ابطال دستورالعمل مورخ 1374 08 1 کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی

ابطال-دستورالعمل-مورخ-1374-08-1-کمیته-فنی-اداره-کل-منابع-طبیعی

ابطال دستورالعمل مورخ 1374 08 1 کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی


بسمه تعالی
تاریخ 29/9/76 شماره دادنامه144 کلاسه پرونده76/100
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. آقایان ابراهیم و حسن عیلپور
موضوع شکایت و خواسته : ابطال دستورالعمل مورخ 1/8/74 کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی
مقدمه. شکایت طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند، از تاریخ تصویب و اجرای قانون ملی شدن مراتع میزان خسارت وارده به موقع در اثر شخم برای هر هکتار مرتع از طریق اداره جنگلداری مبلغ 30000 ریال تعیین و مطالبه می شد. البته تعیین خسارت مربوط به درجه شیب مرتع بوده که حداکثر میزان 45000 ریال بوده متاسفانه اخیراً اداره کل محترم منابع طبیعی استان آذربایجان غربی بدون مجوز قانونگذاری میزان خسارت تخریب هر مترمربع را افزایش داده اند. مطالبه چنین خسارتی علی الاصول نیاز به تصویب مرجع قانونگذاری دارد، تقاضای رسیدگی و اتخاذ تصمیم دایر بر ابطال دستورالعمل صادره را داریم. مدیر کل منابع طبیعی آذربایجان غربی در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 16102/11 ـ 28/7/76 اعلام داشته اند طبق رویه جاری تخریب کنندگان مراتع و جنگلها به استناد ماده 55 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور و مواد 690 الی 696 قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب قانونی قرار می گیرد و خسارات وارده از آنان به تجویز مواد یک و دو قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 و مواد 308 و 320 قانون مدنی و… مطالبه می شود. در سالهای اخیر به دلیل بالا رفتن ارزش محصولات زراعی هجوم افراد برای افزایش سطح زیر کشت تخریب مراتع فزونی یافت. بنحوی که ارزش بازدهی مراتع با کشت محصولات زراعی در هکتار بیش از 2000000 ریال درآمده به جیب تخریب کنندگان وارد می کرد. با تفویض اختیاری که حاصل شد نهایتاً اداره کل منابع طبیعی آن آذربایجان غربی نیز به منظور ایجاد وحدت رویه و یکسان عمل نمودن ادارات تابعه در سطح استان دستورالعملی را در ارتباط با نحوه محاسبه و وصول خسارت از تخریب کنندگان تهیه و ابلاغ نمود. رویه دادگاههای نیز چنین است که اگر مشتکی عده یا متشاکیان به مبلغ مطالبه شده اعتراض نمایند با ارجاع امر به کارشناسی اتخاذ تصمیم نموده و احکام مقتضی صادر نمایند.
هیات عمومی عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
بخشنامه مورد اعتراض متضمن ادعای ورود خسارت و تعیین میزان آن بر مبنای نظر کارشناس است و محتوی قاعده الزام آوری نیست و تعیین تکلیف نهائی اختلاف در میزان خسارت وارده به عهده مراجع قضایی صلاحیتدار میباشد. بنابراین بخشنامه مزبور از مصادیق مقررات دولتی الزام آور تلقی نمی شود بهمین جهت قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی تشخیص نگردید.
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
------------------------------------------------
بسمه تعالی
سازمان جنگلها و مراتع کشور
اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی
جلسه کمیته فنی مورخه1/8/74
هیجدهمین جلسه کمیته فنی اداره کل ساعت 7 صبح مورخه
1/8/74 حسب دعوت قبلی و با شرکت امضاء کنندگان ذیل در دفتر کار معاونت فنی اداره کل تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر به شرح زیر اتخاذ تصمیم گردید.
1 ـ نامه شماره 44/100/4347 ـ 1/2/74 دفتر جنگلداری و پارکها منضم به نامه شماره 5729 ـ 24/3/74وزیر محترم راه و ترابری در مورد ؟؟ نهال به منتهی الیه حریم قانونی راهها و نگهداری آن توسط اداره کل راه و ترابری مطرح گردید و مقرر شد رونوشت نامه فوق و نامه وزارت راه و ترابری به اداره کل راه و ترابری استان منعکس و جهت هم آهنگی از مدیریت محترم اداره مذکور دعوت بعمل آید.
2 ـ درخواست مورخه 2/7/74 بادر عبدالله اسکندری در مورد پرداخت حق الزحمه ترجمه 96 صفحه متن فنی جنگلداری مطرح گردید که قرار شد موضوع از طریق اداره آموزش و ترویج به مرکز انعکاس یابد.
3 ـ نامه شماره 40/100/1254 ـ 5/6/74 معاونت محترم سازمان در امور مراتع و خاک در مورد تدوین طرحی مبنی بر کنترل کوچ دامداران و عشایر مطرح گردید که پس از بحث و بررسی مقرر شده اداره مراتع با کسب نظر از شهرستانهای مرتبط نقط نظرات خود را جهت بررسی به کمیته فنی ارائه نماید.
4 ـ نامه مورخه 25/7/74 برادر داود حاجی شاهواری منضم با طرح ایجاد نهالستان در روستای ؟؟ جمشید خان مطرح گرددی و مقرر شد از طریق اداره فنی و جنگلداری و جنگلداری بازبین و با اظهار نظر به کمیته فنی جهت تصویب ارائه نماید که پس از تایید طرح ؟؟

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 144

تاریخ تصویب : 1376/09/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.