پرداخت هزینه مربوط به رفع معایب از جمله تخلیه چاههای فاضلاب ، سپتیک ها، چاههای جزئی و مظایر آن را بعهده استفاده کنندگان از خانه های سازمانی است

پرداخت-هزینه-مربوط-به-رفع-معایب-از-جمله-تخلیه-چاههای-فاضلاب-،-سپتیک-ها،-چاههای-جزئی-و-مظایر-آن-را-بعهده-استفاده-کنندگان-از-خانه-های-سازمانی-است

پرداخت هزینه مربوط به رفع معایب از جمله تخلیه چاههای فاضلاب ، سپتیک ها، چاههای جزئی و مظایر آن را بعهده استفاده کنندگان از خانه های سازمانی است


بسمه تعالی
تاریخ29/5/73 شماره دادنامه61 کلاسه پرونده 73/13
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. آقای محمد پاکزاد .
موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه شماره 2564/558 ـ 3/9/65 .
مقدمه. شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : براساس ماده 6 آئین نامه شرایط و طرز استفاده از خانه های سازمانی مصوب 20/11/47 تنها تعمیرات جزئی و رفع معایت بعهده استفاده کننده میباشد اما بخشنامه مورد شکایت برخلاف آن تخلیه چاههای فاضلاب و غیره را هم بعهده استفاده کننده گذاشته است. این بخشنامه برخلاف قانون خارج از اختیارات مدیر عامل سازمان مسکن می باشد.
سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 9036 / ح مورخ 3/3/73 اعلام داشته اند:
در مقام اجرای ماده 8 آئین نامه شرایط نحوه استفاده از خانه های سازمانی جهت ایجاد رویه واحد در رابطه با نحوه تخلیه چاههای فاضلاب خانه های سازمانی مسکن مبادرت بصدور و ابلاغ بخشنامه شماره 2564/558 ـ مورخ 3/9/65 عنوان سرپرستی خانه های سازمانی در کلیه استانهای کشور مبنی بر پرداخت هزینه تخلیه چاههای فاضلاب توسط استفاده کنندگان نمود که تاکنون نیزبر اساس آن اقدام می گردد. صرف تخلیه چاههای فاضلاب در زمره معایب کلی محسوب نمی گردد که دستگاه واگذار کننده خود مکلف به رفع آن باشد بلکه در اثر استفاده و انتفاع ساکنین حاصل شده و می باید به هزینه آنها نسبت به تخلیه آن اقدام گردد، مضافاً اینکه صریح به رفع معایب آب روها و تاسیسات بهداشتی در ماده 8 آئین نامه خود دلالت صریح بر تعهد نامبردگان به پرداخت هزینه مزبور دارد. با عنایت به مراتب صدور حکم مبنی بر رد شکایت شاکی مورد استدعا می باشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محقق قمی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
بموجب ماده 2 قانون نحوه استفاده از خانه های سازمانی مصوب
16/3/1346 تصویب مقررات مربوط به شرایط و طرز استفاده از خانه های سازمانی و اجاره بها و ترتیب تخلیه آنها به هیات وزیران محول شده و طبق ماده 8 آئین نامه اجرائی قانون مذکور که در تاریخ 19/10/63 به تصویب هیات وزیران رسیده ، مقرر گردیده است که تعمیرات جزئی از قبیل لکه گیری ، رنگ آمیزی تعمیرات قفل ، شیر آب ، در و پنجره ، تعمیر تعویض لوازم و آلات برقی (کلید پریز…) رفع معایب ناودانها و آبروها تاسیسات بهداشتی انداختن شیشه و همچنین نظافت و برف روبی و غیره بعهده استفاده کننده میباشد… بنا به جهات فوق الذکر و عنایت به وظایف و مسئولیتهای سازمان مسکن در خصوص نظارت و مراقبت در حفظ خانه های سازمان بخشنامه شماره 2564/558 مورخ 3/9/65 که پرداخت هزینه مربوط به رفع معایب از جمله تخلیه چاههای فاضلاب ، سپتیک ها، چاههای جزئی و مظایر آن را بعهده استفاده کنندگان از خانه های سازمانی دانسته است، خارج از حدود اختیار واحد دولتی مذکور و مغایر قانون نمی باشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محقق قمی
-------------------------------------------------
شماره : 2564/558 ـ 3/9/65
بسمه تعالی
سازمان مسکن
سرشماری عمومی نفوس و مسکن برای برنامه ریزی و سازندگی
بخشنامه به سرپرستیهای خانه های سازمانی در تمام استانهای کشور
عطف به درخواست های مکرر سرپرستیها در مورد تخلیه چاههای فاضلاب خانه های سازمانی و تعیین تکلیف نحوه برخورد با مسائل مربوط بدین وسیله جهت جلوگیری از تشتت و پراکندگی تصمیمات متخذه و ایجاد هماهنگی های لازم اعلام می دارد :
براساس آئین نامه نامه های موجود در مورد نحوه استفاده از خانه های سازمانی ، رفع معایب از جمله تخلیه چاههای فاضلاب ، سپتیک ها ، چاههای جذبی و غیره… برای استفاده کنندگان از منازل سازمانی می باشد و نمایندگان سازمان مسکن (از طریق سرپرستیهای خانه های سازمانی در استانها) در موارد مذکور صرفاً ؟؟ هماهنگ کننده و مجری را داشته و هزینه های مربوط می بایست توسط خود استفاده کننده (در تک واحدها) یا استفاده کنندگان (در مجتمع های مسکونی ) تامین گردد.
عبدالله جعفریان
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان مسکن

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 61

تاریخ تصویب : 1373/05/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.