موضوع شکایت غیر قابل طرح در هیات عمومی دیوان تشخیص می گردد

موضوع-شکایت-غیر-قابل-طرح-در-هیات-عمومی-دیوان-تشخیص-می-گردد

موضوع شکایت غیر قابل طرح در هیات عمومی دیوان تشخیص می گردد


بسمه تعالی
تاریخ 25/2/69 شماره دادنامه 43 کلاسه پرونده 67/61
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی.سازمان آب و برق خوزستان
طرف شکایت . وزارت کشاورزی
موضوع شکایت و خواسته : ابطال مصوبه شماره 44144 ـ 9/6/67
مقدمه : مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بشرح دادخواست تقدیمی به دیوان اعلام داشته اند :
دفتر حقوقی نخست وزیری طی نامه شماره 44144 ـ 9/6/67 اظهار نظر نموده که 17 دستگاه از ، منازل ملکی این سازمان در دزفول براساس ماده 5 قانون تاسیس وزارت نیرو بمرکز تحقیقات، کشاورزی منتقل گردد. نص ماده 5 قانون تاسیس وزارت نیرو که مورد استناد دفتر نخست وزیری است، هیچگونه ارتباطی با انتقال مرکز تحقیقات کشاورزی نداشته ، زیرا چنانچه مرکز تحقیقات کشاورزی مشمول ماده فوق میگردد ، می بایستی طبق قانون الغاء شرکتهای کشت و صنعت منحل میشده است. لذا تقاضای رسیدگی و ابطال نظریه مذکور را دارد. با انجام تبادل لایحه مدیر کل دفتر حقوقی وزارت کشاورزی بشرح لایحه شماره 4345/670 مورخ 10/10/67 در مقام پاسخ اعلام داشته است. موضوع شکایت شاکی حسب اعلام خود او یک نظره دفتر حقوقی است و نه تصمیم و اقدام تا قابل شکایت و طرح در دیوان باشد. شاکی اگر پایبند به مقررات جاری مملکت می بود، می باید طبق تصویبنامه شماره 14104/ ت 335 مورخ 8/5/1366 هیات وزیران عمل می کرد با توجه به مفاد ماده 5 قانون تاسیس وزارت نیرو مرکز تشکیلات مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد وابسته به سازمان آب و برق خوزستان بوده ، که به وزارت کشاورزی تحویل شده و خانه های مورد بحث که قبلاً هم در تصرف کارکنان مرکز تحقیقات بوده به دلالت بیلان تنظیمی و ابزاری سازمان آب و برق خوزستان ، جزء داراییهای مرکز تحقیقات بوده و از محل اعتبارات آن سازمان احداث شده بود است ، ولذا مشمول نقل و انتقال واقع گردیده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی پور و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه طرح موضوع واگذاری 17 دستگاه منازل سازمان آب و برق خوزستان بمرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد در جلسه 18/5/66 کمیسیون حقوقی نخست وزیری و اظهار نظر کمیسیون مذکور را در این خصوص ، از باب مصوبات هیات دولت تلقی نمیشود، موضوع شکایت از مصادیق ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری خارج بوده ، لذا غیر قابل طرح در هیات عمومی دیوان تشخیص می گردد.
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
-----------------------------------------------

جمهوری اسلامی ایران
نخست وزیری
شماره 44144 ـ 9/6/67

بسمه تعالی
وزارت نیرو
عطف به نامه شماره 505/732 مورخ 25/4/1366 در خصوص خانه های سازمانی صفی آباد به وزارت کشاورزی اعلام می دارد موضوع مجدداً با حضور نمایندگان محترم وزارت کشاورزی و آن وزارت در جلسه مورخ 18/5/1366 کمیسیون حقوقی نخست وزیری مطرح و بشرح ذیل اعلام نظر نمودند:
هرچند بنا به اظهار وزارت نیرو تحویل مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد با توجه به قانون تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 1353 و براساس توافقهای بعمل آمده بین وزارتخانه های نیرو و کشاورزی در سال 1355 صورت گرفته و نه ماده 5 قانون تاسیس وزارت نیرو مصوب 1353 و صورتجلسه ارائه شده نیز مویذ این مطلب می باشد، معهذا با عنایت به اینکه در قانون تشکیل سازمان تحقیقات… تحویل مرکز مورد بحث از وزارت نیرو به وزارت کشاورزی پیش بینی نگردیده و نقل و انتقال انجام شده در توافقهای بعمل آمده به اعتبار قانون اخیر الذکر مجوز قانونی نداشته است لذا با عنایت به حکم مندرج در ماده 5 قانون تاسیس وزارت نیرو مرکز کشاورزی صفی آباد از وزارت اخیر الذکر به وزارت کشاورزی جنبه قانونی پیدا می نماید (بطوریکه اگر قانون تشکیل سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز وجود نداشت. ماده 5 قانون تاسیس وزارت نیرو حاکم بر تحویل مرکز مزبور به وزارت کشاورزی بود) که در این صورت همانگونه که قبلاً طی نامه های شماره 75100 ـ 21/11/63و 2738 مورخ
4/3/1364 و 39574 مورخ 26/6/64 و 65558 مورخ 29/9/65 متذکر گردیده لزوماً براساس صراحت ماده 5 فوق الذکر (17) دستگاه خانه سازمانی مورد نظر به تایید وزارت برنامه و بودجه از محل اعتبارات طرحهای مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دو متعلق به مرکز مذکور بوده است می بایست به وزارت کشاورزی تحویل داده شود.
خواهشمند است نسبت به موضوع اقدام لازم مبدول و نتیجه را اعلام فرمایند.
سعید تقدیسیان
بازرسی مدیر کل حقوقی نخست وزیری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 43

تاریخ تصویب : 1369/02/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.