مصوبه شورای عالی اداری در خصوص انتزاع سازمان اسناد ملی ایران از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ادغام با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

مصوبه-شورای-عالی-اداری-در-خصوص-انتزاع-سازمان-اسناد-ملی-ایران-از-سازمان-مدیریت-و-برنامه-ریزی-کشور-و-ادغام-با-کتابخانه-ملی-جمهوری-اسلامی-ایران

مصوبه شورای عالی اداری در خصوص انتزاع سازمان اسناد ملی ایران از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ادغام با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران


شماره 103382/1901 9/6/1381

شورای عالی اداری در نود وپنجمین جلسه مورخ 2/6/1381 بنا به پیشنهادسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به منظور سامانده ی مدیریت اسنادی و ایجاد هماهنگی برای نگهداری آثار واسناد مکتوب (چاپی و خطی ) و غیر مکتوب و اوراق ، مراسلات ، دفاتر وسایر اسناد ملی در دستگاههای اجرایی و نظایر آن وهمچنین تسهیل در نگهداری و دسترسی به اسناد صرفه جویی در هزینه های مربوط و جلوگیری از انجام وظایف تکراری تصویب نمود:
1- سازمان اسناد ملی ایران با کلیه وظایف ، اختیارات ، امکانات ، اعتبارات ، نیروی انسانی ، اموال ، مدارک و تعهدات از تاریخ 1/8/1381 از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور متنزع و با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ادغام و عنوان آن به (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ) تغییر می یابد.
2- سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران موظف است :
الف - با بررسی و تطبیق وظایف دو سازمان مذکور نسبت به احصاء و ادغام وظایف ، ماموریتها و واحدهای مشابه ، تکراری و موازی اقدام نماید.
ب - کلیه وظایف و واحدهای پژوهشی سازمانهای تجمیع شده دریک واحد سازماندهی و واحدهای مربوطه در هم ادغام گردند.
ج - وظایف و ماموریتهای تخصصی اسناد ملی ایران وهمچنین کتاخبانه ملی در قالب دو معاونت مستقل تحت عنوان کتابخانه ملی و اسناد ملی با برنامه مستقل در قوانین بودجه سنواتی فعالیت خواهند نمود.
د- سازمان مذکور موظف است با رعایت مفاد بندهای فوق تشکیلات خود را حداکثر ظرف مدت سه ماه تهیه و به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برساند.
3- سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس قانون اساسنامه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مصوب 2/8/1369 مجلس شورای اسلامی اداره می شود و قانون تاسیس سازمان اسناد ملی ایران مصوب 7/2/1349 در کلیه موارد به استثنای مواردی که با اسنامه فوق الذکر مغایرت دارد لازم الاجراء می باشد.
تبصره 1- سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران میتواند وظایف اجرایی سازمان اسناد ملی ایران در زمینه فروش و امحاء اوراق و اسناد زاید را به دستگاههای اجرایی واگذارنماید
تبصره 2- سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ، مکلف است ساختمان و مکاناتی که با اجرای این مصوبه مورد نیاز نمی باشد به فروش رسانه و از محل درآمد آن با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به تکمیل ساختمانها وتاسیسات نیمه تمام ، انجام طرحهای تکمیلی و خرید تجهیزات مورد نیاز اقدام نماید0 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است تسهیلات قانونی لازم را برای اجرای این بند بعمل آورد.
4- وظایف مربوط به سامانده یبایگانهای دستگاههای اجرایی و تنظیم روشهای نگهداری و بایگانی از طریق سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور انجام می گردد.
5- سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور استندارسازی واستفاده از اسناد، حداکثر ظرف مدت 6 ماه استاندارهای مربوط به فهرست نویسی ، نمایه سازی و زمینه ایجاد شبکه را تدوین و به واحدها و موسسات اسنادی کشور ابلاغ نماید.
6- کلیه واحدهای اسنادی مربوط به دستگاههای کشور نظیروزرات امور خارجه ، ریاست جمهوری ، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران وابسته به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، مجلس شورای اسلامی و غیره موظفند طبق ضوابط و استاندارهایی که توسط سازمان اسناد وکتاخبانه ملی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می گردد، نسبت به فهرست نویسی ، نمایه سازی و اسکن اسناد و قرار گرفتن در شبکه اسنادی کشوراقدام نمایند، به نحوی که بر اساس برنامه زمان بندی شده کلی واحدهای اسنادی توسط سازمان مذکور به شبکه اسناد ملی متصل گردند.
تبصره - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است پس از مطالعه و بررسی فعالیتها و جایگاه واحدهای اسنادی وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی ظرف مدت سه ماه پیشنهاد مربوط به تجمیع ، تعیین جایگاه و ادغام آن دسته از واحدهایی که از همبستگی و سنخیت لازم برخوردار هستند درسازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را به شورای عال ی اداریه ارائه نماید.
7- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است ، به منظور تحقق تکالیف مقرر در این مصوبه و بسهازی شیوه نگهداری اسناد ملی وایجاد زمینه شبکه اسناد کشور، اعبتار لازم در اختیار موسسات و واحدهی ذیربط قرار دهد تا امکان فهرست نویسی ، نمایه سازی واسکن اسناد ملی و شکبه سازی آنها به وجود آیاد.
8- سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران موظف است ، به نحوی برنامه ریزی نماید که د رتطبیق با استاندارهای مقرر و طبقه بندی مناسب ، ضمن بهنگام نگاهداشتن کلیه اطلاعات اسناد ملی کشور، در صورت درخواست اطلاعات اسناد توسط دستگاه های ذیربط و افراد حقیقی و حقوقی ، طبق دستورالعملی که به تصویب شورای اسناد ملی می رسد، ظرف مهلت مناسب و منطقی در اختیار متقاضیانی به ویژه دستگاههای صاحب سند قرار دهند.
9- سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ، مسئول حسن اجرای این مصوبه می باشد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است چگونگی اجرای این مصوبه را به شورای عالی اداری گزارش نماید.
معاون رئیس جمهور و دبیرشورای عالی اداری - محمدستاری فر

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16771

تاریخ تصویب : 1381/06/02

تاریخ ابلاغ : 1381/07/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.