تصویبنامه راجع به طرح توسعه شهرستان خمین

تصویبنامه-راجع-به-طرح-توسعه-شهرستان-خمین

تصویبنامه راجع به طرح توسعه شهرستان خمین


شماره 34833/ت 25851ه 18/8/1381

هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/8/1381 بنا به پیشنهاد شماره 129259/101 مورخ 17/7/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، طرح توسعه شهرستان خمین را بشرح ذیل تصویب نمود:
1- هدف :
ارتقای سطح توسعه شهرستان خمین در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی .
2- راهبردهای توسعه شهرستان :
الف - ظرفیت سازی برای پذیرش نقش مرکزیت خدمات پشتیبانی گردشکاری ناحیه ای در شهر خمین با توجه به جاذبه های طبیعی ، تاریخی و فرهنگی موجود در محور دلیجان - خمین - شازند.
ب - تاکید در بهره برداری از منابع و قابلیتهای طبیعی ، کشاورزی (بویژه پرورش گل ، زراعت لوبیا دامداری ) و معدنی شهرستان و صنایع مرتبط.
3- سیاستهای کلی توسعه شهرستان خمین :
الف - تقویت ، تجهیز و تکمیل زیرساختهای منطقه ای بویژه شبکه های ارتباطی و زیربنایی .
ب - ایجاد مشوق ها وانگیزه های لازم برا یجذب سرمایه درراستای راهبردهای فوق .
4- اقدامات اولویت دار:
الف - شهرداری شهرخمین موظف است ضمن همکاری و هماهنگی با موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی ره )، در اجرای طرح جامع بیت حضرت امام (ره ) تسریع نماید.
ب - شهرداری خمین موظف است با همکاری سازمان میراث فرهنگی و سازمان مسکن و شهرسازی نسبت به تهیه طرح احیای بافت قدیم شهر خمین ، شامل ناحیه حد فاصل بیت حضرت امام (ره )، بازار و حوزه علمیه اقدام نماید.
ج - سازمان میراث فرهنگی موظف است نسبت به تملک و بازسازی و ارائه کاربری مناسب برای قلعه سردار محتشم اقدام نماید.
د- شهرداری خمین موظف است با هماهنگی سازمان ایرانگردی و جهانگردی طرح زیباسازی و ایجاد تجهیزات و تاسیسات اوقات فراغت و گردشگری را تهیه و اجرا نماید.
ه - وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با هماهنگی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، استانداری استان مرکزی و سازمان ایرانگردی و جهانگردی نسبت به بررسی وتبدیل ساختمان نیمه تمام آموزشکده پرستاری خمین به محلی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در امور گردشگری و هتلداری اقدام نماید.
و - وزارت راه وترابری مکلف است ضمن بررسی های لازم نسبت به ارتقای راه های ارتباطی زیر اقدام نماید:
1- راه خمین - شازند و اتصال آن به مسیر اصلی ازتا- اراک .
2- راه دلیجان - خمین .
3- راه خمین - اراک .
4- راه خمین - گلپایگان .
5- راه آشاینه - شهابیه .
6- مطالعه راه شهرکرد- خمین .
ز- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری استان نسبت به تهیه طرح توسعه فرهنگی و گردشکاری محور دلیجان - خمین شازند حداکثر تا مدت یک سال اقدام نموده و به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان برساند. شورای برنامه ریزی و توسعه استان مکلف است نسبت به پادار نمودن اعتبار جهت اجرای طرح مزبور از محل اعتبارات موضوع این تصویبنامه اقدام نماید.
5- منابع مالی :
الف - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت اموراقتصادی و دارایی موظفند میزان کمک تسهیلات اعتباری طرحهای خدمات و تاسیاست گردشکاری و تولیدی قابل اجرا در منطقه را(با نرخ سود و کارمزد تسهیلات در مناطق توسعه نیافته ) مشخص نماید. شورای برنامه ریزی و توسعه استان فهرست طرحهای مشمول تسهیلات فوق را تهیه وبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام نماید.
ب - به استناد ماده (55) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب 1366 مبلغ چهار میلیارد(000/000/000/4) ریال از محل اعتبارات ردیف 503002 قانون بودجه سال 1381 کل کشور در اختیار شورای برنامه ریزی و وسعه استان قرار می گیرد تا به تهیه طرحهای مطالعاتی ، نقشه های اجرایی و اجرای پروژه های اولویت دار موضوع این تصویبنامه اختصاص یابد و موافقتنامه های مربوط با دستگاه های اجرایی ذیربط مبادله گردد.
ج - از سال 1382 تا پایان برنامه سوم توسعه هر سال معادل 10 درصد از درآمدهای استانی استان مرکزی علاوه بر نسبت اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان موضوع ماده (1) آئین نامه اجرایی ماده (76) قانون برنامه سوم و جداول پیوست آن برای تامین اعتبارات پروژه های این تصویبنامه اختصاص می یابد.این اعتبارات خارج از چارچوب توزیع اعتبارات بین شهرستانهای استان محاسبه خواهد شد.
د- وزارت صنایع معادن مکلف است نسبت به زمینه سازی اجرای تعدادی طرح صنعتی توسط بخش غیر دولتی در شهرستان خمین اقدام نماید. سازمان مدیریت و برنامه ریزی از محل تسهیلات تکلیفی و یا وجوه اداره شده حداقل پنجاه میلیارد ریال تسهیلات در دوره اجرای این تصویبنامه تامین می نماید.
6- نظارت :
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است بر اجرای دقیق این تصویبنامه نظارت نمود و در تدوین لایحه برنامه چهارم توسعه نیز تداوم آن را تا پایان اجرای طرح مدنظر قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16817

تاریخ تصویب : 1381/08/08

تاریخ ابلاغ : 1381/08/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.