آئین نامه اجرائی ماده (63) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (واگذاری حق برداشت جدید آب)

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(63)-قانون-تنظیم-بخشی-از-مقررات-مالی-دولت-(واگذاری-حق-برداشت-جدید-آب)

آئین نامه اجرائی ماده (63) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (واگذاری حق برداشت جدید آب)


شماره 22660/ت 26960 29/5/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/5/1381 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موضوع نامه شماره 85986/101 مورخ 14/5/1381 سازمان مذکور و به استناد ماده (63) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380-آئین نامه اجرائی ماده یاد شده را بشرح زیرتصیوب نمود:

ماده 1- تعاریف :
الف - حق برداشت جدید آب : مجوزی است که برای برداشت از آبهای استحصال شده در اثر اجرای طرحهای تامین و انتقال آب صادر می شود و اینگونه آبها قبلا" حقابه اشخاص نبوده و براساس مقررات مربوط یا اسناد مالکیتی یا احکام دادگاه ها متعلق حق دیگری قرار نگرفته باشد.
ب - طرحهای تامین آب : طرحهایی است که به منظور استحصال آب برای نقطه ای را به نقطه دیگر برای مصارف مختلف هدایت و یا در شبکه های آبیاری و زهکشی جریان می دهد.
ماده 2- میزان حق برداشت جدید آب برای مصارف کشاورزی و فضای سبز مطابق پروانه استفاده از آب براساس الگوی بهینه سازی تعیین خواهد شد0 میزان حق برداشت جدیدآب برای سایر مصارف شامل مصارف شهری و روستایی ، پرورش دام ، طیور آبزیان طبق الگوی مصرف بهینه هر یک از کاربری ها ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی وزارت نیرو وبر حسب حجم تعیین خواهد شد.
تبصره - الگوی مصرف بهینه آب برای مصارف شهری و روستایی ، پرورش دام ، طیور و آبزیان توسط وزارت نیرو و سایر دستگاههای ذیربط تعیین میگردد.
ماده 3- تعرفه حق اشتراک آب حسب نوع مصرف ، سهم آب تخصیص یافته و مدت زمان تعیین شده با توجه به هزینه های سرمایه گذاری ارزش اضافی ناشی از تامین آب و شرایط منطقه ای در چهارچوب ضوابط و دستورالعمل های مورد عمل شرکتها آب منطقه ای و سازمان آب و برق خوزستان توسط هیات مدیره شرکت پیشنهاد و پس از تایید وزیر نیرو ابلاغ می شود.
ماده 4- اشتراک متعلق به ملک است و دریافت تعرفه اشتراک از متقاضی و صدور قبض دریافت وجه به نام پرداخت کننده یا متقاضی ، دلیل بر مالکیت یا شناسایی حقی برای وی نسبت به ملک نخواهدبود
تبصره 1- در صورتی که صاحبان ملک در محدوده طرحها یا در ظرف مدت اعلام شده برای دریافت اشتراک مراجعه ننمایند، شرکت آب منطقه ای ذیربط یا سازمان آب و برق خوزستان حسب مقرر می تواند نسبت به واگذاری اشتراک ملک یا املاک مذکور به غیر اقدام نماید
تبصره 2- متقاضیان بدون ملک (با اولویت تشکلهای آب بران ثبت شده) می توانند در صورت کسب موافقت صاحب ملک نسبت به پیشنهاد خرید مستقیم اشتراک اقدام نمایند.
ماده 5- تعرفه حق اشتراک آب در قبال واگذاری حق برداشت جدید طی قرارداد منعقده بین شرکتها وسازمان مذکور ومتقاضیان دریافت می شود.
ماده 6- کلیه وجوه دریافتی از این محل به حساب درآمد عمومی (خزانه) واریز خواهد شد0 معادل وجوه واریزی از محل ردیفی که در قوانین بودجه سنواتی به همین منظور پیش بینی می شود بر اساس موافقتنامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای اجرای طرحهای ذیربط با اولویت بازسازی ، بهسازی و مرمت سازه های آبی در دست بهره برداری در همان منطقه توسط شرکتها و سازمان مذکور به مصرف خواهد رید0 در صورت انصراف مشترک یا عدم ایفای تعهدات شکرت به مفاد قرارداد، استرداد وجه از طریق خزانه دولت میسر خواهد بود0 استرداد وجه دریافتی اشتراک آب به تناسب مدت باقمیانده از زمان تعیین شده وارزش روز تاسیسات انجام می پذیرد
ماده 7- ارقام مربوط به ترعفه اشتراک به دو شکل نقدی و یا قسطی محاسبه و تعیین می شود ومتقاضی می تواند نسبت به انتخاب هر یک از دو حالت اقدام نماید.
تبصره 1- به منظور تشویق ایجاد تشکلکهای آب بران (ثبت شده) و رعایت الگوی کشت واستفاده از روشهای نوین آبیاری شرکتهای مزبور و رعایت کنندگا الگوی کشت واستفاده کنندگان از روش های نوین آبیای از پرداخت تا20درصد تعرفه اشتراک معاف خواهند شد.
ماده 8- پس از دریافت تعرفه اشتراک آب ، پروانه برداشت جدید برای مشترکین صادر خواهد شد، در صورت فروش یا انتقال پروانه صادره در چهارچوب ضوابط تعیین شده توسط وزارت نیرو، وجه اضافی از این بابت از متقاضیان قابل وصول نمی باشد.
ماده 9- پس از اتمام زمان تعیین شده برای حق برداشت آب ، اخذ تعرفه جدید با اولویت مشترکین قبلی به منظور بازسازی ، بهسازی ، مرمت و جایگزینی تاسیسات بر مبنای ضوابطی که در ماده (3) ذکر شده است بلامانع می باشد.
ماده 10- در صورت بروز اختلاف بین شرکتها ومتقاضیان بامشترکین حکمیت با حکم مرضی الطرفین که در قرارداد ذکر می شود می باشد، تا قبل از مراجعه طرفین به مراجع قضایی سعی در حل مشکل گردد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16745

تاریخ تصویب : 1381/05/22

تاریخ ابلاغ : 1381/06/03

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.