اینکه مولی علیه ( خواهان دعوی ) در هر صورت در حوزه دادگاه مدنی خاص شهرستان دزفول سکونت دارد با اعلام صلاحیت مذکور حل اختلاف می گردد ( صدور حکم رشد )

اینکه-مولی-علیه-(-خواهان-دعوی-)-در-هر-صورت-در-حوزه-دادگاه-مدنی-خاص-شهرستان-دزفول-سکونت-دارد-با-اعلام-صلاحیت-مذکور-حل-اختلاف-می-گردد-(-صدور-حکم-رشد-)

اینکه مولی علیه ( خواهان دعوی ) در هر صورت در حوزه دادگاه مدنی خاص شهرستان دزفول سکونت دارد با اعلام صلاحیت مذکور حل اختلاف می گردد ( صدور حکم رشد )


تاریخ رسیدگی : 12/12/68
دادنامه : 894/24
مرجع رسیدگی : شعبه 24 دیوان عالی کشور
خلاصه جریان پرونده :
آقای عبدالمجید … در تاریخ 29/8/68 دادخواستی به طرفیت دادسرای عمومی تحت عنوان « تقاضای صدور حکم رشد طبق قانون » تقدیم دادگاه مدنی خاص شهرستان دزفول نموده و با قید تاریخ تولد خود 1351 درخواست رسیدگی می نماید .
دادگاه مدنی خاص دزفول در تاریخ 6/9/68 به لحاظ اینکه خواهان ساکن اندیمشک می باشد مستنداً به ماده21 قانون آ . د . م [ ماده 11 ق . ج ] قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت دادگاه حقوقی 2 مستقل اندیمشک قائم مقام مدنی خاص صادر و پرونده را به این مرجع ارسال می دارد . دادگاه اخیر الذکر در تاریخ 20/9/68 به استناد اینکه ریاست دادسرای عمومی دزفول ساکن دزفول می باشد و شهرستان اندیمشک فاقد دادسرای عمومی است مستنداً به ماده 21 قانون آ . د . م [ ماده11 ق . ج ] قرار عدم صلاحیت به اعتبار صلاحیت دادگاه مدنی خاص دزفول صادر و پرونده را اعاده و دادگاه اخیر در تاریخ 5/10/68 مجدداً پس از بررسی پرونده مقرر می دارد پرونده جهت حل اختلاف به مرجع حل اختلاف ارسال گردد . دادگاه حقوقی دو اندیمشک پرونده را جهت اختلاف به دادگاه مدنی خاص اهواز ارسال می دارد و این دادگاه در تاریخ 30/10/68 مستنداً به ماده 5 قانون تشکیل دادگاههای حقوقی یک و دو مقرر می دارد پرونده در صلاحیت دیوان عالی کشور است پرونده اعاده شود و نهایتاً پرونده جهت حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد .
« رأی »
با توجه به ماده 1254 اصلاحی قانون مدنی که مقرر می دارد : « تقاضا نامه ممکن است
مستقیماً یا توسط دادستان حوزه ای که مولی علیه در آنجا سکونت دارد یا نماینده او به
دادگاه مدنی خاص همان حوزه داده شود . » و قید کلمه حوزه در ماده و اینکه مولی علیه
( خواهان دعوی ) در هر صورت در حوزه دادگاه مدنی خاص شهرستان دزفول سکونت
دارد با اعلام صلاحیت دادگاه مذکور حل اختلاف و پرونده جهت رسیدگی به این دادگاه ارجاع می گردد .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 894

تاریخ تصویب : 1368/12/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.