موضوع شکلایت و خواسته ابطال آئین نامه اجرائی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق

موضوع-شکلایت-و-خواسته-ابطال-آئین-نامه-اجرائی-تبصره-یک-ماده-واحده-قانون-اصلاح-مقررات-مربوط-به-طلاق

موضوع شکلایت و خواسته ابطال آئین نامه اجرائی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق


تاریخ 15/8/72 شماره دادنامه 145 کلاسه پرونده 72/73
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای پرویز فتحی.
طرف شکایت : وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران.
موضوع شکلایت و خواسته : ابطال آئین نامه اجرائی تبصره یک ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28/12/70 مجلس شورای اسلامی و 28/8/71 مجمع تشخیص مصلحت نظام.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: ماده یک آئین نامه اجرائی مورد شکایت برخلاف ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب مجلس شورای اسلامی است زیرا در ماده یک آئین نامه آمده است به در خواستهای طلاق که از طرف زوجین یا یکی از آنها به دادگاه مدنی خاص تسلیم میشود... در حالیکه در قانون اشاره میکند زوجهائیکه علیهذا استدعای رسیدگی و ابطال آنرا دارم. نماینده قضائی وزارت دادگستری طی نامه شماره 4757/7 2/8/72 در پاسخ اعلام داشته اند, قید کلمه یکی یعد از عبارت طرف زوجین یا که در آئین نامه آمده است , مغایرتی با کلمه مطلق زوجها که قانون مصرح ندارد و ناظر به یکی از آنها نیز خواهد بود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام محمدرضا عباسی فرد با حضور روسای شعب تشکیل و پس از و بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.

رای هیات عمومی
عبارت حکم ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 21/12/70 که مقرر داشته از تاریخ تصویب این قانون زوجهائی که قصد طلاق و جدایی از یکدیگر را دارند, بایستی جهت رسیدگی به اختلاف خود به دادگاه مدنی خاص مراجعه و اقامه دعوی نمایند... , ظهور در شمول آن بشرکت زوجین در اقامه دعوی و عدم شمول آن به احداز آنان ندارد, بنابراین ماده یک آئین نامه اجرائی ماده واحده مذکور مغایر قانون تشخیص داده نمیشود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری محمد رضا عباسی فرد

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 145

تاریخ تصویب : 1372/08/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.