیص آن به دیگری واگذار شود به هر عنوان که باشد باید حقوق و عوارض گمرکی آن قبل از واگذاری تادیه شود.
اشخاص یا موسساتی که از این معافیت ها استفاده کرده یا می کنند موظفند قبل از واگذاری اجناس به دیگری آن شخص را به گمرک معرفی و قبل از رویت پروانه گمرکی اجناس مزبور از تحویل آن خودداری کنند و اشخاصی که کالاهای فوق به آنان واگذار می شود مکلفند قبل از تحویل گرفتن آنها به اداره گمرک مراجعه و تشریفات قانونی مربوط به ترخیص کالا را انجام دهند و سند گمرکی دریافت و سپس اقدام به تصرف کالا نمایند.
هر گاه فروشندگان کالای واگذار شده را بدون انجام تشریفات بالا و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی به تصرف خریدار بدهند عمل آنان قاچاق محسوب است و طبق مقررات قانون کیفر مرتکبین قاچاق با آنان رفتار خواهد شد.
مدت مقرر در این تبصره در مورد اتومبیلهای سواری که توسط نمایندگان سیاسی خارجه مقیم ایران با معافیت وارد و به دیگری واگذار شود به شرط رعایت معامله متقابله نسبت به نمایندگان سیاسی ایران در آن کشورها پنج سال
خواهد بود.
اداره گمرک می تواند در مورد فوق به تناسب فرسودگی کالا از حقوق و عوارض تخفیف دهد.
تبصره 2 - موضوع معافیت مذکور در بندهای 21 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 منحصرا بر اساس سال 1337 می باشد و از اول سال 1338 طبق قانون بودجه سال 1337 رفتار خواهد شد.
ماده 21 - علاوه بر کالاهایی که به موجب جدول و تعرفه گمرکی ضمیمه این قانون و یا طبق سهمیه اقتصادی سالیانه ورود آنها غیر مجاز است کالاهای مشروحه ذیل نیز ممنوع می باشد:
1 - اسلحه گرم و سرد جنگی و شکاری از هر قبیل مگر با اجازه مخصوص
دولت در هر مورد.
2 - باروت - چاشنی - فشنگ گلوله - دینامیت و سایر مهمات جنگی و مواد
محترقه (به استثنای فشنگهای مخصوص آتش نشانی ) جز با اجازه مخصوص دولت در هر مورد.
تبصره - قبول رژیم کالاهای انتقالی (ترانسبردمان ) در مورد اسلحه و
مهمات و همچنین تریاک خارجی ممنوع است مگر با اجازه مخصوص دولت .
3 - دستگاههای عکاسی و فیلمبرداری که در هواپیما به کار می رود جز با اجازه مخصوص دولت در هر مورد.
4 - ورود دستگاههای فرستنده و تلگراف و تلفن و بی سیم و آلات متعلق به آنها به استثنای آنچه که برای رفع حوائج بی سیم ایران لازم باشد یا موسسات متفقه به موجب اجازه رسمی وزارت پست و تلگراف و تلفن وارد نمایند.
5 - صفحات گرامافون و نوارهای ضبط صوت پر شده - کتاب - مجله -
روزنامه و هر نوع نوشته و مطبوعات و صور و علاماتی که مخالف نظم عمومی و یا مخالف اصول مذهب رسمی کشور و حسن اخلاق باشد (به تشخیص وزارت کشور یا وزارت فرهنگ یا شهربانی یا اداره کل انتشارات و رادیو).
6 - اجناسی که روی خود آنها یا روی لفاف معمولی آنها نشانی و نام بنگاه یا شعار یا مشخصات دیگری باشد که موجبات اغفال نسبت به سازنده یا خواص و یا مشخصات اصلی اجناس نامبرده را فراهم نماید.
7 - کالاهایی که دارای نشان شیر و خورشید و یا پرچم ایران باشد (مگر این که واردکننده آن دولت باشد) و همچنین مدال و دکمه های فلزی مشابه مسکوکات کشور.
8 - اسکناسهای خارجی که در کشور مبدا از جریان قانونی خارج شده است و همچنین اسکناس - تمبر و نوارچسب های تقلبی و ساختگی .
9 - بلیط لاطار.
تبصره - از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین که درباره ممنوعیت ورود کالاهای خارجی موجود است ملغی می باشد.
ماده 22 - دولت می تواند با صدور تصویبنامه ترانزیت یا کابوتاژ هر کالایی را که به اقتضای مصالح اقتصادی یا امنیت عمومی محدود یا مقید به شرایطی بنماید.
ماده 23 - دربار شاهنشاهی مشمول مقررات مربوط به ممنوعیتهای ورودی گمرکی نمی باشد.
ماده 24 - روسای مامورین سیاسی نیز به شرط معامله متقابله حق دارند اشیا ممنوعه را برای مصرف خود یا اعضای سیاسی خود یا تشخیص و گواهی وزارت امور خارجه مستقیما به نام خود وارد کند ولی واگذاری این قبیل اشیا به دیگران به هر عنوان مطلقا ممنوع است - در صورت انتقال طبق تبصره یک ذیل ماده 20 رفتار خواهد شد.
فصل پنجم - مقررات مختلفه
ماده 25 - کالاهایی که به گمرک تحویل شده است در صورتی که مفقود شود یا خسارتی بدان وارد آید بهای تمام شده آن و در صورت خسارت دیدگی غرامت معادل میزان خسارت وارده از طرف گمرک به صاحب مال پرداخت خواهد شد مگر در مواردی که فقدان یا خسارت ناشی از کیفیت خود کالا یا بدی باربندی یا انقلابات جوی یا سوانح طبیعی یا قوه قهریه (فورس ماژور) باشد مسئولیت نقصان طبیعی یا فاسد شدن جنس در صورتی که مربوط به عمل گمرک نباشد متوجه گمرک نخواهد بود.
تبصره - جبران خسارت صاحب مال از طرف گمرک رافع مسئولیت از انبارداران و مامورین مربوطه گمرک نخواهد بود.
ماده 26 - واردکنندگان کالا می توانند نقل کالای خود را به انبار اختصاصی ملکی یا استیجاری خود از گمرک تقاضا نمایند. اداره گمرک می تواند تقاضای صاحب مال را با شرایط تضمینی بپذیرد. انبارهای اختصاصی باید دارای استحکام کافی بوده و حائز شرایطی که در آیین نامه گمرکی برای این گونه انبارها تعیین می شود.
تبصره - مسئولیت فقدان یا نقصان یا آسیب دیدگی کالا در انبارهای اختصاصی متوجه گمرک نیست و صاحب مال مکلف است به شرط آن که محرز گردد سو نیتی در بین نبوده کلیه حقوق و عوارض متعلقه به کالاهای مفقود و یا آسیب دیده را فورا بپردازد و در غیر این صورت کالای مفقود یا کسری قاچاق محسوب خواهد شد.
ماده 27 - کالاهایی که به عنوان ترانزیت و ورود موقت به کابوتاژ به گمرک اظهار شده است هر گاه در عرض مهلت مقرر از کشور به اطلاع گمرک خارج یا به کشور وارد نگردد این عمل در مورد کالاهای مجاز تخلف از مقررات گمرکی و در مورد کالاهای غیر مجاز یا ممنوع الورود یا ممنوع الصدور قاچاق محسوب می شود مگر آن که با مدارک کافی مسلم گردد که عدم خروج کالا از کشور (در مورد ترانزیت ) یا عدم ورود کالا به کشور (در مورد کابوتاژ) معمول قوه قهریه (فورس ماژور) بوده است یا آن که عین کالا بدون هیچ گونه دخل و تصرف به گمرک تحویل شود و در این صورت نسبت به کالا طبق آیین نامه گمرکی رفتار خواهد شد.
ماده 28 - طرز عمل نسبت به ورود و خروج بسته های پیک سیاسی در آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد.
ماده 29 - تنها مرجع حل اختلافات در تشخیص نوع کالا و تطبیق مشخصات آن با مندرجات تعرفه گمرکی و سایر اختلافات ناشی از اجرای مقررات گمرکی کمیسیون دائمی تعرفه است رای و تشخیص این کمیسیون در مواردی که مابه التفاوت موضوع اختلاف دویست و پنجاه هزار ریال یا کمتر باشد قاطع خواهد بود.
در مواردی که مابه التفاوت از دویست و پنجاه هزار ریال تجاوز کند و طرف نسبت به آن معترض باشد می تواند در عرض مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ رای کمیسیونی دائمی تعرفه تقاضای تجدید نظر نماید.
این تقاضا در کمیسیون متشکل از رییس دیوان محاسبات - مدیر کل بانک ملی ایران یا یکی از معاونین بانک - مدیر کل بانک بازرگانی یا مدیر کل وزارت صنایع و معادن (بسته به موضوع آن ) نماینده اطاق بازرگانی تهران - مدیر کل گمرک یا معاون او رسیدگی می شود و رای صادره این کمیسیون قاطع خواهد بود.
تبصره - طرز تشکیل و محل انعقاد کمیسیون دائمی تعرفه و کمیسیون تجدید نظر و نحوه رسیدگی به اختلاف مذکور بالا در آیین نامه گمرکی تعیین خواهد شد.
ماده 30 - در مواردی که کالا در حین حمل از مبدا تا مرز ایران یا در مدت توقف در انبارهای گمرک ضایع یا فاسد شده باشد صاحب کالا یا نماینده او می تواند تقاضای اعاده به خارج یا نابود ساختن آن کالا را بدون پرداخت حقوق و عوارض ورودی (به استثنای حق باربری ) بنماید و یا تقاضا کند قسمت سالم را از قسمت فاسد تفکیک نموده و فقط حقوق و عوارض قسمتی که سالم و بی عیب تشخیص و از گمرک مرخص می شود بپردازد در صورتی که تفکیک قسمت سالم از قسمت فاسد مقدور نباشد گمرک خانه ورودی می تواند بنا به تقاضای صاحب مال و یا اجازه اداره کل گمرک به نسبت فساد و تباهی وارد به آن کالا تخفیفی در حقوق گمرکی و حق انحصار و سایر هزینه های ورودی (به استثنای حق باربری ) اعطا نماید.
ماده 31 - حق انحصار داخلی قند و شکر و مواد قنددار وارده به کشور همچنین عوارض بندی و بهداری به شرح زیر دریافت خواهد شد:
1 - حق انحصار قند و شکر یک کیلو 25/1 ریال
2 - حق انحصار مواد قنددار دارای بیش از چهل درصد یک کیلو 00/2 ریال
3 - عوارض بهداری بندر یک تن 00/5 ریال
4 - عوارض بندی در شمال یک تن 00/24 ریال
5 - عوارض بندی در جنوب یک تن 00/15 ریال
تبصره - سایر حقوق انحصاری که از طرف گمرک وصول می شده تا زمانی که مجوز دریافت حقوق مزبور به قوت خود باقی است دریافت خواهد شد.
ماده 32 - دو در هزار از مجموع حقوق و هزینه های گمرکی و غیر گمرکی (به استثنای حق بیمه و عوارض شهرداری ) که به وسیله گمرک وصول می شود برای
پاداش کارمندان و کارکنان گمرک که در پیشرفت امور گمرک موثر بوده اند تخصیص داده می شود که ماهیانه از درآمد وصولی برداشت و به تشخیص مدیر کل گمرک تقسیم شود.
ماده 33 - این قانون از تاریخ تصویب به موقع اجرا گذاشته می شود و شامل کالاهایی که در تاریخ اجرای این قانون در گمرک خانه ها موجود می باشد و حقوق گمرکی آنها تادیه نشده است خواهد بود.
ماده 34 - از تاریخ اجرای این قانون لایحه قانونی مصوب ششم تیر ماه 1334 کمیسیون مشترک مجلسین و همچنین قوانین مشروحه ذیل ملغی می گردد:
1 - لایحه قانونی تعرفه گمرکی مصوب 12 مرداد ماه 1329 و همچنین قوانین مذکور در ماده نهم لایحه قانونی مزبور.
2 - ماده هشتم قانون متمم بودجه 1314 راجع به انحصار کالای اتومبیل .
3 - ماده 35 قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفند ماه 1312.
4 - تبصره چهارم ماده هشتم قانون مجازات مرتکبین قاچاق مصوب 29 اسفند
ماه 1312.
ماده 35 - مقررات اجرایی این قانون به موجب آیین نامه ای که از طرف وزارت گمرکات و انحصارات تهیه و به تصویب کمیسیونهای گمرکات و انحصارات و بازرگانی و دادگستری مجلسین خواهد رسید تعیین می گردد.
تبصره - وزارت گمرکات و انحصارات مکلف است آیین نامه مذکور در این ماده را از تاریخ تصویب این قانون منتها در ظرف 15 روز تهیه و به کمیسیون گمرکات و انحصارات و بازرگانی تقدیم نماید و اداره کل گمرک مجاز است آیین نامه مذکور را موقتا تا تصویب نهایی به موقع اجرا بگذارد.
ماده 36 - وزارت گمرکات و انحصارات و دادگستری مامور اجرای این قانون می باشند.
قانون فوق که مشتمل بر سی و شش ماده و یک تبصره و جدول ضمیمه است در جلسه روز سه شنبه دهم تیر ماه یک هزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1337/04/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.