تقاضای ابطال بخشنامه شماره 5 جدید درآمد در مورد اینکه فوق العاده اضافه کار را مشمول کسر بیمه قرار داده است

تقاضای-ابطال-بخشنامه-شماره-5-جدید-درآمد-در-مورد-اینکه-فوق-العاده-اضافه-کار-را-مشمول-کسر-بیمه-قرار-داده-است

تقاضای ابطال بخشنامه شماره 5 جدید درآمد در مورد اینکه فوق العاده اضافه کار را مشمول کسر بیمه قرار داده است

بسمه تعالی
تاریخ 14/8/73 شماره دانامه 93 کلاسه پرونده 72/228
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی - سازمان اتکا
طرف شکایت و خواسته - ابطال بخشنامه شماره 5 جدید درآمد
مقدمه- شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است, شورای عالی تامین اجتماعی در دویست و پنجاه و ششمین جلسه مورخ 4/2/72 طی صدور بخشنامه شماره 5 جدید درآمد فوق العاده اضافه کار را مشمول کسر بیمه قرار داده است.
1- ماده 30 و بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی تنها وجوه و مطایای نقدی یا غیر نقدی مستمر را مشمول کسر حق بیمه قرار داده است بنابراین فقد استمرار, اضافه کار نمی تواند مشمول کسر حق بیمه قرار گیرد.
2 - ماده 71 قانون استخدام کشوری اضافه کار را صراحتاً از شمول کسرحقوق بازنشستگی استثناء کرده است و ماده 7 قانون تامین خدمات درمانی مستخدمین دولت مصوب 27/12/51 تنها مزایای نقدی مستمر ماهانه مستخدمین را مشمول کسر حق تامین درمان مستخدم و خانواده او قرار داده است. مستفاد از وحدت ملاک مواد مذکور اضافه کار بعنوان یکی از مزایای غیر مستمر مشمول هیچی یک از کسورات اعم از بازنشستگی بیمه خدمات درمانی و کسورات تامین اجتماعی نمی باشد با وصف مراتب فوق اتخاذ تصمیم مقتضی مبنی بر ابطال مصوبه فوق مورد تقاضاست.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2828/د/10 - 23/3/73 اعلام داشته اند, در بند یک دادخواست شاکی به ماده 30 و بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 1354 اشاره شده است با مداقه در متن هر دو ماده خصوصاً تبصره ماده 30 تصویب آئین نامه اجرائی توسط شورای عالی تامین اجتماعی پیش بینی شده است در بند 5 ماده 2 مذکور است که مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیر نقدی مستمر است که در مقابل کار بیمه شده داده می شود و در ماده 30 نیز اکید شده است کارفرمایان موظفند ازکلیه وجوه و مزایای مذکور در بند 5 ماده 2 حق بیمه کسر و به سازمان پرداخت نمایند و سازمان نیز جهت تبیین و تشریح وجوه و مزایای نقدی یا غیر نقدی مستمر مکلف به تصویب آئین نامه اجرائی شده زیرا که کارفرما باید بداند چه وجوهی مزد یا حقوق یا کارمزد تلقی و چه وجوهی و مزایائی نقدی یا غیر نقدی مستمر است که از آن حق بیمه کسر نماید و چگونه باید لیست دستمزد تنظیم کند( ماده 39) وقتی که قانون می گوید هرگونه وجوه و مزایای نقدی و سپس اشاره می نماید یا غیر نقدی مستمر آیا ذکر کلمه (یا ) جمله غیر نقدی مستمر را به جمله ماقبل (یا) معطوف می دارد یا وجود اختیار را منظور نظر دارد بنا بر عقیده شاکی که اظهار نموده اند و به علت فقد جنبه استمرار اضافه کار را به عنوان مزایای غیر نقدی تلقی نموده اند موضوع تازه ای است که برای سازمان نیز قابل توجه می باشد. برخلاف تصور شاکی سازمان در اصلاحیه تبصره یک ماده 2 آئین نامه طرز تنظیم صورت و مزد و حقوق و مواقع ارسال آنها نه تنها به اضافه کار اشاره ننموده بلکه بخشنامه صادره معترض عنه نیز خالی از ایراد معنونه است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دیوان هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر باینکه بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی ناظر به کار مستمر و غیر مستمر نبوده بلکه ناظر بمزد و حقوق و مزایا میباشد و پرداخت حقوق اضافه کاری پس از ارجاع اضافه کاری و انجام آن جزء اختیارات کارفرما نبوده بلکه حقی است که مستمر گردیده و اصولاً پرداخت حقوق و مزایا در مقابل نوع کاری ( اعم از مستمر و غیر مستمر ) امری است بنابراین با عنایت به بند 5 ماده قانون تامین اجتماعی و ماده 30 همان قانون بخشنامه مورد شکایت با اکثریت آراء مغایر قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - اسماعیل فردوسی پور
---------------------------------------------------
تاریخ: 17/3/1372

بسمه تعالی
بخشنامه شماره 5 جدید درآمد
موضوع : اصلاح تبصره یک ماده 2 آئین نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق (مزایای مشمول کسر حق بیمه)
شورایعالی تامین اجتماعی در دویست و پنجاه و ششمین جلسه مورخ 2/2/72 بموجب مصوبه شماره 7226 /ش ت مورخ 12/2/72 تبصره یک ماده 2 آئین نامه طرز تنظیم صورت مزد و حقوق مصوب مورخ 19/12/1354 را به ترتیب زیر اصلاح نموده است :
تبصره یک: مزایای نقدی غیر مشمول حق بمیه عبارت است از: بازخرید ایام مرخصی , کمک عائله مندی طبق قانون (ماده 86 قانون تامین اجتماعی ) هزینه سفر و فوق العاده ماموریت عهدی کمک هزینه مسکن و هواربار در ایام بیماری, حق , پاداش نهضت سوادآموزی , حق التضمین (کسر صندوق) خسارات اخراج و مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید سایر مزایای نقدی که تحت هر عنوان به بیمه شدگان پرداخت میگردد مشمول کسر حق بیمه خواهد بود.
با توجه به اصلاحیه مذکور از اول خرداد سال 1372 مزایائی که بابت بازخرید ایام مرخصی , کمک عائله مندی حداکثر تا میزان قابل پرداخت طبق ماده 86 قانون تامین اجتماعی (مازاد بر آن مشمول کسر حق بیمه میباشد) هزینه ؟ و فوق العاده ماموریت , عیدی مابه التفاوت کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری (موضوع بخشنامه 173 فنی) حق شیر , پاداش , نهضت سوادآموزی, حق التضمین (کسر صندوق) خسارات اخراج و مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید به بیمه شدگان پرداخت میگردد مشمول کسر حق, بیمه نبوده و سایر مزایای نقدی پرداختی به بیمه شدگان تحت هر عنوان مشمول کسر حق بیمه میباشد. لذا مقتضی است مراتب را به اطلاع کارفرمایان رسانیده و طبق آن عمل گردد.
بدیهی است قبل از خرداد 72 بایستی طبق ضوابط و دستورالعملهای قبلی در این مورد عمل شود.
مسئول حسن اجرای این بخشنامه مدیران کل و کارشناسان فنی و درآمد استانها و روسا و مسئولین فنی و درآمد واحدها میباشند.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل
مهدی کرباسیان

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 93

تاریخ تصویب : 1373/08/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.