درخواست ابطال موادی از آئین نامه انضباطی سردفتران و اعتراض به احکام هیات بدوی و هیات انتظامی سردفتران خراسان

درخواست-ابطال-موادی-از-آئین-نامه-انضباطی-سردفتران-و-اعتراض-به-احکام-هیات-بدوی-و-هیات-انتظامی-سردفتران-خراسان

درخواست ابطال موادی از آئین نامه انضباطی سردفتران و اعتراض به احکام هیات بدوی و هیات انتظامی سردفتران خراسان


بسمه تعالی
تاریخ 29/11/70 شماره دادنامه 150 کلاسه پرونده 70/73
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای علی باقری.
موضوع شکایت و خواسته: ابطال موادی از آئین نامه انضباطی سردفتران و اعتراض به احکام هیات بدوی و هیات انتظامی سردفتران خراسان.
مقدمه: شاکی بشرح دادخواست تقدیمی که بدواً در شعبه نهم دیوان مطرح و بلحاظ خواسته اول شاکی و صلاحیت رسیدگی بخواسته مذکور به هیات عمومی ارجاع گردیده است اعلام داشته:
احکام هیات بدوی و هیات انتظامی سردفتران بجهاتی که ذیلاً بعرض میرسد خلاف قانون و شرع بوده و درخواست ابطال آنها را دارد. آئین نامه برای تعیین نحوه اجرای قانون است و یکمرتبه قابل تنظیم است و نمیتواند بدفعات تصویب شود تصویب مکرر دلیل خلاف بودن مصوبات قبلی است در تمام قانون مربوطه در هیچ ماده ای ذکری از جرائم و تخلفات نشده موکول کردن تعیین جرائم و تخلفات با آئین نامه خلاف اصول و قواعد است آئین نامه نمیتواند جرم و تخلف را تعیین کند علیهذا آنچه که آئین نامه جرم و تخلفات عنوان کرده خلاف بوده و دیوان باید آنرا ابطال کند.
مدیرکل دفتر حقوقی سازمان ثبت در پاسخ بشکایت فوق بشرح نامه 5157/14 مورخ 25/8/70 اعلام داشته اند پاسخ لازم همان است که دادگاه بدوی انتظامی سردفتران و دفتریاران خراسان طی لایحه تقدیمی شماره 8813 - 16/7/69 عنوان شعبه نهم دیوان عدالت اداری ارسال نموده است. در نامه مزبور نیز شرح بازرسی و تخلفات ؟؟؟ رسیدگی به پرونده وی بیان شده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام محمدرضا عباسی فرد با حضور روسای شعب تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
رسیدگی به اعتراضات نسبت به آئین نامه ها و تصویب نامه ها و سایر نظامات دولتی از حیث مخالفت مدلول آنها با احکام اسلامی و با قوانین موضوعه علی القاعده منوط به آنست که معترض موارد مغایر با موازین شرعی یا قانون را با ذکر شماره مواد معین و مشخص کند و جهات مغایرت را بیین نماید که چون اعتراض شاکی نسبت به آئین نامه انضباطی سردفتران حاوی نکات اساسی و ضروری فوق الذکر نیست لذا قابل طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری تشخیص داده نمیشود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری محمدرضا عباسی فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 150

تاریخ تصویب : 1370/11/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.