ابطال ماده 33 آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون نظام صنفی مصوب هیات عالی نظارت

ابطال-ماده-33-آیین-نامه-اجرایی-ماده-58-قانون-نظام-صنفی-مصوب-هیات-عالی-نظارت

ابطال ماده 33 آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون نظام صنفی مصوب هیات عالی نظارت


بسمه تعالی
تاریخ16/5/1378 شماره دادنامه236 کلاسه پرونده77/48
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای علی اکبر کیانی.
موضوع شکایت و خواسته . ابطال ماده 33 آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون نظام صنفی مصوب هیات عالی نظارت .
مقدمه .شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است , بر طبق ماده 33 آیین نامه اجرایی ماده 58 پس از صدور اعتبار نامه اعضای هیات مدیره منتخب اتحادیه های صنفی ایشان موظفند اولین جلسه خود را در حضور رئیس کمیسیون برگزار نموده و از بین خود یک رئیس و یک نائب رئیس و منشی و خزانه دار انتخاب نمایند در این ماده بدون در نظر گرفتن آرا بیشتر و کمتر منتخبین هیات مدیره باعث تضییع حقوق افرادی که دارای بیشترین رای شده اند می گردد. این اشکال بزرگ با اصول کلی قانون اساسی و قوانین عادی مغایرت دارد و تقاضای ابطال ماده 33 آیین نامه مذکور را دارم . مدیر کل امور اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10951/42 مورخ 30/6/1377 اعلام داشته اند در آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون نظام صنفی مصوب هیات عالی نظارت اصولاً برگزاری دو انتخابات متوالی پیش بینی گردیده و صورت می پذیرد, یکی انتخابات هیات مدیره اتحادیه که با حضور اعضا صنف ذیربط بعمل می آید و دومی انتخابات هیات رئیسه که با شرکت اعضا هیات مدیره منتخب انجام میگردد . بنابراین انتخابات اتحادیه ها که با حضور اعضا صنف بعمل می آید تعیین مقام و یا سمت جهت مسئولیت امور اتحادیه نبوده بلکه انتخاب اعضا هیات مدیره می باشد که آنگاه اعضا هیات مدیره منتخب از میان خود سمتهای تعیین شده را می باید مشخص کنند.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق بریاست آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .
رای
قطع نظر از اینکه مغایرت ماده 33 آیین نامه اجرایی ماده 58 قانون صنفی در داخواست شاکی مشخص نشده است ماده مورد اعتراض مغایر قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 236

تاریخ تصویب : 1378/05/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.