لایحه قانونی شهرداری

لایحه-قانونی-شهرداری

لایحه قانونی شهرداری


فصل اول - در کلیات
ماده 1- در هر شهر یا قصبه که جمعیت آن حداقل به پنج هزار نفر بالغ باشد آنجا شهرداری تاسیس میگردد و انجمن شهر یا قصبه مطابق مقررات این لایحه قانونی تشکیل میشود .
تبصره - در نقاطی که از نظر موقعیت و اهمیت تشکیل شهرداری ضرورت داشته باشد ولو جمعیت آن به پنج هزار نفر بالغ نشود وزارت کشور میتواند در آن محل ها دستور تشکیل انجمن و شهرداری بدهد .
ماده 2- شهرداری دارای شخصیت حقوقی است .
ماده 3- هر شهر و قصبه انجمنی خواهد داشت به نام انجمن شهر یا انجمن قصبه که اعضاء آن از طرف اهالی مستقیما با انتخاب جمعی و رای مخفی به اکثریت نسبی برای مدت چهار سال انتخاب میشوند و هر شهر یا قصبه برای انتخاب نمایندگان انجمن شهر انتخاب میکنند .
ماده 4- نقشه تقریبی حوزه های انتخابی هر شهر یا قصبه به وسیله کمیسیونی مرکب از دوائر دولتی محل به ریاست نماینده اول وزارت کشور تهیه میگردد .
عده اعضای انجمن در شهر ها و قصبات از نه تا سی تن بشرح ذیل خواهد بود :
1- تهران 30 نفر ( ده حوزه )
2- تبریز و اصفهان و مشهد و همدان و شیراز و رشت و کرمانشاه بیست و هفت نفر ( 9 حوزه )
3- اردبیل و قم و قزوین و اراک و یزد و اهواز و کاشان و آبادان و زنجان و کرمان و رضائیه و دزفول و بندر پهلوی 21 نفر
( 7 حوزه )
4- بروجرد و خرمشهر و بابل و خوی و مراغه و سبزوار و سنندج و سمنان و نجف آباد و قوچان و ساری پانزده نفر ( پنج حوزه )
5- سایر شهرها و قصبات 9 نفر ( 3 حوزه )
تبصره 1- هرگاه در تقسیم حوزه های انتخابی اختلافی حاصل شود به وزارت کشور مراجعه شود و نظر وزارت کشور قاطع خواهد بود .
تبصره2- برای محلاتی که خارج از محوطه شهر باشد هر گاه وزارت کشور بداند شهرداری جداگانه تشکیل خواهد شد .
تبصره 3- جمعیتی که ملاک تعیین عده نمایندگان هر شهر یا قصبه است تا سه دوره ماخذ عمل خواهد بود پس از آن اگر اضافه یا نقصانی حاصل کند آن اضافه یا نقصان در انتخاب دوره چهارم رعایت خواهد شد .
ماده 5- انتخاب کننده باید واجد شرایط زیر باشد :
1- تابعیت ایران .
2- داشتن لااقل هیجده سال تمام شمسی .
3- داشتن سواد فارسی به قدری که بتواند بنویسد .
4- توطن در محل انتخاب و یا لااقل سکونت در آن از شش ماه قبل از انتخابات و یا آنکه شخصا در آن حوزه به کسب و یا حرفه ُ معینی اشتغال داشته باشد و در صورتیکه محل سکنی و محل کسب یا حرفه مختلف باشد فقط محل سکنی معتبر است .
5- عدم محکومیت به جنایت یا جنحه ای که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی است .
6- محجور نبودن و عدم محکومیت به ورشکستگی به تقصیر .
ماده 6- انتخاب شونده باید دارای شرایط زیر باشد :
1- تابعیت ایران .
2- داشتن سی سال تمام شمسی .
3- داشتن حسن شهرت در محل .
4- توانائی خواندن و نوشتن فارسی به اندازه کافی .
5- لااقل سه سال ساکن شهر و یا قصبه محل انتخاب باشد .
6- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی .
7- محجور نبودن و عدم محکومیت به ورشکستگی به تقصیر .
ماده 7- اشخاص زیر از انتخاب شدن محرومند :
1- نخست وزیر و وزیران و معاونین آنها در تمام کشور و استانداران و فرمانداران و شهرداران و بخشداران و معاونین آنها و روسای دادگاهها و دادستانها و بازپرسان و روسای ادارات در حوزه ماموریت خود .
2- افسران و نفرات شهربانی و ژاندارمری و ارتش و همردیفان آنها از هر دسته تا موقعی که در خدمت هستند از انتخاب کردن و انتخاب شدن محرومند .
3- نمایندگان مجلسین در تمام کشور .
4- اعضاء انجمن های ایالتی و ولایتی و اعضاء انجمن نظارت انتخابات انجمن شهر و قصبه در دوره ا یکه دارای این سمت هستند و کلیه کارمندان ادارات شهرداری و بنگاههای وابسته به دولت در حوزه ماموریت خود که نمیتوانند انتخاب شوند مگر اینکه قبل از اعلان انتخابات منتظر خدمت شده یا استفاده داده باشند که در این صورت انتخاب آنان مانعی ندارد .
5- روسا و اعضاء هیئت مدیره و مدیران عامل شرکتها در شهر یا قصبه ای که مرکز یا شعبه شرکت در آن واقع است حق انتخاب شدن ندارند .
تبصره - چنانچه یکی از کارمندان پایه دار دولت یا شهرداری به عضویت انجمن انتخاب شود مدت نمایندگی جزء سابقه خدمت او محسوب میشود .
تبصره 2- منظور از شرکتهای مذکور در ماده فوق شرکتها ئی است که مربوط به یکی از حوائج شهر از قبیل خواربار و وسائط نقلیه و برق و آب و دارو و امثال آن باشد .
ماده 8- از اشخاصی که با یکدیگر قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم دارند فقط آن کسی که رای او بیشتر است میتواند عضویت یک انجمن را دارا باشد و در صورت تساوی آراء یکی از آنها به حکم قرعه معین خواهد شد و اگر قرابت پس از اتمام انتخابات و صدور اعتبار نامه معلوم گردد در نخستین جلسه انجمن شهر به حکم قرعه یک نفر ابقاء میشود و بجای شخص یا اشخاصی که خارج شده اند از شخص یا اشخاصی که بعد از آنها رای شان بیشتر است دعوت خواهد شد .
ماده 9- برای تعیین داوطلب ده روز قبل از دعوت اعضاء انجمن انتخابات اعلانی از طرف فرماندار یا بخشدار در حوزه انتخابیه منتشر میشود به این مضمون :
داوطلبان عضویت انجمن شهر داری باید داوطلبی خود را برای حوزه انتخابیه شخصا یا به وسیله اشخاص دیگر به فرمانداری یا بخشداری کتبا اطلاع دهند و برای اینکه داوطلب نمایندگی حوزه شناخته شوند باید پنجاه نفر در شهرهایی که متجاوز از یکصد هزار نفر جمعیت دارد و بیست و پنج نفر در شهرهایی که متجاوز از پنجاه هزار نفر جمعیت دارد و پانزده نفر در نقاطی که متجاوز از پانزده هزار نفر جمعیت دارد و ده نفر در نقاطی که از پانزده هزار نفر کمتر جمعیت آنها را معرفی نمایند . معرفی باید کتبی بوده و معرفی کنندگان واجد شرایط انتخاب کنندگان باشند و با ذکر شماره شناسنامه و محل صدور آن معرفی نامه را امضاء نمایند فرماندار یا بخشدار به وسیله کمیسیون پنج نفری مقرر در ماده ( 11 ) به وضع داوطلبان نمایندگی رسیدگی و پس از آن اسامی آنها را در حوزه انتخابیه اعلان میکند و رای دهندگان در موقع رای دادن فقط میتوانند به آنها رای بدهند .
ماده 10- قبول مشاغل دولتی از طرف رئیس و اعضاء انجمن در حکم استعفای آنان از عضویت انجمن خواهد بود همچنین رئیس یا اعضاء انجمن نمیتوانند ریاست و مدیریت عامل و عضویت هیئت مدیره شرکتها و بنگاههایی که مربوط به حوزه شهر یا قصبه و شهرداری است قبول نمایند و نیز یک نفر نمیتواند در آن واحد در انجمن شهر و انجمن ایالتی و یا ولایتی ریاست یا عضویت داشته باشد .
فصل دوم - در تشکیل انجمن نظارت
ماده 11 - در شهر فرماندار و در قصبه بخشدار بلافاصله پس از انتشار اعلان داوطلبان نمایندگی کمیسیونی مرکب از خود و مامور اول دادگستری و رئیس دارائی و رئیس فرهنگ و یک نفر از معاریف تشکیل داده و برای هر حوزه انتخابیه 21 نفر از طبقات
هفت گانه علماء و رسته های علمی ( از قبیل استادان و پزشکان و مهندسین وکلای دادگستری و امثال آن ) مالکین و بازرگانان و کشاورزان و پیشه وران و کارگران از هر طبقه سه نفر از معتمد ین حوزه که واجد شرایط انتخاب شدن باشند تعیین و دعوت میکند تا آنان هفت نفر از بین خود یا خارج بعنوان عضو اصلی و هفت نفر از بین خود یا خارج بعنوان عضو اصلی علی البدل فی المجلس برای تشکیل انجمن نظارت انتخابات با کثریت نسبی و یا رای مخفی انتخاب کنند در انتخاب مزبور حضور دو ثلث از مدعوین کافی خواهد بود در صورتی که یک یا چند طبقه از طبقات هفت گانه وجود نداشته باشد کسر عده هر طبقه از سایر طبقات تکمیل خواهد شد و چنانچه در بخش مامور دادگستری نباشد یکی از مامورین قضائی از طرف رئیس دادگستری شهرستان به مرکز بخش یا قصبه اعزام میشود و نماینده مزبور تا خاتمه کار انتخابات در محل خواهد ماند و کمیسیون پنج نفری برای نظارت در حسن جریان انتخابات جهت هر حوزه انتخابیه یک نفر نماینده طرف اعماد تعیین خواهد کرد که در جلسات انجمن نظارت حضور داشته باشد .
در محلی که انجمن ایالتی یا ولایتی باشد دو نفر از اعضاء انجمن به انتخابات انجمن ایالتی یا ولایتی جزء انجمن نظارت خواهند بود و بنابر این مدعوین فقط پنج نفر را انتخاب میکنند و هفت نفر هم برای عضویت علی البدل انتخاب میشود .
ماده 12- کسانی که داوطلب نمایندگی هستند نمیتوانند جزء مدعوین طبقات هفت گانه و معتمدین محل و انجمن نظارت و شعب آن??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????ریع در امر انتخابات انجمنهای نظارت حوزه انتخابیه مکلفند به تعداد لازم شعب فرعی جداگانه مرکب از پنج نفر از اهالی همان محل واجد شرایط انتخاب شدن باشند تشکیل داده انتخاب حوزه های فرعی را انجام دهند .
تبصره - ترتیب شعب انجمن باید طوری داده شود که برای هر پنج هزار نفر جمعیت یک شعبه تشکیل شود .
ماده 16 - ورود در محوطه انتخابات با هر نوع اسلحه سرد و گرم جز برای مامورین انتظامی ممنوع است کسانی که بر خلاف نظم و مقررات رفتار نمایند به امر رئیس به وسیله مامورین انتظامی از انجمن خارج و در صورت لزوم به مراجع قانونی تسلیم خواهند شد .
ماده 17- انجمن نظارت و شعب آن غیر قابل انحلال است مگر آنکه اسباب تعطیل و تعویق انتخابات را فراهم کنند و یا بر خلاف وظایفی که بر طبق این لایحه قانونی به عهده انجمن گذاشته شده عمل نمایند در این صورت اگر اخلال از طرف شعبه باشد بنابرنظر اکثریت انجمن با موافقت فرماندار یا بخشدار شعبه مزبور را منحل مینماید و اگر از طرف انجمن باشد فرماندار یا بخشدار با موافقت کمیسیون 5 نفری و در ضمن تنظیم صورت مجلس که حاکی از دلایل انحلال و کیفیت اخلال در انجمن باشد اعضاء علی البدل را برای ادامه امر انتخابات دعوت مینماید و در صورتی که از آن اقدام نیز نتیجه حاصل نشود به ترتیب مقرر در ماده 11 اعضا جدیدی برای تشکیل انجمن نظارت معین خواهد شد .
ماده18- هر گاه در اثنا جریان انتخابات یک یا چند نفر از اعضا انجمن در آمدن به جلسات تعلل و یا از حضور استنکاف نمایند مادام که اکثریت باقی است جریان امر تعقیب و به عضو یا اعضا مذکور اخطار میشود که حضور یابند .
چنانچه عضوی تا دو جلسه پس از اخطار در استنکاف و تعلل خود باقی باشد انجمن با اطلاع فرماندار یا بخشدار یک یا چند نفر از اعضا علی البدل را به حکم قرعه برای عضویت انجمن دعوت مینماید اگر اکثریت اعضا انجمن استنکاف نمایند یا پس از ختم انتخابات از دادن اعتبارنامه خودداری کنند فرماندار یا بخشدار و موجبات آن را تحقق و در رفع محظور اهتمام مینماید .
و در صورتیکه اهتمام فرماندار موثر نشود و اکثزیت اعضاء انجمن یا تمام اعضاء انجمن اعم از اصلی و علی البدل همچنان استنکاف و یا استعفا نمایند و یا بواسطه فقدان اکثریت انجمن منجر بانحلال شود کمیسیون مقرر در ماده 11 در تجدید اعضاء انجمن نظارت اقدام مینماید و اشخاصی که موجبات تعطیل و تعویق و انحلال انجمن را فراهم کرده باشند بر طبق ماده 84 این لایحه قانونی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت .
ماده 19- همین که انجمن نظازت تشکیل شد و در صورت لزوم شعب انجمن را تعیین نمود انجمن اعلانی ترتیب میدهد و نسبت به اهمیت محل از سه تا پنج روز قبل از شروع باخذ رای آن را در تمام حوزه انتخابیه منتشر میسازد و اعلان مزبور حاوی مطالب ذیل خواهد بود :
1- محل انعقاد انجمن و شعب آن و ساعات اخذ رای که باید در یک روز جمعه و کمتر از شش ساعت و بیش از 8 ساعت نباشد
( ساعات اخذ آرا از ساعت 8صبح الی دوازده و بقیه از 14 تا خاتمه مدت خواهد بود ).
2- شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان .
3- عده نمایندگان که باید در آن حوزه انتخاب شوند .
4- اسامی داوطلبان معرفی شده برای عضویت انجمن شهر .
ماده 20 - رای باید مخفی باشد و همین که رای دهنده به اتاق انجمن یا شعبه وارد و وجود شرایط رای دادن در او تشخیص داده شد باید رای خود را شخصا روی یک برگ از اوراقی که برای این کار تهیه شده و در انجمن به او تسلیم میشود بنویسید و در حضور انجمن در صندوق انداخته خارج شود . شناسنامه رای دهنده که باید دارای عکس باشد پس از ثبت در دفتر انجمن مهر بوی پس داده میشود .
ماده 21- در پایان آخرین ساعتی که برای اخذ رای معین گردیده است در ورودی انجمن یا شعبه بسته میشود اگر عده ای از آنان که حق رای دادن دارند در داخل محل حاضر باشند رای خود را با ترتیب مذکور در صندوق انداخته و انجمن یا شعبه برای گرفتن خاتمه میدهد و بعد از آن دیگر از کسی رای قبول نمیشود .
ماده 22- اگر انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان کسی دز حین جریان انتخاب شکایت داشته باشد این امر مانع انجام انتخابات نخواهد شد ولی شرح آن باید در صورت مجلس نوشته شود .
ماده 23- پس از اخذ آرا انجمن مکلف است بلافاصله آرا را شماره و قرائت کند و مادام که نتیجه استخراج آرا معلوم نشود حق تعطیل ندارد منشی مکلف است صورت مجلسی از نتیجه آرا قرائت شده تنظیم کند و پس از آن که صورت مجلس به امضاء رئیس و اعضاء انجمن رسید نتیجه بلافاصله باید به وسیله فرماندار یا بخشدار اعلام شود .
ماده 24- اوراق رای را باید یک یک یکی از اعضاء به صورت بلند خوانده به یک نفر دیگر از اعضاء بدهد که علامت قرائت گذاشته شود و سه نفر دیگر از اعضاء اسامی را به ترتیبی که خوانده میشود در دفتری که برای این کار تخصص داده شده ثبت می نماید .
از اوراق رای آنچه سفید یا دارای اسامی لایقراء باشد یا اینکه انتخاب شده در آن درست معرفی نشده باشد یا اسم کسی که معرفی نشده در آن نوشته شده باشد و یا نام انتخاب کننده را داشته باشد باطل و عینا ضمیمه صورت مجلس میشود .
هر گاه در اوراق رای علاوه بر عده ای که باید انتخاب شوند اسامی اضافه نوشته شده باشد عده زائد از آخر ورقه خوانده نمیشود .
ماده 25- در حوزه هائی که بر طبق ماده 15 برای تسریع اخذ رای شعب انجمن در آن حوزه ها تشکیل میگردد صورت مجلس استخراج آرا هر شعبه در ورقه مخصوص با ذکر اسامی و عده آرا هر یک از اشخاصی که رای دارند نوشته شده و اعضاء شعبه آن را امضاء مینمایند و به امضمام اوراق لازمه در پاکتى که لاک شده و به مهر شعبه رسیده باشد به انجمن نظارت فرستاده میشود و اسامی مندرج در صورت مجلس شعب با آرائی که انجمن نظارت استخراج کرده در ورقه جداگانه جمع و کسی که از مجموع آرا حائز اکثریت باشد معلوم میگردد .
اوراق رای هر حوزه تا گذشتن مدت اعتراض و خاتمه رسیدگی در صندوق انجمن که لاک می شود و به مهر اعضا می رسد باقی میماند و پس از گذشتن مدت اعتراض با حضور عده ای از رای دهندگان آنها را معدوم میسازند (به استثنا آنچه در موارد قبل ذکر شده و باید ضمیمه صورت مجلس باشد ).
انجمن نظارت حق معدوم کردن و سوزاندن آرا قبل گذشتن مدت اعتراض و پایان رسیدگی به امر انتخابات ندارد .
ماده26- در ضمن انتشار صورت منتخبین انجمن نظارت تاریخ قبول شکایات یا که باید از فردای همان روز شروع شود تعیین و اگر از انتخابات کنندگان یا شوندگان کسی از جریان انتخابات شکایت داشته باشد در ظرف یک هفته به اطلاع انجمن نظارت میرساند و انجمن نظارت بعد از انقضاء یک هفته دیگر شکایتی نمیپذیرد و منتها در ظرف یک هفته به شکایت واصله با حضور کمیسیون 5 نفری رسیدگی میکند در صورتی که شکایت وارد باشد و ثابت شود که در انتخابات اعمالی بر خلاف قانون صورت گرقته و یا منتخب دارای شرایط مقرر در ماده 6 نیست مراتب را در صورت مجلس ذکر میکند و آن را به وسیله فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور اعلام مینماید و آن وزارتخانه بلافاصله ترتیب تجدید انتخابات را میدهد .
شاکیان از انتخابات در صورتی که با رسیدگی انجمن نظارت رفع شکایتشان نشده باشد میتوانند در ظرف یک هفته پس از تشکیل انجمن شهر شکایت خود را به انجمن مزبور تسلیم و انجمن شهر نسبت به پرونده مورد شکایت بدون حضور نماینده که انتخاب در مورد شکایت است به موضوع رسیدگی و تصمیم لازم اتخاذ خواهد کرد .
ماده 27- کسانی که به عضویت انجمن شهر انتخاب میشوند باید اعتبار نامه به امضاء اعضاء انجمن نظارت و اعضاء کمیسیون 5 نفری در دست داشته باشند و آن را به دفتر شهرداری و در صورت نبودن شهرداری به دفتر فرمانداری یا بخشداری بدهند و رونوشت آن را بگیرند . کمیسیون مزبور همچنین اعضاء انجمن نظارت نباید بدون عذر موجه در صدور اعتبار نامه تاخیر کنند والا به آنها بر طبق ماده 84 رفتار خواهد شد .
ماده 28- منشی انجمن نظارت صورت مجلس انتخابات را در سه نسخه حاضر کرده به امضاء فرماندار یا بخشدار و اعضاء انجمن نظارت میرساند یک نسخه در فرمانداری یا بخشداری ضبط میشود و یک نسخه به وسیله فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور ارسال میشود نسخه سوم با کتابچه ثبت اسامی در انجمن ولایتی و در صورت نبودن انجمن ولایتی در انجمن شهر ضبط میگردد .
فصل سوم - در تشکیل انجمن
ماده 29- همین که انتخابات خاتمه یافت و اعتبار نامه دو ثلث از عدهُ نمایندگان صادر و به آنها داده شده فرماندار یا بخشدار مکلف است در ظرف یک هفته وسایل تشکیل انجمن را فراهم سازد اولین جلسه تحت ریاست مسن ترین اعضاء انجمن تشکیل و یک رئیس و یک نایب رئیس و دو منشی با رای مخفی و باکثریت تام و هر گاه اکثریت تام حاصل نشد دفعه دوم با کثریت نسبی برای یک سال انتخاب میشوند .
هرگاه در مورد انتخاب رئیس تساوی آراء حاصل شود مسن ترین آنها به ریاست انتخاب خواهد شد و در مورد سایرین انتخاب تجدید میشود .
تبصره - تجدید انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی ها در انقضاء مدت یک سال بلامانع است .
ماده 30- نظم جلسات با رئیس و در غیاب او نایب رئیس است و کسانی که مخل نظم باشند به امر رئیس اخراج میشوند و در صورت وقوع جرم مرتکب با صورت مجلس به مراجع قانونی تسلیم میگردد .
ماده 31- برای رسمیت جلسات لااقل حضور دو ثلث از کلیه اعضاء لازم است و تصمیمشان به اکثریت بیش از نصف حاضرین معتبر است و در صورت تساوی آراء رای طرفی که رئیس با آن موافقت دارد مناط اعتبار است هر گاه برای مذاکره و اخذ رای در مطلبی عدهُ لازم در جلسه حاضر نشدند در جلسه بعد طرح همان مطلب حضور نصف بعلاوه یک کلیه اعضاء کافی خواهد بود ولی در مسائل مهم از قبیل تصویب بودجه و تغییر نقشه شهر و احداث خیابان و لوله کشی آب و ساختن زیر آبها و وضع عوارض و امور مشابه به آن لااقل حضور دو ثلث لازم است عده دو ثلث و نصف بعلاوه یک از عده ای است که به موجب ماده 4 این قانون بایستی انتخاب شده باشد .
ماده 32- عضویت انجمن افتخاری و بدون حقوق است چنانچه عضوی بدون عذر موجه دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب در سه ماه غیبت نموده مستعفی محسوب میشود و از شخصی که در فهرست منتخبین حائز اکثزیت و واجد شرایط باشد به عمل میاید و در صورت تساوی آراء عضو منظور به قید قرعه تعیین خواهد شد و در مورد فوت یا استعفا ء تعیین جانشین به طریق فوق به عمل میاید و در صورتی که بعد از عضو متوفی یا مستعفی شخص دیگری صاحب رای نباشد از همان حوزه تجدید انتخاب صورت میگیرد .
ماده 33- بعد از تعیین هیئت رئیسه در جلسه رسمی و علنی رئیس و اعضاء انجمن قسم یاد خواهند کرد که وظایف خو?A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|??????????A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|?????????یل جلسه فوق العاده موکول به نظر رئیس انجمن یا تقاضای کتبی سه نفر از اعضاء انجمن یا تقاضای کتبی شهردار یا فرماندار یا بخشدار خواهد بود جلسات انجمن در غیر محل و موعد مقرر رسمیت نداشته و تصمیماتش معتب نخواهد بود .
ماده 35- شهرداری موظف است تا آخر دی ماه هر سال بودجه سال بعد را به انجمن پیشنهاد نموده و انجمن قبل از اسفند پر سال باید آن را رسیدگی و به تصویب برساند همچنین شهردار موظف است تفریق بودجه هر سال را تا آخر اردیبهشت سال بعد به انجمن تقدیم کند و انجمن نیز باید تا آخر خرداد ماه سال بعد آن را رسیدگی نموده به تصویب برساند و نسخه ای از بودجه مصوب را به وسیله فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور ارسال دارد وزارت کشور میتواند هر گاه مقتضی بداند شخص یا هیئتی را برای ممیزی حساب شهرداری مامور کند و شهردار موظف است مساعدت کامل نمود اطلاعات و مدارک لازمه را به اختیار آنان بگذارد .
ماده 36- جلسات انجمن علمی و حضور مستمع مجاز خواهد بود ولی به تقاضای شهردار یا فرماندار یا بخشدار و موافقت ثلث اعضاء حاضر ممکن است جلسه سری تشکیل شود رای در جلسات انجمن علمی است و با بلند کردن دست یا با ورقه اخذ میشود ولی به تقاضای ثلث اعضاء حاضر ممکن است رای مخفی گرفته شود مگر در امور مالی لیکن در انتخابات حتما باید رای مخفی گرفته شود .
ماده 37- نسبت به بودجه پرسنله و هزینه اداری که از طرف شهرداری به انجمن پیشنهاد میگردد اعضاء انجمن حق پیشنهاد اضافه هزینه اداری و پرسنلی را ندارند .
ماده 38- صورت مذاکرات و تصمیمات هر جلسه انجمن با تاریخ در دفتر مخصوصی که صفحات آن دارای شماره ترتیب باشد ثبت میشود و در موقع رسمیت یافتن جلسات بدوا منشی انجمن صورت حاضرین و غائبین را در دفتر قید و بعدا سایر تصمیمات انجمن نوشته میشود . هر یک از اعضاء حاضر انجمن که صورت مجلس فاقد امضاء او باشد در آن جلسه غائب محسوب است از طرف رئیس انجمن به عضو غائب اخطار خواهد شد تا در صورت تکرار غیبت بر طبق ماده 32 با او رفتار شود .
فصل چهارم - در تشکیل شهرداری
ماده 39- انجمن شهر پس از رسمیت یافتن بلافاصله یک نفر از بین اعضاء خود یا از خارج از انجمن با رای مخفی و اکثریت تام و در صورتی که دفعه اول اکثریت تام حاصل نشود دفعه دوم با اکثریت نسبی برای ریاست شهرداری به مدت دو سال انتخاب و به وسیله فرماندار به وزارت کشور معرفی میکند . انجمن قبل از انتخاب شهردار به هیچ امری نمیتواند مداخله نماید در قصبات شهردار از طریق بخشداری بوسیله فرمانداری به وزارت کشور معرفی میشود چنانچه از اعضاء انجمن کسی بعنوان شهردار انتخاب شد و قبول نمود از عضویت انجمن شهر مستعفی شناخته میشود و نفر بعد از همان حوزه ای که او در آن حائز اکثریت بوده بجای او عضو انجمن شهر خواهد شد و در صورتی که بعد از او شخص دیگری صاحب رای نباشد برای تعیین جانشین او از همان حوزه تجدید انتخاب بعمل میاید .
ماده 40- هر گاه یکی از کارمندان ادارات از طرف انجمن برای تصدی شهرداری پیشنهاد شود و خود او راضی باشد اداره متبوع او مکلف است با انتقال او موافقت کند .
ماده 41- شهرداری پس از پیشنهاد شدن از طرف انجمن به معرفی فرمانداران و حکم وزارت کشور منصوب میشوند برای شهردار تهران و شهرداری های مراکز استان و شهرهائی که بیش از یکصد هزار نفر جمعیت دارد به پیشنهاد وزارت کشور فرمان همایونی صادر خواهد شد .
ماده 42- در صورتی که شهردار از بین مستخدمین رسمی انتخاب شده باشد و کسور بازنشستگی خود را به صندوق تقاعد بپردازد مدت خدمت او در شهرداری جزء سابقه خدمت او محسوب خواهد شد همچنین سایر مستخدمین رسمی که شهرداری مشغول خدمت هستند در صورتی که کسور تقاعد خود را مطابق مقررات قوانین بازنشستگی و استخدام کشوری بپردازند مشمول قوانین استخدامی کشوری خواهند بود .
ماده 43- نسبت به شهردارها و اعضاء شهرداری که سابقه خدمت رسمی ندارند در صورتی که از خدمت شهرداری معاف شوند وزارت کشور هیچگونه تعهدی نخواهد داشت .
ماده 44- حقوق سالیانه شهرداران در شهرداریهایی که در آمد سالیانه آن تا یک میلیون ریال باشد نباید حداکثر از هفت درصد تجاوز نماید شهرداریهایی که تا دو میلیون ریال علاوه بر مبلغ مذکور درآمد دارند دو درصد نسبت به مازاد و از دو میلیون ریال تا 5 میلیون ریال علاوه بر مبلغ مذکور یک درصد نسبت به مازاد و به همین نحو از 5 میلیون ریال به بالا نیم درصد نسبت به مازاد خواهد بود و بهر صورت جمع حقوق و مزایای شهرداران نباید از حقوق یک وزیر تجاوز کند .
ماده 45- حقوق شهردار و کارمندان شهرداری اعم از پزشکان و مستخدمین با پایه و جزء و غیره و منتظرین خدمت بجز مامورین رفت و روب و آتش نشانی و مامورین جزء بهداری و مامورین جزء آبیاری در موقع تنظیم بودجه سالیانه نسبت به شهرداریهایی که دز آمد وصولی آنها تا یک میلیون ریال است نباید از 25 درصد تجاوز نماید و حداکثر بودجه کار گزینی از یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال صدی بیست نسبت به مازاد و از ده میلیون ریال به بالا صدی 15 نسبت به مازاد خواهد بود .
تبصره - شهرداریها مکلفند معادل 5 درصد از اعتبارات کارگزینی را برای پرداخت حقوق منتظرین خدمت منظور نمایند .
ماده 46- در صورتی که انجمن شهر احتیاج به استخدام متخصصین خارجی داشته باشد به وزارت کشور مراجعه خواهد کرد تا بر طبق مقررات مربوطه رفتار شود .
ماده 47- چنانچه یک یا چند نفر از اعضاء انجمن شهر به عملیات شهردار اعتراض و ایرادی داشته باشند باید مطلب را در نامه ای به صورت استیضاح به رئیس انجمن برسانند . رئیس آن را در جلسه فوق العاده انجمن قرائت مینماید شهردار موظف است در جلسه علنی عادی یا فوق العاده که انجمن تعیین خواهد کرد و حداکثر آن از ده روز تجاوز نمیکند برای جواب استیضاح حضور بهم رساند و پس از طرح استیضاح و جواب شهردار انجمن رای مثبت یا منفی خواهد داد .در صورتی که انجمن باکثریت تام رای منفی بدهد شهردار به حکم وزیر کشور از شغل خود برکنار و بلافاصله اقدام به انتخاب شهردار میشود .
ماده 48- در شهرداریهایی که بودجه آن اقتضاء کند یک معاون که در امور اداری و شهرداری بصیر باشد به پیشنهاد شهردار و تصویب انجمن معین میشود و اگر بودجه شهرداری تکافو نکند عضوی که از لحاظ مشاغل اداری مقدم باشد سمت معاونیت شهردار را خواهد داشت .
حکم معاونت شهرداریهایی که شهردار آن به فرمان همایونی منصوب میشود به امضاء وزیر کشور صادر و در نقاطی که شهردار به حکم وزارت کشور منصوب میشود حکم معاونت از طرف فرماندار محل صادر میشود .
ماده 49- در صورتی که تصمیم انجمن با قوانین موضوعه و تصمیمات دولت تناقض پیدا کند و یا خازج از حدود وظایف انجمن باشد و یا آن که بعضی از اعضاء انجمن شخصا یا به نمایندگی در آن تصمیم ذینفع باشند و در رای شرکت کرده باشند و یا آن که انجمن در غیر موعد و یا در غیر محل رسمی تشکیل شده باشد فرماندار یا بخشدار یا انجمن تذکر خواهد داد که در تصمیم متخذه تجدید نظر شود چنانچه در نتیجه رسیدگی رفع اعتراض نشد به انجمن ولایتی و در صورت نبودن انجمن ولایتی به وزارت کشور مراجعه میشود و اتخاذ تصمیم قاطع با انجمن ولایتی یا با وزارت کشور خواهد بود .
ماده 50- استاندار یا فرماندار حق بازرسی و رسیدگی به شهرداری و ادارات تابعه آن را دارد .
استاندار و فرماندار هر گاه در اعمال شهرداری تخلف یا عمل قابل اعتراضی مشاهده کنند مکلفند به شهرداری کتبا تذکر دهند و در صورتی که شهرداری متقاعد نشود موضوع باید به انجمن شهر احاله گردد و چنانچه انجمن شهر یا شهرداری هم رای شد و دلائل آنها استاندار یا فرماندار را قانع نکرد موضوع به وزارت کشور گزارش خواهد شد نظر وزارت کشور برای شهرداری لازم الاجرا است لیکن انجمن شهر میتواند بوسیله وزارت کشور به کمیسیونی مزکب از اعضای مجلس شورای ملی و سنا بعد ه متساوی شکایت کند و رای آنها را خواستار شود .
فصل پنجم در وظایف انجمن
ماده 51- وظایف انجمن به قرار ذیل است :
1- نظارت در حسن اداره و حفظ سرمایه و دارائی نقدی و جنسی و اموال منقول و غیر منقول متعلق به شهر یا قصبه و همچنین نظارت در حساب در آمد و هزینه آنها .
برای اینکه نظارت انجمن دقیقا به عمل آید بنابر احتیاج یک یا دو نفر از اعضای انجمن برای نظارت در امور مالی با اکثریت تام انتخاب میشوند و حق الزحمه متناسبی به پیشنهاد شهردار و تصویب انجمن برای آنها خواهد شد .
2- تصویب بودجه سالیانه و اصلاح بودجه و متمم بودجه شهرداری و بنگاههای وابسته با شهرداری و تصویب برنامه ساختمانی که از طرف شهرداری پیشنهاد میشود و تصویب لایحه تفریق بودجه .
3- تصویب معاملات و نظارت در آنها اعم از خرید و فروش و مقاطعه و اجاره و استجاره به نام شهر یا در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت اصول مزایده و مناقصه .
4- مراقبت در اقامه و جریان کلیه دعاوی مربوطه شهرداری
5- رفع اختلافات صنفی در صورت مراجعه از طرف شهرداری یا اصناف جزء در مواردی که موضوع جنبه حقوقی نداشته باشد .
6- مراقبت در اجراء وظایف شهرداری در امور بهداشت حوزه شهر و نظارت در امور بیمارستانها و پرورشگاهها و سایر موسساتی که از طرف شهرداری ایجاد میشود .
7- اظهار نظر برای تشریک مساعی شهرداری در دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی و هنری و بازرگانی و غیره با ادارات و بنگاههای مربوط .
8- تصویب لوایح برقراری یا الغاء عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن .
9- تصویب آئین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها .
10- مراقبت برای ایجاد رخشوی خانه های عمومی و آبریزها و گورستان و مرده شوی خانه و حمل اموات مطابق اصول بهداشت .
11- نظارت در امور تماشا خانه و سینما و امثال آن و همچنین تدوین مقررات مخصوص برای حسن ترتیب و نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از مخاطرات حریق و امثال آن .
12- وضع مقررات و نظارت در حفر مجرا برای فاضل آب شهر یا لوله آب یا برق و تصویب قراردادها ی مربوط به آنها .
13- ایجاد یا اجازه تهیه وسائل اتوبوسرانی و برق برای شهر از طریق تاسیس شرکتها و موسسات و سایر نیازمندیها ی عمومی با رعایت قوانین کشور.
14- مراقبت در فراوانی و ارزانی خواربار و اقدام در تامین مواد غذایی در مواقع لازم مخصوصا به هنگام قحطی و پیش بینی و جلوگیری از کمیابی خواربار و تهیه میدانهای عمومی برای خرید و فروش خواروبار و همچنین نظارت در صحت اوزان و مقادیر و مقیاسها و ملزوم ساختن اصناف به الصاق برگه قیمت بر روی اجناس .
15- تصویب نرخ کرایه وسائط نقلیه در شهر با جلب نظر شهربانی .
16- تصویب مقر?A????????????? ??????????????????œ?????17- ??????????????????|?????18- ?????A????????????? ???19- ???????????????œ?????20- ??????????????????|?????????نفعه با شهرداری و اظهار نظر در تاسیس موسسات مزبور از طرف شهرداری در حدود توانائی مالی و همچنین وضع مقررات بهداشتی و فنی برای بنگاههای خیریه ای که از طرف شرکتها یا افراد تاسیس میگردد.
21- تصویب پرداخت یا قبول اعانه از طرف شهرداری .
ماده 52- انجمن شهر یا هر یک از اعضاء آن حق ندارند در نصب و عزل اعضاء شهرداری مداخله کنند یا به کارمندان شهرداری مستقیما دستور بدهند هر گاه رسیدگی به امری ضرورت حاصل کند انجمن شهر یا اعضاء آن بوسیله شهردار اقدام خواهند کرد .
ماده 53- در صورتی که عضو انجمن با ارتکاب اعمال زیر متهم گردد دو مورد تعقیب دادسرا قرار گیرد پس از صدور ادعا نامه دادستان از عضویت انجمن معلق و در صورت ثبوت جرم علاوه بر مجازاتی که در قوانین برای این گونه اعمال مقرر است مرتکب برای دو دوره از حق عضویت انجمن محروم میگردد.
1- در مورد تبانی با مقاطعه کاران و اشخاص طرف معامله با شهرداری اعم از این که تبانی مستقیم باشد یا مع الواسطه .
2- در مورد اعمال اغراض شخصی در کارهای شهرداری که بالنتیجه باعث امور و موجب زیان شهر و شهردار شود .
تبصره- رسیدگی در این قبیل امور در دادگاههای خارج از نوبت و فوری بعمل خواهد آمد .
ماده 54- شهردار مکلف است مصوبات انجمن را بلافاصله اعلان نماید جنانچه استاندار یا فرماندار یا بخشدار نسبت به مصوبات انجمن اعتراض داشته باشند میتوانند در ظرف ده روز از تاریخ اعلان نظر خود را به انجمن اظهار و تقاضای تجدید نظر نمایند و در صورتیکه انجمن در رای خود باقی بماند معترض میتواند به انجمن ایالتی یا ولایتی و یا دز صورت نبودن انجمنهای مزبور به وزارت کشور مراجعه کند و رفع اختلافات را بخواهد انجمن ایالتی یا ولایتی و یا وزارت کشور منتهی در ظرف پانزده روز نظر خود را اعلام مینماید .
اجراء مصوبات انجمن که مورد اعتراض واقع شده تا صدور رای نهائی متوقف میماند .
تبصره 1- هر گاه فرماندار یا بخشدار اعتراض به مصوبات انجمن نداشته باشند باید او را موافقت خود را به انجمن اعلام دارند .
تبصره 2- تصمیمات انجمن شهر باید به وسیله شهردار به فرماندار یا بخشدار اعلام و آنچه که ضرورت داشته باشد در جراید محلی یا به وسیله انتشار و الصاق آگهی با اطلاع عموم برسد .
ماده 55- در صورتی که در وزارت کشور به جهاتی بقاء انجمنی را مقتضی نداند مراتب را در هیئت وزیران مطرح و در صورت تصویب دستور انحلال انجمن را صادر و مطابق ماده 11 در تجدید انتخاب اعضاء انجمن اقدام خواهد نمود .
فصل ششم - در وظایف شهرداری
ماده 56- وظایف شهرداری بشرح ذیل است :
1- ایجاد خیابانها و کوچه و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه .
2- تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضل آب تنقیه قنوات مربوط به شهر و تامین روشنائی شهر به وسائل ممکنه .
3- مراقبت و اهتمام کامل در تعیین نرخ و نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرا تصمیمات انجمن نسبت به ارزانی و فراوانی خواربار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلو گیری از فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها .
4- مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با موسسات وزارت بهداری در آبله کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از امراض ساریه .
5- جلوگیری از گدائی و واداشتن گدایان بکار و توسعه آموزش عمومی و غیره .
6- اجرای تبصره ( 1) ماده 8 قانون تعلیمات اجباری و تاسیس موسسات بهداشتی و تعاونی و فرهنگی مانند نوانخانه و پرورشگاه یتیمان و درمانگاه و بیمارستان امراض ساریه و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاسهای ( اکابر و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات مصوبه و توانائی شهرداری و همچنین کمک به این قبیل موسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و انجمن های خانه و مدرسه - شهرداری در این قبیل موارد با تصویب انجمن شهر میتواند از اراضی متعلق به خود با حفظ حق مالکیت شهر مجانی و با شرایط معین به اختیار موسسات مزبور برای ساختمان بگذارد .
7- حفظ و اداره کردن دارائی منقول و غیر منقول متعلق به شهر و اقامه دعوی بر اشخاص و دفاع از دعاوی اشخاص علیه شهرداری .
8- تعیین میزان درآمد شهرداری و هزینه آن برآورد و تنظیم بودجه درآمد و هزینه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامه ساختمانی و اجرای آن پس از تصویب انجمن شهر و ارسال نسخه ای از بودجه مصوب و برنامه ساختمانی بوسیله فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور .
9- خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول پس از تصویب انجمن شهر با رعایت صلاح و صرفه و اصول مزایده و مناقصه .
10- قبول و دادن اعانه بنام شهر ( اعانات پرداختی به شهرداری یا موسسات خیریه باید از طرف وزارت دارائی جزء هزینه قابل قبول اعانه دهندگان پذیرفته شود و اعانه دهنده نسبت به مبلغ اعانه ای که داده است از مالیات بر درآمد معاف باشد )
11- نظارت در صحت اوزان و مقیاسها .
12- تهیه آمار مربوط به امور شهر .
13- مراقبت در انتظام امور غسال خانه ها و گورستانها و مراقبت در نظافت آنها و تنظیم آمار مربوط بموالید و متوفیات .
14- اتخاذ تتدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از سیل و حریق و همچنین دفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و پوشانیدن چاهها و جالهای واقع در معابر عمومی و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بانکها و جلوی اطاقهای ساختمانهای مجاور معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و همچنین جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماریها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداریهای مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاهداشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه ، معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلا صاحب و مضر هستند.
15- تهیه و تکمیل مقررات صنفی و تکمیل مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور صحی آنها .
16- پیشنهاد تغییر نقشه شهر و تعیین قیمت عادله اراضی و ابنیه متعلق به اشخاصی که مورد احتیاج شهر باشد بر طبق قانون توسعه معابر و تامین محل پرداخت آن و ایجاد و توسعه معابر و خیابانها و میدانها و باغهای عمومی و اراضی مورد احتیاج برای
لوله کشی و فاضل آب اعم از داخل یا خارج شهر و همچنین اراضی لازم برای ساختمان مخزن و نصب دستگاه تصفیه و آبگیری و متعلقات آنها بر طبق قانون توسعه معابر .
17- تهیه و تعیین میدانهای عمومی برای خرید و فروش ارزاق و توقف وسائط نقلیه و غیره
18- تصدی در جمع آوری عایدات و صرف هزینه در حدود بودجه مصوب .
19- تهیه و تدوین آئین نامه برای فراوانی و مرغوبیت و حسن اداره فروش گوشت و نان شهر و اجرای آن پس از تصویب انجمن شهر و تعیین و تعدیل نرخ نان و گوشت و مصالح ساختمانی .
20-جلوگیری از افتتاح و دایر نگاهداشتن دکانها و مراکزی که مواد محترقه میسازند در داخل شهر یا نقاطی که انجمن شهر مخالف بهداشت و رفاه اهالی تشخیص دهد و همچنین جلوگیری از افتتاح و دایر نگاهداشتن کارخانه هائی که مزاحم اهالی شهر باشد در داخل شهر یا مجاور آن .
21-ساختن رختشوی خانه و مستراح و حمام عمومی و میدان ها و باغ کودکان و ورزشگاه مطابق اصول صحی و فنی و اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان خانه های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت ساکن شهر و همچنین تشریک مساعی در ساختن کشتارگاه.
22- تهیه لایحه برقراری یا الغاء یا تغییر عوارض شهرداری با در نظر گرفتن سیاست عمومی و اقتصادی دولت که از طریق وزارت کشور به شهرداریها اعلام میگردد .
23- تشریک مساعی با وزارت فرهنگ در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر و ساختمانهای عمومی و مساجد و غیره .
24- اهتمام در مراعات شرایط بهداشت در کارخانه ها و مراقبت در پاکیزگی گرمابه ها و مراقبت در پاکیزگی گرمابه ها و نگاهداری اطفال بی صاحب و سر راهی .
ماده 57- شهرداری مکلف است تامین اعتبارات مربوط به نظافت و آب و روشنائی و بهداشت را بر سایر اعتبارات مقدم داشته در صرف اعتبارات با رعایت الاهم فالاهم اقدام نماید .
ماده 58- شهرداری در خارج از حوزه مصوب شهر تعهد تهیه و توزیع آب و برق و سایر تاسیسات شهرداری را ندارد و اگر وضع ساکنین خارج شهر اقتضا کند بر طبق تبصره ماده 1 رفتار خواهد شد .
ماده 59- کلیه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته بعمل خواهد آمد و این اسناد باید به امضاء رئیس حسابداری و شهردار که در مقابل انجمن ذیحساب است و یکی از اعضاء انجمن که برای نظارت در مخارج از طرف انجمن تعیین میشود رسیده باشد .
ماده 60- در صورتی که برای رسیدگی به حساب شهرداری ها لازم شود انجمن شهر یا شهرداری یا فرمانداری یا بخشداری میتوانند از وزارت کشور به هزینه شهرداری محل درخواست اعزام بازرس یا حسابدار متخصص بنمایند .
ماده 61- برای برسی امور مهم فنی و ساختمانی از قبیل تماشاخانه و سینما و حمام و لوله کشی و کارخانه برق و غیره هر موقع لازم باشد باید از متخصص فنی و مهندسین امور شهرداریها استفاده شود و هزینه ایاب و ذهاب آنها را اداره امور شهرداریها پرداخت خواهد نمود .
ماده 62- اجرای مقررات شهرداری که جنبه عمومی دارد و به تصویب انجمن رسید ه پس از اعلام برای کلیه ساکنین شهر لازم الرعایه است و اگر تصمیمی در حدود قوانین و وظایف مربوط به انجمن شهر راجع بشخص یا اشخاصی یا موسسات معین اتخاذ شده پس از ابلاغ در صورتی که آنها به تصمیم متخذه تسلیم نباشد میتوانند ابتدا به انجمن شهر و در ثانی به انجمن ولایتی و در صورت نبودن انجمن ولایتی به وزارت کشور شکایت نمایند و نظر انجمن ولایتی با وزارت کشور قاطع است و چنانچه قبل از انجام تشریفات فوق اقدامی از طرف شهرداری شده باشد و پس از رسیدگی محقق شود که ضرورت نداشته و متضمن خسارتی باشد شهرداری باید خسارت ناشیه از آن اقدام را جبران کند .
ماده 63- مامورین ثبت اسناد مکلفند در مورد تقسیم اراضی داخل شهر اعم از مشجر یا غیر مشجر نظر شهرداری را که مبتنی بر آئین نامه مخصوص شهر سازی است جلب و در نقشه تقسیمات آن را رعایت نمایند .
ماده 64- شهرداریها مکلفند ده درصد از کلیه درآمد سالیانه خود را به وزارت بهداری و ده درصد درآمد مذکور را به وزارت فرهنگ تسبیم کنند وزارت بهداری و فرهنگ باید آن وجوه را به مصرف امور بهداشت و فرهنگ رسانیده و هر سال یک مرتبه برای اطلاع و استحضار اهل محل حساب آن را منتشر کنند .
ماده 65- کلیه عوارض و درآمد شهرداری شهر یا قصبه منحصرا به مصرف همان شهر یا قصبه یا قسمتی از حومه شهر که شهرداری مستقلی دارد خواهد رسید و به وسیله مامورین مخصوصی که از طرف شهرداری بنام مامور وصول تعیین میشوند دریافت خواهد شد و تعیین مامور وصول مستلزم تضمین کافی بر طبق مقررات امور مالی خواهد ?A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|??????????A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|?????????رداریها از طرف دولت تامین نشده شهرداری هائی که درآمد سالانه آنها از پانصد هزار ریال متجاوز باشد صدی دوازده درآمد خود را به مرکز ارسال میدارند تا به مصرف احتیاجات فنی و اداری شهرداریها برسد .
آئین نامه وظایف و اختیارات اداره امور شهرداریها باید در مدت یک ماه پس از تصویب این لایحه قانونی از طرف وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد و تجدید نظر دز آئین نامه مذکور یا پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران صورت پذیر است .
ماده 67- در نقاطی که تاکنون شهرداری تشکیل نشده و بر طبق مقررات این لایحه قانونی باید تشکیل شود هزینه انتخابات انجمن شهر از صندوق مرکزی اداره امور شهرداریها بطور وام پرداخت خواهد شد و پس از تشکیل شهرداری وام مزبور جزء دیون در بودجه شهرداری منظور و مسترد خواهد شد
ماده 68- شهرداریهائی که اشخاص جزامی و مسلول و دیوانه و هار گزیده برای نگاهداری یا معالجه به تهران یا سایر شهرها می فرستند مطابق معمول باید هزینه نگاهداری و مداوا و بازگشت آنا را از اعتبارات شعراری همان محل پرداخت نماید و این مخارج باید از حدود متعارف تجاوز نکند و در صورت تعلل اداره امور شهرداریها میتوانند مستقیما یا به وسیله ادارات دارائی از محل عوارض توام با مالیات برداشت و به شهرداری مربوطه اطلاع دهد .
ماده 69- شهرداری هر سه ماه یک بار منتها تا پانزدهم ماه بعد صورت جامعی از درآمد و هزینه شهرداری را که به تصویب انجمن شهر رسیده برای اطلاع باید منتشر و سه نسخه از آن را به وزارت کشور ارسال دارد و همچنین شهرداری مکلف است هر شش ماه یک دفعه آمار کلیه عملیات انجام شده از قبیل خیابان سازی و پلسازی و ساختمان عمارات و سایر امور اجتماعی و بهداشتی و امثال آنرا برای اطلاع عموم منتشر نموده و نسخه ای از آن را به وزارت کشور بفرستد .
ماده 70- کارکنان شهرداری حتی المقدور از بین کارمندان رسمی و مستخدمین دونپایه و جزء و مامورین تنظیف و رانندگان وسائطنقلیه شهرداری و غیره مطابق پیشنهاد شهردار با تصویب انجمن شهر تعیین میشوند . شهرداریها رونوشت ابلاغ کارمندان رسمی و دونپایه و جزء را به وسیله وزارت کشور برای اداره بازنشستگی ارسال میدارند تا از حقوق کارمندان مزبور که مشمول مقررات قانون استخدام میباشند کسور بازنشستگی دریافت و بوسیله دارائی محل به صندوق بازنشستگی فرستاده شود و خدمت آنها در شهرداریها جزء ایام خدمت محسوب خواهد شد .
تبصره - در مورد پزشکان و مهندسین و داروسازان و قابله ها میتوان با پیشنهاد شهردار و تایید فرماندار و تصویب انجمن و حکم وزارت کشور حداکثر تا میزان معادل حقوق پایه قانونی و مزایای آنها به تناسب اهمیت و موقعیت محل مبلغی علاوه بعنوان فوق العاده مخصوص پرداخت نموده مشروط بر این که مجموع حقوق و مزایا و فوق العاده آنها از میزان حقوق و مزایائی که دولت به امثال آنها میپردازد تجاوز نکند .
فصل هفتم - در امور متفرقه
ماده 71- در مواقع رسمی تشریفات شهردار و در غیاب او معاون شهرداری نماینده شهر خواهد بود .
ماده 72- در قصباتی که فقط در بعضی از فصول برقراری شهرداری لازم باشد برای فصل مزبور و همچنین برای چند قصبه که بیک دیگر نزدیک باشند میتوان یک شهرداری تاسیس کرد در صورت اخیر تقسیم هزینه به نسبت درآمد هر یک از قصبات میباشد .
ماده 73- انجمن شهر در هر محل میتواند بر ذبایج و مستقلات نیز عوارضی بنفع شهر تصویب کند و حداقل و اکثر از طرف وزارت کشور پیشنهاد و در کمیسیون کشور مجلسین باید تصویب گردد .
ماده 74- برای تکمیل عده اعضاء انجمنهائی که به موجب قانون شهرداریها مصوب 4/ 5/ 28 تشکیل شده اند از حائرین اکثریت انتخابات سابق دعوت خواهد شد و در صورتی که به شخص دیگر جزء اعضاء فعلی رای داده نشده باشد برای همان عده کسری مطابق این لایحه قانونی در محل منظور بدون تقسیم به حوزه ها انتخاب بعمل خواهدآمد.
ماده 75- وزارت کشور برای راهنمائی شهرداریها نقشه های ساختمانی و آئین نامه های لازم را در هر قسمت تهیه و شهرداریها را آگاه خواهد ساخت وظایف انجمن شهر و چگونگی ارتباط با وزارت کشور و جزئیات دیگر ضمن آئین نامه از طرف وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید .
ماده 76- شهرداری باید با تصویب انجمن شهر آئین نامه اجرائی وصول عوارض شهرداری و آب بها ی برق و امثال آنرا که از اهالی دریافت مینماید تدوین و تنظیم نماید .
ماده 77- وزارت کشور میتواند در صورت لزوم مجمع عمومی با حضور نمایندگان انجمنهای شهر - کشور تشکیل دهد که در مورد کارهای عمومی شهر و ارتباطات لازمه آنها مذاکره و تصمیمات مقتضی اتخاذ نمایند دوره اجلاسیه این مجمع یک هفته و هزینه مسافرت نماینده هر انجمن بعهده شهرداری مربوطه خواهد بود .
ماده 78- حوزه شهرداری عبارت از محوطه شهر است و اگر اختلافی حاصل شد کمیسیونی مرکب از فرماندار و شهردار و رئیس دارائی و رئیس شهربانی اداره آمار و رئیس اداره ثبت اسناد و نماینده ُ انجمن شهر ( در صورت وجود ) تشکیل میشود و به اختلافات رسیدگی و حدود شهر را معین میکند و صورت مجلس را برای تصویب به وزارت کشور ارسال میدارد .
ماده 79- نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته ای بر روی دیوارهای شهر ممنوع است مگر در محلهائی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین میکند و در این محلها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن بر آن نیز ممنوع است متخلف علاوه بر تادیه خسارت مالکین بر طبق آئین نامه امور خلافی تعقیب میشود .
ماده 80- چنانچه به عللی شهرها و یا قصبات فاقد انجمن قانونی باشند اعم از اینکه انجمن مطلقا وجود نداشته باشد یا آنکه عده اعضاء آن به حد نصاب مقرر در این لایحه قانونی نرسد تا تشکیل انجمن وزارت کشور جانشین آن خواهد بود .
ماده 81- فرمانداران و بخشداران موظفند دو ماه قبل از انقضاء دوره چهار ساله انجمن شهر یا قصبه وسائل انتخابات دوره بعد را از هر جهت فراهم نمایند بنحوی که قبل از پایان دوره انجمن انتخابات دوره بعد در محل خاتمه پذیرد .
ماده 82- وزارت کشور موظف است پس از تصویب این لایحه قانونی در ظرف سه ماه آئین نامه ای بمنظور تثبیت و رسمی شدن خدمت کاردانهای فنی و آتش نشانی و سایر مامورین فنی و درجه بندی آنها تهیه و برای اجرا به شهرداریها ابلاغ نمایند .
فصل هشتم - در مقررات جزائی
ماده 83- هر یک از اعضاء انجمن نظارت از مرکزی و شعب و متصدیان صندوق در اوراق آراء تقلب نمایند از قبیل آنکه آنها را کم یا زیاد کنند یا در اوراق تغییر اسم دهند و یا به هنگام استخراج آراء اسم داوطلبان را عوضی خوانده یا در دفاتر عوضی ثبت نمایند یا به دفاتر چیزی الحاق کنند یا آنها را به قصد تقلب بتراشند و جعل و تزویر کنند و در مراجع قضائی مورد تعقیب واقع و از شش ماه تا سه سال زندانی و به پنج هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد .
در مورد تعویض تمام یا قسمتی از آراء صندوق و یا از بین بردن صندوق و دستبرد به آراء مرتکب به حد اکثر مجازات خواهد شد .
این حکم شامل شرکاء و معاونین جرم نیز خواهد بود .
ماده 84- هر یک از اعضاء انجمن نظارت از مرکزی و شعب که بدون علت موجه باعث تعطیل یا تعویق جریان انتخابات بشوند و یا صورت مجلس نتیجه انتخابات را در مدت مقرر قانونی به انجمن نظارت مرکزی نفرستند و یا معلوم شود که موجبات انجام نشدن انتخابات را در قلمرو خود به هر نحو که بوده باشد فراهم کرده باشند در مراجع قضائی مورد تعقیب واقع و به شش ماه تا سه سال زندان و به پنج هزار تا پنجاه هزار ریال جزای نقدی محکوم میشوند .
ماده 58- انتخاباتی که مبنی بر تطمیع یا تهدید (جانی - مالی -شرفی )باشد از درجه اعتبار ساقط است تهدید یا تطمیع کننده اگر از مامورین دولتی یا از اعضا انجمن اعم از مرکزی یا شعب یا از داوطلبان نمایندگی باشد به شش ماه تا سه سال زندانی و به تادیه پنج هزار تا پنجاه هزار ریال محکوم خواهد شد .
هر گاه تهدید یا تطمیع کننده غیر از اشخاص مذکور باشد به زندان تادیبی از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک هزار ریال تا ده هزار ریال محکوم میشود .
همین مجازات ها به کسانی که آرا انتخابیه را خرید و فروش نمایند تعلق می گیرد و قبول کنندگان تطمیع نیز شریک جرم محسوب می شوند .
ماده 68- هر کس با شناسنامه ای که متعلق به او نباشد و یا با شناسنامه مجعول رای بدهد و یا از شناسنامه خود بیش از یک نسخه داشته باشد و به استناد آن بیش از یک نسخه داشته باشد و به استناد آن بیش از یکدفعه رای بدهد از یک ماه تا شش ماه زندانی و به جزای نقدی از پانصد ریال تا پنجاه هزار ریال محکوم خواهد شد مجازات فوق در باره هر کس به نحوی از انحنا در یک دوره انتخابیه بیش از یک مرتبه رای بدهد نیز مقرر است .
تبصره - در موارد مذکور فوق انجمن نظارت مرکزی و شعب باید صورت مجلس تهیه و فورا نزد مقامات صالحه بفرستند .
ماده 78- کسانی که به موجب مقررات این لایحه قانونی محکومیت قطعی پیدا کنند از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در دوره محروم خواهند شد .
ماده 88- در نقاطی که انجمن قانونی وجود ندارد و یا تشکیل آن به عللی متوقف مانده وزارت کشور مکلف است که تاریخ شروع انتخابات جدید را پس از فراهم شدن وسائل اعلان کند .
ماده 89- از تازیخ تصویب این لایحه قانونی کلیه قوانینی که با این لایحه قانونی مغایرت دارد ملغی است .
ماده90- وزارت کشور و دادگستری و بهداری و فرهنگ مامور اجرای این لایحه قانونی میباشد .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب 20 مرداد 1331 لایحه قانونی شهرداری مشتمل بر 90 ماده و 14 تبصره تصویب میشود .
به تاریخ11 آبان ماه 1331
نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/08/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.