تفاوت آراء صادره ناشی از استنباط متفاوت از خواسته و شکایت شاکیان می باشد

تفاوت-آراء-صادره-ناشی-از-استنباط-متفاوت-از-خواسته-و-شکایت-شاکیان-می-باشد

تفاوت آراء صادره ناشی از استنباط متفاوت از خواسته و شکایت شاکیان می باشد


بسمه تعالی
تاریخ 1/7/74 شماره دادنامه 108 کلاسه پرونده 72/210
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. فرمانداری کرمانشاه.
موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض آراء صادره از شعب 9 و 12 دیوان عدالت اداری.
مقدمه. الف. شعبه نهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 70/910 موضوع شکایت آقای احمد احمدزاده بطرفیت فرمانداری باختران بخواسته رفع ید غاصبانه از مغازه نانوایی بشرح دادنامه شماره 292 ـ 17/4/71 شکایت را رد نموده است.
ب . شعبه دوازدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 70/1067 موضوع شکایت آقای ولی احمدزاده بطرفیت فرمانداری کرمانشاه بخواسته رفع ید غاصبانه از مغازه طی دادنامه شماره 620 ـ 14/9/71 حکم به بطلان کلیه تصمیمات کمیسیون تعزیرات حکومتی و کلیه اقداماتی که در اجراء تصمیمات متخذه انجام شده است و رفع ید از مغازه و پارکینگ متصل به آن و کلیه اجناس و اشیاء و لوازم موجود صادر نموده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه تفاوت آراء صادره ناشی از استنباط متفاوت از خواسته و شکایت شاکیان می باشد لذا مورد از مصادیق آراء متناقض موضوع ماده 20 قانون دیوان عدالت اداری نمی باشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
----------------------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ 27/4/71 شماره دادنامه 292 کلاسه پرونده 70/9/910
مرجع رسیدگی : شعبه نهم دیوان عدالت اداری مرکب از
آقای نصرالله صدر الحفاظی ـ رئیس و آقایان ضیاء شفیعی و ؟؟؟
مشاوران .
شاکی. آقای احمد احمدزاده فرزند بابا
طرف شکایت . فرمانداری باختران
خواسته : رفع ید غاصبانه از مغازه نانوایی
خلاصه پرونده ـ شاکی شکایت نامه ای به دیوان عدالت اداری تقدیم ضمن آن اظهار داشته است که : حدود بیست سال پیش یک مغازه نانوایی خریداری و دائر نمود که فرمانداری نانوائی وی را تعطیل نموده است تقاضای رسیدگی به اشتغال به کسب خود را دارد: نسخه دوم شکایت نامه و پیوست ها برای طرف شکایت ارسال در پاسخ اعلام داشته اند که : خبازی شاکی بعلت تخلفات مکرر از قبیل کم فروشی ـ عدم مرغوبیت نان تعطیل خود سرانه عدم رعایت ساعات کار فروش آرد سهمیه دولتی به استناد حکم کمیسیون تعزیرات حکومتی استان باختران لغو پروانه گردیده است.
شعبه نهم دیوان عدالت اداری در تاریخ 27/4/71 با حضور رئیس و مشاور تشکیل و پس از بررسی محتویات پرونده و انجام مشاور و تبادل نظر و اظهارنظر آقای ستار؟؟؟ پایان رسیدگی بشرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دیوان
به آئین نامه و مقررات مربوط بوده و از طرف فرمانداری طرف شکایت تخلفی از مقررات در قلمرو صلاحیت دیوان عدالت اداری صورت نگرفته است شکایت رد میشود این رای قطعی است.
صدرالحفاظی
رئیس شعبه نهم دیوان عدالت اداری
-----------------------------------------------
بسمه تعالی
تاریخ14/9/71 شماره دادنامه 620 کلاسه پرونده 70/12/1067
مرجع رسیدگی : شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری
بتصدی آقای محمد ایمانی شاهرودی و مشاورت آقای حسن کریمی یزدی
شاکی. آقای ولی احمدزاده بابا
طرف شکایت ـ فرمانداری کرمانشاه
موضوع شکایت و خواسته : رفع ید غاصبانه از مغازه
گردشکار . دادخواست شاکی پس از وصول بشماره 22514 ـ
24/12/70 ثبت دفتر دبیرخانه دیوان عدالت اداری شده و سپس به این شعبه ارجاع گردیده و در دفتر این شعبه به تاریخ 27/12/70 بکلاسه فوق ثبت شده است و پس از انجام تشریفات مقدماتی در تاریخ فوق الذکر جلسه شعبه دوازدهم بریاست امضاء کننده زیر و مشاورت آقای حسن کریمی یزدی تشکیل و پرونده کلاسه فوق تحت رسیدگی قرار گرفت و آقای مشاور نظریه کتبی خود را دائر بر حکم به ورود شکایت و بطلان تصمیمات ابراز داشته اند که ضمیمه پرونده است و پس از بررسی محتویات پرونده و ملاحظه دادخواست شاکی و پاسخ واصله اداره طرف شکایت و نظریه کتبی مشاور ختم رسیدگی را اعلام و بشرح آتی مبادرت رای می نماید.
رای دیوان
درخصوص شکایت آقای ولی احمدزاده فرزند بابا بطرفیت فرمانداری کرمانشاه (باختران) به خواسته مفاداً اعتراض بمصوبه مورخ 1/10/1370 کمیسیون تعزیرات حکومتی کرمانشاه و لغو پروانه نانوائی و اداره آن از سوی کمیسیون مربوط تابرابر ضوابط شورای آرد و نان پروانه بنام فرد واجد شرایط صادر گردد و تقاضای الزام فرمانداری کرمانشاه به رفع ید غاصبانه نانوایی وی و اعاده مزایای شغلی سابقش و رفع ید از پارکینگ متصل به نانوایی بشرح مندرجات دادخواست با توجه به موضوع خواسته و یا التفات به مندرجات لایحه جوابیه 1520 ـ 26/2/1371 که ذیل آن بعنوان فرماندار و رئیس کمیسیون تعزیرات حکومتی باختران امضاء شده است و همچنین مندرجات لایحه شماره 6/6452 ـ 2/6/1371 فرمانداری مذکور و منضمات آن و همچنین مندرجات نامه شماره 6/6362 ـ 13/8/1371 آن فرمانداری و مستندات مقید در بندهای یک و دو و سه آن لایحه و با عنایت به محتویات پرونده کمیسیون تعزیرات ارسالی بضمیمه لایحه شماره 6/6362 ـ 13/8/1371 فوق الذکر از جمله آراء و تصمیمات متخذه بعنوان کمیسیون تعزیرات حکومتی امور گندم آرد و نان شهرستان کرمانشاه و با توجه به مندرجات فتوکپی آئین نامه تعزیرات حکومتی آرد و نان و بخشنامه شماره 70736 ـ 16/6/1366ضمیمه لایحه مذکوره که ظاهراً مستند تشکیل کمیسیون تعزیرات حکومتی امور گندم ، آرد و نان شهرستان کرمانشاه و اتخاذ تصمیم و صدور رای و اجرا آن قرار گرفته است و نظر به اینکه طبق ماده 56 مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی یعنی قانون تعزیرات حکومتی که در جلسه مورخه 23/12/1367 تصویب شده است و عمومیت دارد کلیه قوانین و مقررات مغایر آن قانون و همچنین مصوبات و بخشنامه های سابق الصدور که مغایر با آن قانون بوده منسوخ گردیده از جمله آئین نامه مورد استناد فرماندار کرمانشاه به عنوان فرماندار و ریاست کمیسیون تعزیرات حکومتی امور گندم آرد و نان شهرستان کرمانشاه منسوخ شده است لذا تشکیل کمیسیون به استناد آن آئین نامه و صدور رای آن کمیسیون فاقد مبنای قانونی خواهد بود بخصوص آنک طبق مدلول ماده 36 قانون مذکور بموجب مصوبه مذکوره بتخلفات مشمول تعزیرات حکومتی بخش غیر دولتی و صدور حکم از آن تصویب آن مصوبه به دادگاه انقلاب اسلامی محول شده است و نظر به اینکه مغازه نانوایی بخش دولتی محسوب و از مصادیق ماده 36 قانون مذکور محسوب می شود لذا بجهات مذکوره و سایر اوضاع و احوال و قرائن موجوده حکم به ورود شکایت و بطلان کلیه تصمیمات متخذه انجام شده است و لزوم رفع ید از مغازه و پارکینگ متصل به آن و رفع ید از کلیه اجناس و اشیاء و لوازم موجوده در زمان ید آقای ولی احمدزاده صادر و اعلام می گردد. و این حکم به استناد مواد 18 و 21 قانون دیوان عدالت اداری و ماده 35 آیین دادرسی آن دیوان قطعی و لازم الاجرا است، دفتر پرونده واصله اعاده گردد.
مسئول شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری
الاحقر ایمانی شاهرودی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 108

تاریخ تصویب : 1374/07/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.