دستورالعمل مربوط به احتساب آب بهاء مصرفی مورد اعتراض کان لم یکن و از درجه اعتبار ساقط و غیر قابل اجراء گردیده است

دستورالعمل-مربوط-به-احتساب-آب-بهاء-مصرفی-مورد-اعتراض-کان-لم-یکن-و-از-درجه-اعتبار-ساقط-و-غیر-قابل-اجراء-گردیده-است

دستورالعمل مربوط به احتساب آب بهاء مصرفی مورد اعتراض کان لم یکن و از درجه اعتبار ساقط و غیر قابل اجراء گردیده است


بسمه تعالی
تاریخ22/5/73 شماره دادنامه 55 کلاسه پرونده72/173
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی.شهریار بانی فر
طرف شکایت . شرکت آب و فاضلاب استان تهران.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال دستورالعمل مربوط به احتساب آبها بها.
مقدمه. شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: شرکت آب و فاضلاب تهران بهای آب مصرفی آپارتمان مسکونی اینجانب را براساس نوع 8 که خصوص بناهای در حال ساختمان است محاسبه نموده و در نتیجه آب بهای آپارتمان به چندین برابر مبلغ منازل مسکونی نوع 1 محاسبه شده است. جدا از این شرکت مزبور از محاسبه آب بها با در نظرگیری تفکیک 6 آپارتمان موجود در ملک بهمان بهانه اجتناب کرده نرخ آب را یکجا و براساس یک واحد حساب میکند. با توجه به اصول 40 ، 51و 22 قانون اساسی و ماده 31 قانون مدنی و قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب کشور این عمل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نحوه محاسبه خلاف قانون شرع انور اسلام دانسته ، تقاضای ابطال دستور العمل مربوط را دارد. رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره
212/5643/116 ـ 3/11/72 و 212/5643/52 مورخ 27/4/73 اعلام داشته اند این شرکت براساس مفاد ماده 3 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب سال 1369 مجلس شورای اسلامی به مصوب شرکت سهامی غیر دولتی تشکیل و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری بوده و امور آن براساس قانون تجارت و اصول بازرگانی اداره میشود.مع الوصف توضیح ذیل تقدیم تا مورد توجه قرار گیرد. اخذ هزینه تفکیک در واقع به منزله واگذاری اشتراک آن به کلیه واحدهای جدید الاحداث میباشد، طبق مقررات ماده 11 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب انجام میگردد بدین ترتیب ضمن آنکه در محاسب آب بها همه تعداد واحدها ملک ملحوظ می گردد مساله واگذاری اشتراک جداگانه برای هر واحد را منتقی میسازد. از طرف دیگر چون نرخ آب مصارف مختلف باید طبق مصوبه شماره 205/ م/34 ـ 7/5/1370 شورای اقتصاد محاسبه و اخذ گردد و مصوبه مذکور راجع به انشعاب در حال ساختمان مسکوت میباشد لذا ضابطه انشعاب عنوان بنایی وجود ندارد، علیهذا ضمن ارسال یک نسخه تصاویر
مصوبه های شماره 205/م 34 ـ 7/5/1370 و شماره 12/3/34 مورخ 1/12/72 شورای اقتصاد و با توجه به اینکه نرخ آب در حال ساختمان (کد 8) کلاً ابطال شده و به آن عمل نمی شود مراتب جهت استحضار و صدور رای مقتضی تقدیم میگردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین حسین محقق قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه دستورالعمل مربوط به احتساب آب بهاء مصرفی مورد اعتراض کان لم یکن و از درجه اعتبار ساقط و غیر قابل اجراء گردیده است، رسیدگی و اظهارنظر در باب مغایرت و یا عدم مغایرت آن با قانون بلحاظ انتقاد موضوع شکایت مورد ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قائم مقام دیوان عدالت اداری حسین محقق قمی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 55

تاریخ تصویب : 1373/05/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.