موضوع شکایت و خواسته حذف بند الف ماده 7 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری

موضوع-شکایت-و-خواسته-حذف-بند-الف-ماده-7-آئین-نامه-اجرائی-قانون-زمین-شهری

موضوع شکایت و خواسته حذف بند الف ماده 7 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری


بسمه تعالی
تاریخ7/8/70 شماره دادنامه99 کلاسه پرونده70/133
مرجع رسیدگی . هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای جعفر پیرزاده .
طرف شکایت .وزارت مسکن و شهرسازی .
موضوع شکایت و خواسته . حذف بند الف ماده 7 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری مصوب 15/4/67 هیات وزیران.
مقدمه . شاکی در دادخواست تقدیمی که بدوا در شعبه سیزدهم دیوان مطرح و با توجه به خواسته فوق به هیات عمومی ارجاع گردیده است اعلام داشته در سال 64 برای اخذ پروانه قطعه زمینی دراز گل شمیران اقدام ولی بعلت این که در موقع اخذ ورقه عمران خود و همسرش بیمار بوده اند نتوانسته اند اقدام نمایند در سال 66 برای اخذ پروانه کلیه زمین که پس از تعریض کمتر از هزار متر بوده اقدام گفته شده با توجه بماده 7 قانون زمین شهری مصوب سال 67 نمی توان برای تمام پروانه صادر نمود در صورتیکه ماده 7 قانون زمین شهری مصوب 22/6/66 صریحا به مالک اجازه داده تا هزار متر از زمین خود استفاده نماید. طبق اصول کلی آئین نامه باید در طریق صحیح اجرای قوانین باشند نه مضیح حقوق ثابته افراد و با توجه به مراتب استدعای حذف یا تصحیح بند الف ماده 7 آئین نامه مرقوم را نموده . معاون وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ طی نامه شماره 12071/ ح -
13/4/68 اعلام داشته اند برخلاف ادعای خواهان تجویز ماده 7 قانون زمین شهری برای استفاده از حد نصاب به یک هزار متر مربع بی قید و شرط نبوده و این امر مشروط به عدم استفاده از مزایای مواد 6و 8 قانون اراضی شهری مصوب 1360 و ماده 7 آئین نامه اجرائی آن بی آن که تضمینی در دامنه شمول قانون ایجاد نماید استفاده از مزایای مواد 6 و 8 مندرج در ماده 7 قانون مرقوم را تبیین نموده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق ریاست حجه السلام محمد رضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان متشکل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
با توجه به مقررات ماده 7 و تبصره 2 ماده 9 قانون زمین شهری مصوب سال 66 که حق استفاده مالکین از قطعه یا قطعاتی جمعاً معادل 1000 متر مربع مشروط بعدم استفاده از مزایای مواد 6 و 8 قانون اراضی شهری مصوب سال 60 گردیده بند الف ماده 7 آئین نامه اجرائی قانون زمین شهری که بموجب آن اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری استفاده از مزایای مواد 6و 8 قانون اساسی اراضی شهری معین شده غیرمخالف با مقررات مذکور تشخیص می گردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 99

تاریخ تصویب : 1370/08/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.